Nybörjare med mycket frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Nybörjare med mycket frågor

    Hej!

    Jag kommer snart att få hem ett till akvarium på 225 L, tror jag det var på.
    Jag har haft mycket sällskaps akvarium förut med de "vanligare" arterna i.
    Har aldrig haft ciklider.
    Men har tittat runt lite här på just olika amerikanska ciklider och har även kikat i akvariebutiken på dem.
    Tror att jag ska ta steget och försöka mig på såna.
    Dock har jag väldigt dålig koll på vilka fiskar som passar mitt akvarium (storleksmässigt).
    Har kikat lite extra mycket på fjärilarna, de verkar så som jag har uppfattat det vara relativt snälla ciklider.

    Så jag undrar, vad krävs det för specifik inredning för dessa?
    Vilka andra skulle jag kunna ha med dem?

    Övriga tips och trix?
    Vill inte starta det förrän jag känner mig någorlunda säker..

    //My
    Mvh/ My
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den vanliga fjärilen är ganska känslig, kortlivad, och svår att få lyckade lekar av. Jag kan rekommendera den bolivianska fjärilscikliden, som blir något större (8-10 cm), är tåligare, och framför allt mer lättodlad, helt enkelt en lite roligare fisk, enligt min mening. Andra ciklider du kan ha är t.ex nyckelhålscikliden (Cleithracara maronii), som är en av mina absoluta favoritciklider, och även arterna i släktet Laetacara (t.ex kurvcikliden) är trevliga och vackra små ciklider. Bågfenscikliden (Nannacara) är också intressant, men är inte parbildande på samma sätt, utan hanen kan leka med flera honor. Apistogramma leker på ett liknande sätt, och är också ett släkte du skulle kunna titta lite närmare på, där finns många arter. Det finns många som skulle kunna passa, det här var bara några exempel

    Lämpligt sällskap kan t.ex vara de olika arterna av pansarmalar i släktet Corydoras, och nå´n av de många små, fredliga tetrorna som finns att köpa.

    En lämplig inredning är fin sand (särskilt om du har pansarmalar), och mycket växter och gömställen, Apistogramma och Nannacara leker t.ex i grottor. Rötter som du köper i zoobutiken är bra, eftersom många sydamerikanska ciklider vill ha lågt pH, och rötterna hjälper till att sänka det. Rötter kan även färga vattnet svagt brunt (särskilt i början), vilket påminner om den biotop där många dvärgciklider lever i naturen, och det får dem, och även tetror, att färga ut bättre, då de gillar när belysningen är lite dämpad, och vattnet inte är kristallklart.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Okej! Nyckelhåls cikliden var lite intressant. Har kikat lite på den. Verkar vara en potentiell fisk.
      Det som jag tycker är svårt är just det där att hitta fiskar som går bra ihop och har lite samma krav på vattnet.
      Jag är utomordentligt dålig på vattenkemi! Jag försöker dock lära mig

      Men både nyckelhåls cikliden och kurvcikliden verkar vara vackra fiskar.
      Apistogramma som du skrev om, oj! Dom var också intressanta!
      Men jag är nog mest "frälst" i nyckelhåls cikliden just nu.
      Är de bolivianska fjärilarna svåra att få tag i?
      Har nämligen inte sett till någon sån på affärerna här omkring?

      Är tacksam för alla tips!
      Vill försöka få det bra enda ifrån början så det inte blir massa trassel på vägen när man startar det.
      (Det brukar det bli i alla fall ibland )..
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        #4
        Kakadua cikliderna var intressanta. Sitter och nöö läser :P
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Recept för i min värld ett "perfekt" kar med SA-tema:


          Botten:
          småkorning engelsk sjösten eller rådasand (jula blästersand om ekonomin tryter)
          Inredning:
          antingen många små rötter eller en stor fet sak.
          lite kolsten, inte många, men ett par st.
          kanske någon grotta bland rötterna

          Blommor:
          Någon sorts Vallisneria utmed sidor och bakruta.
          Bra gäng med mörka cryptos i grupper framför rötterna.
          Ett par tre små anubias inklämda i rötterna.
          Kanske en bunke med Windelöv någonstans

          Invånare:
          2-3 L-malar, ex vanlig ancistrus
          6-8 Corydorasmalar eller BOLIVIANSKA fjärliare på botten
          Lite större ciklid i mitten, helst Spetsnosskalar, men nyckelhål går bra oxå.
          Kanske ett gäng på antingen 8-12 lysande tetror eller bilbukar

          Lite vatten


          Rock 'n Roll




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, nyckelhålscikliden är trevlig Ett tips med många av de här arterna, särskilt som de kan vara lite svåra att se könsskillnad på i butiken, där de ofta är dåligt utfärgade, och ganska unga, är att skaffa ca 6 individer, som får välja partner själva, och kolla med butiken när du köper fiskarna, om de kan ta tillbaka dem som blir över.

            Boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosa, även om jag tycker att den påminner mer om släktet Biotodoma) brukar inte vara särskilt svår att få tag i, jag har ett par själv, och "min" butik har den inne nu.

            Ja, att läsa på i förväg är bra det är nog ett misstag en del gör, att de inte läser på. Se´n kan ju, som du säger, saker gå fel ändå, men man minskar i alla fall risken om man är mer påläst.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              #7
              "Lite vatten"
              Haha! Undebart!

              Tack för tips!

              Är nyckelhålen någorlunda fredliga?
              Tänkte jag vill inte ha nått inbördeskrig

              Hur fungerar kakadua cikliderna?

              Känns som mycket dumma frågor nu

              Men frågar jag inte så får jag inte veta! ;P
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, nyckelhålsciklider brukar anses som fredliga, men de kan ta kommandot i ett akvarium, om de inte går med för tuffa fiskar, för de skäller värre än de bits, de kan, särskilt under lektiden, simma runt och se till att ingen sticker upp, men på ett ganska charmigt och ofarligt sätt. Jag tycker de är trevliga att se på.

                Apistogramma cacatuoides är fredliga, och framför allt små. Men vad jag har förstått så är de en av de mer kortlivade Apistogrammorna, finns andra arter i släktet som man har glädje av lite längre, vad jag förstår.

                Vad det gäller pansarmalar, så tycker jag man ska ha minst 10, och tetror brukar jag sällan köpa färre än 20, finare med lite större stim, och fiskarna känner sig nog tryggare då.

                Tja, tvärtemot vad det brukar sägas, så finns det nog en del dumma frågor, men tycker inte dina hör dit
                Senast redigerad av Shepard; 04 April 2012, 14:36.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  #9
                  Okej!
                  Det lutar faktiskt åt nyckelhålen, de verkar vara bra "första gångs fisk" inom ciklidvärlden.
                  Pansarmalar är ju något av en favorit för mig De kan verkligen vara charmiga på sitt sätt. Blir förmodligen ett gäng såna med.
                  Går de flesta tetror ihop med nyckelhålen? Tänkt så de inte blir en gormémiddag..

                  Inredningen ska jag försöka efterlikna deras natur så mycket som möjligt!
                  Har sett massor med såna akvarium här.. (Något avundsjuk.......)
                  Men jag ska nog kunna få till det bra ändå..

                  Haha! Vilken tur frågorna inte är dumma då ;P
                  Jag försöker läsa på så mycket som möjligt, men vissa grejer är lite svårt att läsa sig fram till.
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, det är ett bra val En del har tydligen erfarenheten att nyckelhål kan vara skygga, men det har jag nog aldrig råkat ut för. Det är bl.a därför ett stim tetror som rör sig lite högre upp, och ett gäng pansarmalar på botten är en bra idé, förutom att de är fina att se på. Om det simmar omkring lite annan småfisk, känner sig cikliderna troligtvis tryggare. Om akvariet är tomt på annan fisk, kan nog cikliderna ta det som att där finns nå´t farligt rovdjur, som har jagat bort, eller ätit upp de andra fiskarna, och då kan de bli skygga. Lite småfisk som simmar omkring gör kort sagt att cikliderna får känslan att kusten är klar, så att säga.

                    Ja, de flesta tetror funkar nog som sällskap till nyckelhål, om du inte väljer de allra minsta och smalaste. Det finns ju lite mer högryggade arter, som t.ex svart fantomtetra, och rosentetra. Själv har jag ett 20-tal vitfenade rosentetror. Men även de flesta smala arter funkar nog.

                    Ja, det finns ett överflöd av information på nätet (och allt stämmer inte), som kan vara svår att hitta, och det är nog även svårt att bena ut det som är intressant, så har man specifika frågor som man har, är det bara att ställa dem
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #11
                      Ah okej. Intressant!
                      Nu känns det som jag har lite mer koll
                      Har bestämt mig för nyckelhål i alla fall, och pansarmalar givetvis!
                      Sen får jag luska lite på vilka tetror..
                      Ska ju börja med inredningen först, men är ju bra och veta vad man ska ha för fiskar först.
                      Så man vet hur man Ska inreda
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, det är en bra ände att börja i
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Nyckelhålscikliden tycker jag absolut du ska ha. De är både vackra och fredliga. Pansarmalarna är också jättetrevliga. Det är helt underbart att se ett större stim med pansarmalar böka runt på botten, och rätt vad det är så far de upp mot ytan på bråkdelen av en sekund (inte fullt, men snabbt går det ) och simmar i full fart rakt neråt igen, på huvudet

                          Om man får komma med ett förslag på tetror, så skulle jag rekomendera antigen Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi) eller Norsk flaggtetra (Hyphessobrycon anisitsi) flaggtetran blir ju lite större visserligen (ca. 7 cm) men den är fredlig, och jag har inte märkt att den har varit speciellt på växterna, även fast det står i artbeskrivningen att den äter växter bägge arterna har klara fina färger
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            #14
                            Kardinaltetror är vackra! Har haft mycket med såna.
                            Har funderat på dom faktiskt. De blir relativt stora också
                            Ger dessutom en rejäl färgklick!
                            Funderar även på rödmunnstetror (stavning?)..
                            Men jag har inte riktigt bestämt mig än. Huvudsaken de funkar med Nyckelhålen
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              En tetra som skulle vara fin i lite dämpat ljus är glödbandstetran.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...