Fjärilciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    Fjärilciklid

    Har ett par fjärilciklider i min burk (120L) som jag är helt förälskad i över allt annat.
    Köpte för ett par månader sedan en hona och hane och ganska snabbt la de rom men då de fortfarande var rätt unga exemplar förväntade jag mig inte mycket av dom, och mycket riktigt, hanen kom på att mums rom är ju gott! och inom några timmar var all rom borta.
    De lekte ytterligare ett par gånger och varje gång vaktade de romen väldigt noga men romen blev uppäten under ett par dagar i alla fall.
    Sen mystiskt så dog min hane, inga symptom och ingen annan som var sjuk så jag avvaktade ett tag innan jag gick för att skaffa en ny hane.
    I djuraffären svär de på att det var en hane jag fick med hem men nu har han/hon blivit väldigt röd på magen precis som honan jag hade så jag var nästan helt säker på att jag fått två honor och funderade på att skaffa två hanar till dom då det lätt får plats i karet.
    Nu till min första fråga!
    För ett par dagar sedan ligger där rom på samma plats som tidigare och de vaktade som sören, båda två!
    Hade de lagt rom om de är två honor?
    Plockade ut romen till ett mindre kar i alla fall och ska se om jag inte kan få fram något av det, kläcks dom är det ju i alla fall uppenbart att det inte är två honor
    Har tyvärr dock ingen möjlighet till värme i det lilla karet (ca 8L) så det håller strax över rumstemperatur.
    Fråga två!
    Räcker denna värmen tillsammans med svagluft tillförsel eller behöver de ha varmare för att ha en chans att klara sig?
    Ska försöka skaffa fram kort på fjärilarna så fort de är still länge nog att tillåtas att bli fotograferade, hjälper ju lite i könsbestämningen
    Senast redigerad av garjzla; 01 June 2012, 14:17.
Arbetssätt...