Hjälp! Pellets fastnat?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Hjälp! Pellets fastnat?!

    Vet inte om tråden hamnat rätt nu men handlar om en boliviansk fjärilsciklid iaf. Har matat karet och nu ser det ut som om en pellets fastnat i munnen på fisken. Man ser hur pelletsen är helt intryckt i munnen på den och änden på pelletsen sticker ut. Fisken simmar runt lite och verkar inte stressad eller något (än iaf). Bör jag vara orolig? Försöka fånga fisken? Eller helt enkelt avvakta så länge fisken inte ser ut att må dåligt? (är dock orolig att jag ev väntar för länge i så fall).

    Tacksam för råd
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tror pelletsen mjuknar och löser upp sig efter en stund. Gör den inte det, och fisken verkar bli mer och mer stressad, så kan du ju fånga upp den, och försöka dra ut pelletsen, den sticker ut ur munnen på den, vad jag förstod? Du har kanske lite för grovt foder för dem? Jag har också ett par bolivianska fjärilar, men har aldrig lagt märke till att mat har fastnat i munnen på dem. Jag kör med D-50 Plus (ett flingfoder med mycket näring och rött färgämne), och fryst artemia och vita mygglarver.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Pelletsen var inte till honom (men det förstod han uppenbarligen inte), har inte haft problem med dom tidigare.

      Håvade upp honom nyss men går inte att få ut pelletsen, den har blivit för mjuk så går inte att få tag på. Fick bort den biten som stack ut utanför munnen men man ser att det sitter kvar i hela munnen på honom. Vad göra???

      Kommentar

      • frida.L
        • December 2010
        • 164

        #4
        Han håvades upp igen, gälarna började bli röda och han låg mest på botten, och vi försökte suga ut pelletsen med hjälp av en bit slang. Fick ut det mesta och resten lyckades han spotta ut när vi släppte ner honom i karet igen.

        Nu håller vi tummarna för att han ska klara sig!

        En följd fråga angående foder, idag matade vi med fryst artemia för första gången, eller rättare sagt vi försökte mata med artemia men ingen var intresserad. Alla 3 bolivianer spottade ut dem igen, likaså glödbandstetran. Vad är troligast, att ingen av dom tycker om artemia eller att det var något fel på dem? Vi tinade dem i varmt vatten innan vi la i dem. Annat tips på mat till framförallt bolivianerna.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, att mat inte är just till dem är nog inget fiskar reflekterar över, hehe... Så börja mata med lite mindre foderbitar, tycker jag. Att de spottade ut artemian beror troligtvis på att det är nytt foder för dem, och att de blivit lite kräsna. Ge det lite tid, så tar de nog även artemian med god aptit. Jag har länge matat med fryst artemia, och alla fiskar verkar äta det, även bolivianerna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • frida.L
            • December 2010
            • 164

            #6
            Nej fy tusan de där pelletsen släpper jag aldrig ner i karet igen, synd för malarna älskar dem!
            Ska kolla med affären vilket foder bolivianerna fick där, köpte 3 och en av dem är lite liten så vill mata på honom. Var samma som satte pelletsen i munnen idag, förhoppningsvis fick han i sig lite under den traumatiska upplevelsen.

            Fortsätter slänga i artemia, har ett gäng städare som sätter i sig resterna om ingen annan vill ha antar jag.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, artemian sjunker rätt fort, så även malar brukar få i sig en del av det. Har du algätande malar, så kan du slänga i algtabletter.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...