Palettciklid och Fjärilsciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

Palettciklid och Fjärilsciklid

Hej
    Är ny med akvarium men skulle vilja ha lite råd och tips.
    Har ett 110L kar med ett Palettpar skulle vilja ha en annan sort som fjärilciklid,
    eller annan dvärgciklid men vet inte vilken sort som skulle passa,har flera grottor stock
    och ganska mycket växter.
    Har även 5st guppys, 1 svärdbärarpar,1 par dvärggurami och 3 pansarmalar ska nog
    köpa 2 till.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

problemet är att de flesta (alla) dvärgciklider håller sig i samma område, dvs botten.

och det får inte plats med mer än ett par där, kanske 2 par om det är en väldigt lugn art.

och mycket kan man säga om paletter, men lugna är dom inte, väldigt aggro mot andra
    firrar som kommer in på deras revir, vid romläggning är det inte många dvärgciklider som
    står emot dom.

så, om du stoppar ner en annan liten ciklid, så blir det nog slarvsylta av den inom några dagar / en vecka....

.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Kirre1
      • February 2012
      • 126

Ok
      Tack för det men om jag tar och byter in dom för affären skulle ta emot dom.
      Vad skulle jag kunna satsa på då som är snälla och kanske lättlekande och fina.
      Några förslag...

Kommentar

• Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

om du pratar om dvärgciklider så är nog kakaduan den som kommer närmast.

men egentligen är ingen av dvärgcikliderna snälla när det är dags för rom....

.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Kirre1
          • February 2012
          • 126

Ja jag trodde dvärgciklid var bra men det kanske finns andra som passar in lika bra....

Tacksam för tips och vilka fiskar som skulle gå bra ihop med cikliderna så jag

får bra harmoni i karet...

Kommentar

• Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

2-3 pansarmalar till sedan är det nog rätt bra i ditt kar......

Hiskelig blandning mellan Sydamerika / Centralamerika / Afrika / Asien dock......

Dom flesta (inkl jag då) tycker nog att det är klart bättre / lättare att få ordning på
            kar som har invånare från samma del av världen.....

.

Kommentar

• Kirre1
              • February 2012
              • 126

Tycker du att det är bättre att byta in paletterna mot några andra ciklider eller spelar det
              ingen roll...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Tråden är inlagd i kategorin Amerikanska ciklider - så håll er till ämnet om vilka dvärgciklider (från den amerikanska kontinenten) som passar i akvariet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Mats Bryzell
                  • February 2007
                  • 18959

Hej Kirre1!
                  Hoppas det är OK att jag benar lite i dina spörsmål?
                  Palettcikliden är afrikansk och Fjärilscikliden är amerikansk - det är därför det blir lite "blandat" här både när det gäller typen av ciklider och kategori i trådämne!
                  Att blanda flera arter ciklider i ett såpass litet kar som 112-liter är alltid vanskligt - det är inte omöjligt men det blir ofta svårigheter då just ciklider, stora som små oftast är väldigt revirhävdande och blir mycket aggressiva vid lek.

Jag skulle vilja föreslå att du väljer en art i ditt kar. Väljer du palettciklid, så starta en ny tråd i den afrikanska avdelningen - så kan vi snacka massor om paletter där!

Men om du istället väljer en "amerikansk" (sydamerika) ciklid så som Fjärilsciklid eller någon av de många fina Apistogramma-varianterna, så kan vi fortsätta snacka här.

Många av Apistogramma-arterna har ett lekbeteende som man kallar haremslek - det innebär att man kan ha en hane och några fler honor, typ 2 till 3 stycken. Detta skulle kunna vara ett fint alternativ till den idé du har om att blanda flera ciklidarter i ditt 112-litare.
                  Gör du på det viset har du fler ciklidinnevånare, fast av samma art. Du har redan nu ganska många andra fiskar i ditt kar, så jag tror att kvoten snabbt blir fylld.

Kommentar

• Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

Vilken som helst av dvärgcikliderna funkar, men det är lite för trångt för att ha flera par / arter.

det spelar nog ingen roll för ditt kar om du byter ut palleterna om du inte ger dig på
                    att byta ut dom andra fiskarna oxå.

har man ett blandat kar, så har man, vill man ha ett renodlat kar så får man bygga upp det
                    från början med viss inriktning.

.

Kommentar

• Kirre1
                      • February 2012
                      • 126

Ok
                      Jag lämnar in Paletterna imorgon och byter in mot Fjärils eller någon annan
                      apistogramma-art.
                      Ska jag ta en hane och 2 honor till att börja med eller vad tror ni,skulle vilja ha en något tålig
                      art eftersom det är min dotters kar igentligen men det blir väl jag som får sköta det där med
                      vb o.s.v.

Kommentar

• Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

om du har gott om pengar och tycker det är roligt att köpa ny fisk varje månad så skall
                        du helt klart satsa på fjärilar, de dör ofta som flugor i ett DDT moln.

ta istället vilken annan dvärgciklid som helst.

det är nästan omöjligt att plocka ut honor / hanar i butiker, ofta är firrarna för små.

man får vacket köpa sig ett mindre gäng, 5-6 st, och sedan vänta tills de parar ut, och
                        då kan man i förväg ha gjort upp med butiken att man får lämna tebax dom som blev över.

.

Kommentar

• Kirre1
                          • February 2012
                          • 126

Bra tack.
                          Det var ju ett jättebra tips skall absolut fråga dom om dom kan tänka sig att ta tillbaka om det skulle behövas.
                          Nån som har mera ideer....
                          tas tacksamt emot från en som sagt nybörjare...

Kommentar

• Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

bästa rådet är att du inte byter ut fisk imorgon.......

vänta.....

fundera...läs på ....fundera...läs på.....

fråga mer....öppna ögonen.....

fundera mer....

så...om 3 veckor så kanske du har klart flör dig vad du vill ha ut av karet.....

vem vet...du kanske efter mer läsande inte vill ha ciklider, utan kanske vill ha
                            barber från asien.....fina som fasen....

.

Kommentar

• Mats Bryzell
                              • February 2007
                              • 18959

Ja, jag har några idéer. Men, först - precis som sagts ovan - läs på om de ciklider som du har funderingar på så att du får in en känsla av hur de vill ha det i karet och vad som krävs för att de skall trivas.
                              Om det nu är så att du väljer någon dvärgciklid ur Apistogrammasläktet, så släng upp några favoriter här så kan vi hjälpas åt att diskutera deras olika beteenden.

En ganska lugn och hyfsat fridsam Apisto är Apistogramma borelli - det finns en som har tilläggsnamnet A. borelli "opal" - denna är mycket vacker med hanens djupt blå färg och honan i citrongult.
                              De flesta välsorterade affärer säljer hanar och honor som är ungdjur eller i det nämaste vuxna, så att bestämma kön brukar oftast inte vara några problem - detta ser man lätt.
                              A. borelli är haremslekare, med andra ord; man kan ha en hane och två, tre honor. Vad som däremot är ett problem i en del affärer är att handlaren inte vill sälja fler honor till en hane, utan ofta säljs de parvis. Men detta får du kolla upp.

Jag visar några bilder på Apistogramma borelli (opal) som jag hade för ett tag sedan. Dessa gick, en hane och tre honor, i ett 80-literskar.
                              Det här är en Apistogramma du kanske skulle kunna prova? Det finns flera andra - kolla upp släktet Apistogramma och se om det är några du gillar!
                              Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...