Antal skalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    Antal skalarer?

    Jag har just nu en ensam skalar tillsammans med ett par andra fiskar i ett 180L akvarium (100x40x45, LxDxH). Jag har inte mycket substrat så vattenhöjden ligger kanske på 42-43cm och jag kommer uppgradera om det behövs. Min syster har en skalar i ett alldeles för litet akvarium (55L, vattenhöjd ca 20cm) som jag försöker få in i mitt akvarium. Det är dock en 2,5h lång bilresa mellan oss och hon är lite motvillig pga detta, men börjar ge med sig. I alla fall... Hennes skalar är kanske ett år äldre min och därför ganska mycket större, så jag är lite rädd att den kommer ge sig på min så småningom och terrorisera den. Bör jag skaffa en tredje eller kan det gå bra med två? Bör jag vara rädd för att de parar ihop sig och går på de andra fiskarna? Är egentligen inte jätteglad över att ta emot den och eftersom akvariet börjar bli fullt vill jag helst inte köpa en till heller, men alternativet är ju att den lider...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Tja tillobörja med behvöer du ett större kar, men ja köp till några till då. svårt att säga hur det går. det kan hur bra som helst. kanske tillomed blir ett par om du har tur. eller så går det skit kanske. scalarer är inte så otrevliga. de är snälla som fan. mest under lek de blir aggro, o det blir ju de flesta fiskar så

    2,5 timme är inga problem att frakta en fisk.

    Kommentar

    • Snytbaggen
      • February 2012
      • 30

      #3
      Jag vet att jag bör ha ett lite större kar, det är delvis därför jag helst inte vill köpa fler. Det är dessutom hon som är sjåpig, jag vet att det inte är några problem att frakta dom den tiden. Men bör jag stoppa i hennes skalar och avvakta och se om det går bra, och köpa en till om de inte kommer överens?

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        En teori kan ju vara att ta emot den, se om det funkar. Gör det inte det så försök bli av med båda?

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          När jag hade scalarer så hade jag två fullvuxna skalarer (honan var visserligen ganska liten, de var ingen naturvariant det här) som bildat ett par. Senare tillförde jag två yngre skalarer, en hona och en hane. Gick inte speciellt bra, den nya hanen jagades ihjäl, medan honan som var lite tuffare klarade sig. Hon växte upp till fullvuxen storlek och det fungerade bra med tre skalarer.

          Senare så skulle min mormor avskaffa sitt akvarium, det var ett litet akvarium (70l kanske) med en fullvuxen skalarehane, som naturligtvis var på tok för stor för akvariet.
          Då jag tyckte synd om honom tog jag hem honom för att prova att släppa ihop honom med mina numera tre fullvuxna skalarer. Han var störst av dem alla, men blev ändå jagad väldigt mycket i början. Stackarn hade ju vuxit upp ensam så visste inte alls hur han skulle försvara sig, men efter några dagar tuffade han till sig och det blev åter harmoni i akvariet.
          Tyvärr så blev det aldrig ett par av honom och den "överblivna" honan, även om hon var väldigt parningssugen, så det verkade hopplöst att para ihop vuxna skalarer.

          Hur som helst så ville jag säga med min lilla historia att det kan gå lite hur som helst. Men tycker absolut att det är värt att testa då du ju gör den andra skalaren en stor tjänst. Visst är din höjd på akvariet inte den optimala, men betydligt bättre än ett 50liters kar iaf!

          Kommentar

          Arbetssätt...