Fjärilsciklidyngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Fjärilsciklidyngel!!

    Här om dagen la mina fjärilar rom, har en nyinköpte hane sen någon vecka tillbaka och det är andra gången han och honan lägger rom på kort tid.
    Har haft fjärilar ett tag och varit med om att de lagt rom ett antal gånger men det har alddri blivit något, så den här gången brydde jag mig inte alls utan gjorde till och med det vanliga vattenbytet igår. Och idag höll jag på att rota runt i sanden då jag planterade nyinköpt vattenpest.

    Idag var all rom borta, som vanligt tänkte jag, men nu på kvällen ser jag att föräldrarna håller till i en gropp i sanden och vaktar något. Får titta väldigt intensivt och tillslut ser jag hur något rör sig på botten, nästa samma färg som sanden och ser mer ut som maskar som fladdrar runt.

    Betyder det att rommen håller på och kläckas eller är det redan yngel?

    Och viktigast av allt, vad kan/ bör jag göra för att hjälpa föräldrarna?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    de har redan kläkts o nu är de typ larver. de kan inte simma för de har en stor gulesäck de ska förbruka först. så de ligger o vibrerar där i gropen.

    du ska inte göra nånting. låt de sköta detta själva. du kanske kan sätta en lite nattlampa till karet så det blir lite ljus på natten. typ en liten diod eller så. men sätta den in just vid ynglena. då lockas andra fiskar dit. sätt den en bit bort.

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Nu blev inte ynglena kvar länge, tyvärr. Men ser det ändå som ett stort framsteg ¨då det är första gången rommen överhuvudtaget har kläckts. Detta par är ju dessutom nybildat och har bara hunnit med två lekar så om de får öva lite till kanske de lyckas.

      Nästa gång blir det en nattlampa iaf.

      Men funderar på en sak, om jag skulle skaffa maylaisiska sandsnäckor till detta kar (vilket behövs då jag har fin sand) kommer det medföra att ynglena inte har en chans att överleva? För om de lägger larverna i en gropp i sanden borde väl snäckorna ta dem förr eller senare?

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Nu har mina fjärilar yngel igen och denna gång handlar det nog bara om timmar tills de är frisimmande. Jag har förstått att det är väldigt svårt med fjärilsyngel, även om de klarar sig till det frisimmande stadiet så brukar de inte klara sig mycket längre än så.

        Men självklart hoppas jag att föräldrarna ska fortsätta ta hand om sina yngel, de har ju varit så duktiga hittills! Om ynglena fortsätter att utvecklas antar jag att jag behöver mata dem? När börjar man isf mata ynglena?
        Och är det nyckläckt artemia som gäller?
        Tycker mig ha läst någonstans att fjärilsyngel är för små för att kunna äta artemia i början, så vad kan man ge till att börja med i så fall?

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          jag har gett väldigt små yngel hårdkokt ägg gula fin smulat
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • fredde85
            • December 2011
            • 135

            #6
            Fan vad skoj! grattis

            Kommentar

            • Karl Holm
              • November 2011
              • 223

              #7
              Kul! Hoppas det blir något av det! Glöm inte bort att dokumentera med bilder och dela med dig av dem här sen. Bilder tycker vi om.

              Kommentar

              • SemlaoLuffsen
                • November 2011
                • 100

                #8
                Grattis.
                vet en till som fått yngel på sina fjärilar följer hennes tråd noga (på ett annat forum) o de är rätt stora nu hennes yngel man ser att det är fjärilar o så..

                kul när svårodlade fiskar faktist klarar att få fram sina små.

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  #9
                  vad avundsjuk jag är! Mina lekte ett tag i början men inte längre...

                  Kommentar

                  • LS10
                    • November 2010
                    • 258

                    #10
                    Bara för att jag får frisimmande yngel så är jag ändå inte så optimistisk, av vad jag har läst så är det ytterst sällan fjärilar får sina yngel att överleva. Men ibland händer ju det oväntade (som SemlaoLuffsen skrev, kul att höra att om de fall som lyckas!) och jag hoppas ju verkligen att mina kommer greja det.

                    Ynglena är ännu inte helt frisimmande, jag var visst lite för optimistisk igår, men nu börjar iaf något yngel då och då lyckas lyfta och simma en liten bit.
                    Det roliga är att se föräldrarnas yngelvård, de plockar med munnen upp alla yngel som kommer på villovägar och spottar tillbaka dem till högen igen och dessutom är de väldigt duktiga på att turas om att vakta, så fort den ena partnern kommer tillbaka från en simtur sticker den andra iväg som en oljad blixt för att få några minuter "i frihet".
                    Här om dagen såg jag att honan till och med kom med mat till hanen när han vaktade, även om hon oftast verkar lite för upptagen med att fylla sin egen mage vid matdags att hon inte har en tanke på sin partner.

                    Tyvärr har jag bara en mobilkamera så det blir inga högkvalitetsbilder, men kanske bättre än inga alls. Igår fotade jag ynglena i groppen med föräldrarna som vaktade, men det var väldigt svårt att se ynglena på bilderna. Får se om det går bättre när de blivit helt frisimmande.

                    Angående maten så undrar jag när det är dags att börja mata och hur länge jag kan mata med bara äggula? Har nämligen ingen artemia hemma, men lyckas ynglena överleva så får jag nog allt ta och skaffa en kläckningsmaskin!

                    Kommentar

                    • LS10
                      • November 2010
                      • 258

                      #11
                      Nu har jag försökt fota lite, inte det lättaste med så små yngel och då jag bara har en mobilkamera. Men förhoppningsvis går det att se något iallafall.
                      Ynglena börjar iaf bli frisimmande, även om de bara orkar simma en liten stund för att lägga sig ner och vila sen. Föräldrarna får ligga i en hel del för att leta upp alla yngel som hela tiden förvirrar sig bort.

                      De flesta ynglena ligger i gropen på roten, precis under munnen på pappa fjärilciklid.


                      Här kan man iaf se ett frisimmande yngel


                      Nu blev man dessutom sugen på att köpa en riktig kamera så man kunde fått några snygga foton. Att hålla akvarium är visst en dyrare hobby än jag trodde, med tanke på allt nytt man hela tiden vill köpa.

                      Kommentar

                      • LS10
                        • November 2010
                        • 258

                        #12
                        Nu är det en full fart på småbebisarna och föäldrarna vaktar dem frenetsikt vilket är kul att se.
                        Jag har läst att fkärilciklider av någon oförklarlig anledning ofta överger alternativt äter upp sina små om de kommit så långt som till det frisimmande stadiet. Kanske komemr det bli så även här, men än så länge är de exemplariska föräldrar så den rätta instinkten verkar de iallafall ha.

                        Jag tog bort mina svarta fantomtetror då de verkade kommit på knepet med att knipa yngel, väldigt praktiskt att ha fler än ett akvarium! Nu går de med moskitorasboror men jag tror och hoppas att de senare är tillräckligt stora för att inte bli uppätna.
                        Mamma och pappa fjäril får nu tampas med ett gäng koldglödstetror, två till fjärilsciklider och en ensam fantomtetra som jag inte fick tag i, men jag tror att oddsen att de lyckas hålla de andra fiskarna stågna är betydligt större nu iallafall.

                        Lägger upp några bilder ifall någon tycker det är lika spännande som mig.
                        http://media10.dropshots.com/photos/682754/20120412/191236.jpg

                        Båda föräldrarna vaktar ihärdigt. Mamman börjar bli lite tunn så jag ska försöka mata henne lite bättre.


                        Hanens ränder har blivit mycket tydligare vilket jag inte hade väntat mig. Någon som vet ifall det kan vara ett tecken på dominans eller något liknande?
                        http://media9.dropshots.com/photos/682754/20120412/191409.jpg

                        Jag tar väldigt tacksamt emot alla möjliga tips om hur jag ska sköta ynglena! Med vad och hur ofta bör jag mata dem? Borde jag byta vatten och fixa i akvariet som vanligt eller är det bättre att undvika det? Ska de gå kvar hos föräldrarna hela tiden eller bör jag flytta dem vid någon viss ålder? Jag har hittills docerat med EC, kan ynglena ta skada av det?

                        Förutom otaliga guppyyngel så har jag bara haft ciklidyngel en gång, när jag hade zebraciklider när jag var yngre och dessa var extremt bra yngelvårdare och sköta precis allt själv, sä känner mig som en nybörjare.

                        Kommentar

                        • Charliena
                          • September 2011
                          • 300

                          #13
                          Åh, vad häftigt! Bara hoppas att de klarar sig då.

                          Kommentar

                          • LS10
                            • November 2010
                            • 258

                            #14
                            När jag skrev här sist hade jag frisimmande yngel sen några dagar tillbaka. Efter det märkte jag en kväll hur honans vaktande tycktes mattas av. På morgonen kunde jag inte hitta henne alls trots frenetiskt letande, hanen däremot vaktade fortfarande ynglena men det var bara ett tiotal kvar. Tillslut hittade jag honan inne i själva filterhörnan, hur hon kommit dit är ett mysterium, ända vägen jag kan komma på är att hoppa dit!
                            Hur som helst så mådde hon bra, men hon verkade lite loj i vaktandet av sina ungar, även om hon visserligen åkte runt och samlade ihop dem. När jag stack ner handen brydde de sig inte alls, tvärrtemot vad de gjort innan. Så under dagen försvann tyvärr ynglena en efter en.
                            Efter det blev hanen sjuk, jätte tråkigt då jag dessutom nyligen hade köpt honom. Så efter någon vecka dog han, stressen med ynglena blev antagligen för mycket för honom.

                            Men jag hade en hane till i akvariet och han och honan blev istället ett par.
                            Idag var jag dum och köpte ett gäng pansarmalar, hade förväntat mig att de skulle fungera bra i mitt akvarium. Men istället har fjärilshanen jagat dem ganska kraftigt, förstod först inte alls varför. Men efter ett tag så förstod jag orsaken, jag har på nytt en kull med yngel som alldeles snart är frisimmande!
                            Såg tidigare att fjärilarna la rom och även att den kläcktes och att de flyttade rommen. Efter det har jag inte sett röken av några yngel och har inte märkt att föräldrarna har vaktat något speciellt, även om de har jagat de andra fiskarna en del.
                            Jag har fin råda/blästersand och det är svårt att skilja ynglena från den därav att jag totalt missat dem denna gång. Men nu såg jag att föräldrarna har flyttat tillbaka ynglena till det första stället.

                            Hur som helst är det jätte kul att det blir yngel igen, så tätt inpå den förra kullen!
                            Jag har visserligen inga alls förhoppningar om att ynglena ska överleva, den här gången kommer jag inte orka flytta mina fantomtetror som jag gjort tidigare och de är duktiga på att röva yngel har jag märkt.

                            Skulle dock var jätte kul om man kunde få några yngel att överleva, förra gången var första gången några fjärilsciklider hos mig överhuvudtaget lyckades få frisimmande yngel. Men ska de lyckas denna gång så får de sköta allt själva, så får väl se om de kommer klarar att hålla de andra fiskarna stågna..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...