250l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 22_olästa_meddelanden
    • April 2012
    • 18

    250l

    Hej för cirka två veckor sedan så blev jag riktigt sugen på ett 540l akvarium. så jag satt mej å började leta, när jag väl hittat ett så sa pappa att ett sådant skulle ju inte golvet hålla för så det var bara att börja om från början denna gången på ett 250l akvarium. men sen var det ju också att bestämma vad jag skulle ha för fiskar så jag lånade hem böcker och började läsa på internet för att hitta någon bra, och då så föll intresset på guldsömsciklid och blå ciklid specielt.

    skulle dessa fiskar passa ihop (några andra förslag)

    och när man köper guldsömsciklid och blå ciklid ska man köpa dom parvis eller hur många skulle platsa i ett 250l?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Guldsömmen vill ha ett lite större akvarium. Fin fisk dock!

    Blåcikliden är ett fint alternativ.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0318.jpg
Visningar: 2
Storlek: 153,8 KB
ID: 2140321Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0304.jpg
Visningar: 2
Storlek: 92,8 KB
ID: 2140322

    Här får du ett par bilder på mitt par från idag.

    De ställer en del krav på akvaristen men det kan vi gött tjöta på om lite om du vill
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Guldsöm och blåciklid är ingen bra idé att blanda, eftersom de korsar sig.

      Fina blå, Mathias Mina är ungefär lika stora, men med mer blå prickar. La även märke till häromdagen att hanen har börjat få en puckel. De har lekt, igen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Guldsöm och blåciklid är ingen bra idé att blanda, eftersom de korsar sig.

        Fina blå, Mathias Mina är ungefär lika stora, men med mer blå prickar. La även märke till häromdagen att hanen har börjat få en puckel. De har lekt, igen.
        Helt galen fisk, 8 lekar sedan nyår. Har en kull på tillväxt här nu
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Helt galen fisk, 8 lekar sedan nyår. Har en kull på tillväxt här nu
          Ja, de här två leker titt som tätt, hittills har de gått i sällskapskaret, med en del annan fisk i, så ynglen har inte klarat sig. Värst har nog de vitfenade rosentetrorna varit. Nu har jag flyttat paret till en kub, som även innehåller ett scalarepar som just nu har ägg, två svartögda gula ancistrusar, och två fjärilsfiskar. Tror de har lite större chans att klara ynglen där. Tycker det är lite lustigt att en såpass liten blåciklidhane (ca 10 cm) har en antydan till puckel. Och jag är tämligen säker på att det inte är guldsöm i dem, även om hanen har en svagt röd ton bak på stjärtfenan. Annars ser de ut som dina, med vit ryggfenssöm.

          Kan rekommendera blåcikliden till 250 liter. Andra amerikanska ciklider som är fina, och skulle funka, är eldbuk, Cryptoheros sajica, Archocentrus multispinosa, och nyckelhålscikliden.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • 22_olästa_meddelanden
            • April 2012
            • 18

            #6
            tack för era svar. det får nog bli blå ciklid, får bli guldsömsciklid lite senare.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0337.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,7 KB
ID: 2140323

              Och som av en händelse så går mina Pulcher ihop med Meeki
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Kolla även Ellioti!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Och Thorichthys aureus, eller T. helleri, om du kan få tag i dem. Men som med blåciklid och guldsöm är det ingen bra idé att blanda de olika "eldbukarna" eftersom de korsar sig.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...