A agassizii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    A agassizii

    Någon som vet hur stora hanarna är ungefär när dom utvecklar spetsiga fenor? Mina två är ca 5 cm varav den ena är mer färggrann men saknar spetsarna på fenorna. Vad tror ni? bara att åka och byta eller ska jag ge det nån månad o se om dom växer ut?
    Räcker det med ett par utav dom eller bör jag ha 2 honor? Dom kommer gå med ett par A Baenschi, ett par scalarer samt några tetror i 240 liter.

    Vh J
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    #2
    Ursprungligen postat av Falconer
    Någon som vet hur stora hanarna är ungefär när dom utvecklar spetsiga fenor? Mina två är ca 5 cm varav den ena är mer färggrann men saknar spetsarna på fenorna. Vad tror ni? bara att åka och byta eller ska jag ge det nån månad o se om dom växer ut?
    Räcker det med ett par utav dom eller bör jag ha 2 honor? Dom kommer gå med ett par A Baenschi, ett par scalarer samt några tetror i 240 liter.

    Vh J

    Kan du ta ett foto på den? Det är svårt att bara bedöma kön efter fen spetsar.
    Per

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av pelle
      Kan du ta ett foto på den? Det är svårt att bara bedöma kön efter fen spetsar.
      Halloj Falconer!
      Har du en hona och en hane i nuläget? Man kan gärna ha någon hona till i så fall, A. agassizii är ganska hårdför och behöver mycket gömställen och stora ytor att lägga revir på (det kommer du att märka).
      Hanarna blir uppemot decimetern om de får käka, må bra och trivas. De har inte så utvecklade fenspetsar när de är yngre. Fenspetsarna kommer senare.

      Jag lägger in några bilder på en ung A. agassizii-hane. Han är i runda slängar 4-5 cm på bilderna, och blev en mäktig hane i vuxen ålder - med långa fenspetsar!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Hej, Mats!
        Efter att ha tittat på dina bilder kan jag nog konstatera att jag har en hona och en hane. Bilden längst ner ser precis ut som min med samma färgtäckning.
        Då får jag nog skaffa mig en hona till snart. Väntar också på att affären ska få hem Baeschi-honor. Jag har massor av gömställen i akvariet + att jag ska skaffa mig en lr två kokosnötgrottor. Tror du att det kommer funka att ha både agassizii och baenschi i samma kar då? Än så länge verkar det bara va Baenschi-hanen som spänner upp sig för Regnbågshanen. Men han bryr sig inte ett dugg. Imponerande syn för övrigt när han spänner sig sådär.
        240 liter:4 små scalarer ska bli 2, 2 A Agassizii, 1 A Baenschi, 10 fantomtetror, 1 ancistrus (vill ta ur han då jag tror den käkar växter. Inte det lättaste o få tag på han) samt 3 pygmégurami som ska få flytta så snart jag ordnat ett litet kar till dom. Dom är helt otroliga så vill inte göra mig av med dom helt.
        När det som ska ur karet är borta tror jag att jag tänker skaffa mig några stänktetror alt någon annan tetra. Blir det för myket?
        Ha de bäst! / Jimmy

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Falconer
          Hej, Mats!
          Efter att ha tittat på dina bilder kan jag nog konstatera att jag har en hona och en hane. Bilden längst ner ser precis ut som min med samma färgtäckning.
          Då får jag nog skaffa mig en hona till snart. Väntar också på att affären ska få hem Baeschi-honor. Jag har massor av gömställen i akvariet + att jag ska skaffa mig en lr två kokosnötgrottor. Tror du att det kommer funka att ha både agassizii och baenschi i samma kar då? Än så länge verkar det bara va Baenschi-hanen som spänner upp sig för Regnbågshanen. Men han bryr sig inte ett dugg. Imponerande syn för övrigt när han spänner sig sådär.
          240 liter:4 små scalarer ska bli 2, 2 A Agassizii, 1 A Baenschi, 10 fantomtetror, 1 ancistrus (vill ta ur han då jag tror den käkar växter. Inte det lättaste o få tag på han) samt 3 pygmégurami som ska få flytta så snart jag ordnat ett litet kar till dom. Dom är helt otroliga så vill inte göra mig av med dom helt.
          När det som ska ur karet är borta tror jag att jag tänker skaffa mig några stänktetror alt någon annan tetra. Blir det för myket?
          Ha de bäst! / Jimmy


          Halloj Jimmy!


          Det är svårt, eller nästan omöjligt att svara på om diverse fisk-kombinationer kommer att bli lyckade. I princip skall det funka med de fiskar du nämner att du vill ha i karet.
          I kar av storlekstypen upp till 500 liter är den fina balans som måste uppstå mellan fiskarna viktig - dels mellan hanen och honan/honorna i arten, och dessutom mellan arterna om man vill ha flera. Det kan alltså bli hyfsat lugnt och skönt i karet där en art håller till på ett visst ställe och den andra arten på ett annat - men det kan också knasa till sig rejält om en hane (och i detta fall skulle jag tippa på att agassizii-hanen kommer att bli svår att tas med) blir alltför aggressiv och tar över helt. En välhållen balans kan rubbas på bara några sekunder - det behövs så pyttesmå störningar för att en eller flera starka honor skall bli kuvade, eller att en av arterna blir helt underdåniga.


          I större kar har fiskarna ett mer naturligt utrymme och en underkuvad hona kan slippa undan allt för mycket jagande och hinna vila sig och själv komma i lekläge.
          Den här typen av ciklider har ett matriarkalt styre, alltså att det är honorna som avgör om revir, lekplats passar - och om lek helt enkelt skall bli av. Därför kan det i många fall vara bra att först köpa hem honor till karet och låta dessa gå runt några veckor och känna in sig, och vänta med att släppa i hanen. Ofta köper man ett par och det blir väldigt lätt så att hanen mutar in ett "ytterområdesrevir", alltså han tar över i stort sett hela karet. Är honan/honorna i det läget inte direkt leksugna - givetvis på grund av att de inte har bekantat sig med miljön - kan det väldigt lätt bli så att hanen jagar bort honan, som i detta läge visar tydligt, med ytterst subtila signaler, att hon inte är redo ännu. En icke-redo hona är inget att ha för hanen, som genast jagar undan henne från "sitt" revir.


          Vi märker nu att om det skall bli en längre tids balans i ett kar på styvt 250-liter, med inte bara en utan två arter, så gäller det att ha lite blick för denna typ av ciklid - och lite tur också.


          Jag tror att du helt enkelt får testa och se hur fiskarna utvecklar sig i karet. Det är, som sagt, väldigt svårt att göra en prognos på hur det hela kommer att avlöpa.


          Kokosnötter i inredningen är bra - små hål i nedre kanterna på skalen, så att honan kan slinka in och gräva upp lite sand innan- och utanför. Men förlita dig inte enbart på kokosnötter, utan vräk på med rötter och växter. Rötterna kan du gärna lägga direkt mot sanden, så hittar dom massor av små utrymmen att välja som lekplatser.
          Att förutbestämma lekplatser i form av "grottor" eller kokosnötter enbart är ingen bra idé - ge dom stort utrymme att själva välja lekplats. En hona kan gå runt på massor av ställen och "provköra" innan hon bestämmer sig.

          Kommentar

          Arbetssätt...