Försöka odla scalarer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    Försöka odla scalarer!

    Tjena!
    Här var de länge sen man var inne och skrev nått

    Men nu är de så här att jag har ett 240L Juwel akvarium!
    I akvariet går just nu 1+1 scalarer, 1+1 kurvciklider, 1+1 apistogramma macmasteri och 1+1 vanlig ancistrus malar.

    Scalarerna är ett par och har lagt ägg 2 gånger hos mig. Dom gångerna dom lagt ägg har äggen försvunnit efter någon dag, misstänker att de är dom själva som ätit upp dom.

    Pratade med min zoohandel och kom fram till att jag aldrig haft någon koll på mitt ph. Så köpte eichen extrakt (som sänker ph:t) och Sera ph-test. Tog och testade vad ph låg på i akvariet och kom fram till att den låg på den höga siffran 8!:S Kan vara för att jag gjorde ett stort vattenbyte i onsdags!

    Scalarer ska ju ha ett ph på 6-6,5 för att äggen ens ska kunna utvecklas!
    Så jag började sänka de sakta men säkert idag!
    Senaste jag kollade för 1-2 timmar sen så låg ph på 7.
    hällde då i lite till eichen extrakt och så ska jag kolla vad ph är imorgon!

    Nu är då min fråga!
    Vad lockar scalarer till lek!
    Det jag har hört och vet är vattenbyten, röda mygglarver och då ett lågt ph!

    Mitt mål är med denna tråden är nu att försöka få scalar yngel och helst få dom till en hyfsat bra storlek!
    Sen att andra som är intresserade av att odla scalarer ska kunna få tips ifrån er och ut ifrån mina resultat i denna tråd!

    Jag vill ha alla tips och trix jag bara kan få!
    Alla åsikter ni har och allt!
    Bara mata på med information

    // Joppan!
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Jag vet inte om det är så noga med pH för scalarer om det inte VF. Men 8.5 låter lite högt.
    Skall du mixtra med vattnet så gör det innan du pytsar i det i akvariet. Har du pH 6 och pytsar i pH 8,5 vatten kan det bli otrevliga överaskningar.
    Se till att du har bra miljö med mycket växter som går upp till ytan. Se till att du byter vatten och sänk temperaturen 1-2 grader vid vattenbyten. Fiskarna måste ju vara i bra kondition också. Svarta mygglarver borde det finnas gott om just nu. Det är bara och ta fram håven. Får du med lite vattenloppor eller cyclops blir dina fiskar bara glada.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Joppan4ever
      • December 2008
      • 277

      #3
      Ursprungligen postat av bossep
      Jag vet inte om det är så noga med pH för scalarer om det inte VF. Men 8.5 låter lite högt.
      Skall du mixtra med vattnet så gör det innan du pytsar i det i akvariet. Har du pH 6 och pytsar i pH 8,5 vatten kan det bli otrevliga överaskningar.
      Se till att du har bra miljö med mycket växter som går upp till ytan. Se till att du byter vatten och sänk temperaturen 1-2 grader vid vattenbyten. Fiskarna måste ju vara i bra kondition också. Svarta mygglarver borde det finnas gott om just nu. Det är bara och ta fram håven. Får du med lite vattenloppor eller cyclops blir dina fiskar bara glada.
      Förmodligen låg de ganska högt innan i akvariet, på ca 7-7,5.
      Vet inte om ja skrev fel ovan men idag låg det på 8,0
      Okej, just nu har jag även lite problem med att mina växter vägrar växa och mest dör
      Jo tack för tipset på foder
      // Joppan

      Akvarium: 220L dvärgciklider
      40-50L Tomt

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Joppan4ever
        Förmodligen låg de ganska högt innan i akvariet, på ca 7-7,5.
        Vet inte om ja skrev fel ovan men idag låg det på 8,0
        Okej, just nu har jag även lite problem med att mina växter vägrar växa och mest dör
        Jo tack för tipset på foder
        Kan du lägga upp en helbild på akvariumet någon stans?
        Det är oftast enklare att ge råd när man ser det hela.
        Växter behöver ljus, kol, kväve, fosfor+ spårämnen.
        De 3 sista lämpligen PMDD. Kol i formen CO2 är klockrent då det i ditt fall ger lägre pH som du vill ha. Ljus ja friska rör med reflektorer brukar funka och sedan 12 timmar ljus tid.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Vet i fasen om det är så noga med PH och mat för att få dom till lek.

          Vare sig VF eller sönderavlade saker.

          Haft båda, har nu F1'or.

          Alla leker mer eller mindre alltid. Dock verkar de triggas mer av lek med mer eller mindre
          vrålmatning under ett par dagar. Säg att du på fredag eftermiddag efter jobb/skola ger dom
          mat 2-3 ggr den kvällen. Sedan under lördagen mat 4-5 ggr. Samma sak uinder söndagen.
          Mat kan vara nästan vad som helst så länge det är animaliskt.

          På söndagskvällen gör du ett rejält vattenbyte, med ganska svalt vatten.

          Med största sannolikhet så ligger det en romkaka på mån/tis/ons.

          Den enda skillnaden jag såg när det gällde PH var att det ibland när man hade PH över 7 så
          möglade fler rom, men skillnaden var liten, nästan försumbar.

          Jobbet kommer direkt efter romkakan ligger där.

          Dels att få paranteserna att fatta att de inte skall äta upp dom.
          Vilket de gärna gör om de är stressade av andra fiskar, eller är ovana, eller helt enkelt är dumma i huvet.

          Sedan skall man skydda dom på natten, vilket gör att en liten nattlampa berhövs nästan alltid.

          Sedan kommer problemet med malar, har sett ancistrus plöja igenom romkakan som gräsklippare.....

          Sedan skall man freda frisimmande mot andra fiskar.....

          Sedan skall man mata med lämligt foder, helt nykläckt artemia, eller skalad artemia, flera ggr per dag.


          Låter det krångligt,,,,njau,,,,egentligen inte....bara lite jobb....


          Skulle tro att man i praktiken enbart får fram vettiga kullar om man har speciella lekkuber,
          säg en klassisk 125 literskub, med enbart scalarparet + en eller två andra fiskar som inte
          tyggar frisimmande yngel, detta för att väcka vaktinstinkten på scalarerna, och minska risken
          att de tuggar rom / yngel själva.




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Joppan4ever
            • December 2008
            • 277

            #6
            Kan försöka få upp en hel bild sen, var är bäst att ladda upp?

            Tack för dom andra tipsen! Ska pröva lite olika!

            Men jag fortsätter sänka mitt ph med tanke på att dom ska ha 6-6.5
            Idag hade jag ca 7-7,5
            // Joppan

            Akvarium: 220L dvärgciklider
            40-50L Tomt

            Kommentar

            Arbetssätt...