Funkar med Zebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blander
    • March 2012
    • 33

    Funkar med Zebra?

    Har precis startat mitt 200 liters med 2 fina zebraciklider och 6 colombiatetra. Funkar utmärkt men min grabb sa "ska vi inte ha en fisk med mer färg"? Någon som har ett förslag på en färggrann firre från Syd-/Centralamerika som skulle funka som komplement och kan tåla en tuff zebra?
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Zebraciklider om det är (Amatitlania nigrofasciata) du menar är ofta riktigt trevliga krabater.
    Men olika individer kan vara helt olika i lynnet. De kan kanske få för sig att colombiatetrorna ser ut som en riktigt smarrig middag.
    Skaffar du lika många tetror till, minst. Blir det kanske ett stim och då brukar det funka bättre. Sedan kan du nog stoppa i några trevliga Malar. Ett litet stim pansarmalar brukar bli fint och Ansistrusar är populära.
    Se till så att zebrorna har någonstans de kan bilda ett revir. Annar ser de hela akvariet som ett sådant. Rejält med stenar och rötter brukar vara poppis. Ta en titt på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1 så får du bra tips.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Colombiatetror är nog för stora för att bli uppätna av zebrorna, däremot kan de bli rejält jagade när zebrorna har yngel. Pansarmalar kan också få problem, de har ingen större känsla för när de inkräktar på andras revir när de simmar runt och letar mat på botten, och kan få en del stryk, har märkt att t.ex yngelvårdande paletter kan gå rätt hårt åt pansarmalars fenor.

      Hmm, eftersom frågan är ställd under amerikanska ciklider, så är det väl bara så´na man bör tipsa om, men zebror kan vara tuffa, så undrar om det funkar med fler ciklider tillsammans med zebror i 200 liter.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Blander
        • March 2012
        • 33

        #4
        Colombiatetrorna får vara ifred, det är inget problem. Det jag sökte var förslag på ytterligare någon liten firre - färgrann! - som skulle funka utöver Colombia och Zebra. Behöver inte vara ciklid. Malar skulle såklart funka, men de är väl oftast inte så färggranna.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          kör på fler av de du redan har, det blir billigare att få en helhet då.

          Bara en not på vägen...

          Karet är litet, få inte för dig att skaffa något mer som plockar revir, då kan det gå åt helskotta!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            kör på fler av de du redan har, det blir billigare att få en helhet då.

            Bara en not på vägen...

            Karet är litet, få inte för dig att skaffa något mer som plockar revir, då kan det gå åt helskotta!
            Det kan faktiskt funka med ett par zebror till eller kanske eldbukar. är inte ditt 240 liter? och där går det ju bra, eller?
            Allt hänger på individerna och hur man inreder. Ofta går det bra med zebror om man har gott om sten och gömslen.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ja, det funkar ju sådär just nu.

              Eldbukarna har tydliga spår efter bitmärken ideligen och det är ett jäkla jagande hela tiden, då är blåcikliderna 5-8 cm stora. Stoppas det då i något ännu argare i ett litet akvarium så leker man med ödet.

              Eldbukarna ska få flytta så fort jag hittar ett bra hem till dem, det blev två bildade par men det fungerar inte speciellt bra just nu. Du vet, det sista ynglet blev borta i torsdags, igår låg det ny rom på stenen.

              När mitt kar var igenväxt så funkade det asbra för då såg de varandra inte, problemet var ju mest att jag inte såg fisken och det var ju inte speciellt roligt. Jag försöker hela tiden att räkna ut hur det skall se ut för att funka för att undvika allt jagande men jag kommer inte på något vettigt längre. Då har jag rötter i mängder, växter som trivs groteskt bra och skapligt tydliga revirgränser.

              Då ska vi ha med i beräkningen att något geni har gett Andinoacarorna 160 liter i rekommenderad akvarievolym. Nigrofasciatan behöver 250 liter om man följer Zoopets råd. (nu säger jag inte att detta är det rätta) Utan jag säger att jag tar det som en indikator på lynne. Är de ens lite besvärligare än de fiskarna jag har så ska man nog vara lite försiktig, de mindre dominanta fiskarna kommer få pisk. Min fisk vill ju plocka ner mig på jorden när jag är och pillar i akvariet, de är redigt ilskna.

              Om man då lägger till att de skulle leka i ett snapsglas med urin och vaktar avkomman extremt hårt, hela tiden så är det inte helt lätt. MEN, det är förjäkla fin fisk så jag hade behållt paret och gett dem fler tetror, lite strykfisk är aldrig fel
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Har själv ett konstant lekande stort Zebra par tillsammans med ett Eldbukspar, Tigerbarber, Prickiga knorrmalar, Clownpleco och Siamesisk algätare. Av dessa så klarar sig malarna bäst. Resterande får dyngspö när paret har yngel eller bara för att markera att Zebrahanen är kung i akvariet (alla står i ett hönt å trycker). Akvariet är fyllt med sten, rötter och enstaka tåligare växter. Har fått plockat ut alla corydoras då de var för dumma för att fatta att de var inne på Zebraparets revir lite väl ofta. Zebra hanen mördade även en 15cm lång Kinesisk algätare med ett nacksving. Dessutom så brukar Zebrorna kunna gräva ut en hel del. Bra att ha i åtanke.

                Det kan vara svårt att sammanställa en fungerande grupp. Ännu sämre när akvariet bara är på 200l. Nu när Zebrorna redan är installerade "äger" de redan hela akvariet. Att utöka stimmet med colobiatetror skulle inte skada och någon mellanstor harneskmal skulle kunna fungera så länge malen har tillgång att gömma sig från Zebrorna. Alternativt kan ju vara att byta ut Zebrorna mot snällare ciklider som tex. Nyckelhålsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176&SOK=1
                Finns många fina dvärgciklider som du i princip kan ha nästan vad som helst till (utom stora elaka ciklider. ).

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  #9
                  Jag har guldsömar med mina zebror och här är det guldsöms hannen som är kung. Detta är dock i ett 540 liters kar så det skulle aldrig gå i ditt kar.

                  Kommentar

                  • Blander
                    • March 2012
                    • 33

                    #10
                    Gillar verkligen mina zebror och de har inte visat minsta aggressivitet mot tetrorna ännu (har ju dock bara varit på plats i 24 h). Snarare är de skygga, söker sig till gömställena.

                    En algätare vore kanske ett komplement, men finns det någon roligare än en svart sak som bara ligger och trycker i ett hörn? (Är dålig på malar.)

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Jag köpte en dyr mal, golden nugget och den blev mördad av Blåcikliderna.

                      Det är kul att du fastnat för "riktiga" Ciklider, hoppas intresset varar. Men tänk på det vi säger, litet kar = ingen mer fisk som kräver revir. Tetror är helt ok
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag skulle inte blanda pansarmalar med zebror. Över huvud taget får nog all fisk som "vimlar omkring" på bottnen problem, i alla fall om de inte är hårdföra nog att skapa terror-balans med zebrorna.

                        Sen är frågan vad som menas med "mer färg".

                        En tanke kunde vara att testa ett dussin stora platy/svärdbärare. De kan klara sig, i alla fall om de är tillräckligt många, för att de är snabba och inte håller till vid bottnen, och de finns i regnbågens alla färger.

                        Man kunde också försöka skapa terror-balans med ett annat ciklidpar, akvariet är stort nog, men det kräver noggrann planering av inredning och fiskval och är defintivt inte nåt jag rekommenderar.
                        Senast redigerad av Azur; 22 April 2012, 11:45.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Svärdbärare blir lustmördade av blåciklider i alla fall, det har jag provat stenhårt..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Svärdbärare blir lustmördade av blåciklider i alla fall, det har jag provat stenhårt..
                            Vad har du för monster till blåciklider? De är väl i ungefär samma storlek som mina vad jag förstår? Mina blå betedde sig rätt städat gentemot mina vitfenade rosentetror, Corydoras panda, Brochis, scalarer, och bolivianska fjärilar. Har även två L183, tre Amblydoras hancockii, tre Dianema urostriata, och ett 20-tal marmorerade bilbukar, som inte heller blev särskilt hårt åtgångna. Nu är de dock de blå flyttade till kuben (där de nu har yngel), så att de ska få chansen att dra upp en kull utan att ynglen blir mat, tycker det är ett så fint par, så vill att de ska lyckas med i alla fall en kull.

                            Även om de ju är individer, är väl zebraciklider rent generellt tuffare än blåciklider, och i 200 liter kan det bli svårt att kombinera så mycket med dem. Kanske den gula varianten (med tanke på önskemålet av färger) av segelfensmolly? De brukar väl hålla sig ganska högt upp, får ju lite storlek, och är väl någotsånär biotopriktiga med zebrorna.
                            Senast redigerad av Shepard; 22 April 2012, 13:06.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,6 KB
ID: 2140469

                              Såhär blev det, två gånger innan jag lade ner kalaset. Enbart för dödandets skull.

                              De här bilderna har jag aldrig lagt upp förut men de är rätt talande. Det är INTE lätt att få ihop en fungerande biotop! Ändå ägnade jag och Bosse mycket tid åt att filosofera fram en art som skulle funka. Valet blev ett biotop-brott och redline-torpedbarb fick bli valet..

                              De har klippt en av dessa också, samt min golden nugget som jag skrev ovan. Det är tydligen svårt för fisken att förstå prioriteringsfrågan ekonomiskt
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...