Hur ser man att en Zebraciklid är "gravid"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisa Nykvist
    • March 2012
    • 4

Hur ser man att en Zebraciklid är "gravid"

Hej jag undrar hur man ser att en zebra ciklid är gravid?
    TÄnkte även fråga, det är så att 4 av mina ciklider har små röd/orange/vita "boll" som hänger under magen, någon som vet vad detta kan vara?
    Vore tacksam för svar.
    Mvh, Lisa
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Hej Lisa! Välkommen till forumet!

Zebraciklider blir ju inte "gravida" i vanlig mening, utan dessa lägger ägg som sedan blir befruktade av hanen. Har man ett par (eller kanske två - du nämner 4 st.) och det börjar närma sig lek, så blir både honan och hanen mer intensiva i färgerna och speciellt honan får en röd färg på bukområdet. Denna röda färg har hon i och för sig alltid men vid lek blir den, som sagt, mer intensifierad. Man kan också se att honan har ett trubbigt "äggläggningsrör" framme när leken är på gång.

Vad de där röd/orange/vita bollarna är vet jag inte riktigt - kan du beskriva detta lite tydligare, eller kanske ta en bild och länka hit, så skall vi nog kunna svara!

Kommentar

• Lisa Nykvist
      • March 2012
      • 4

Hej och tack för svaret, jag tror att de håller på att "leka" nu för har märkt att två honor bygger ett litet bo under träden som är i akvariet och hanarna jagar iväg alla som kommer i närheten, jag ska försöka ta en bild på de röda bollarna så snart jag kan, det är svårt att få till en bild när de rör sig konstant, haha

Kommentar

• Lisa Nykvist
        • March 2012
        • 4

SKulle även vilja passa på att fråga, det verkar som att mitt akvarium tar ca 260 liter, hur många ciklider kan man ha i ett sådant akvarium?

Kommentar

Arbetssätt...