Tips på ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredde85
    • December 2011
    • 135

    Tips på ciklider

    Jag vet inte vad jag ska ha för ciklider i mitt nya akvarium (540) jag är lite inne på hantelciklider men jag vet inte alls hur dem beter sig, är dem aktiva? jag är ute efter en aktiv fisk som är rolig att titta på och som helst inte förstör mina växter.
    kom med gärna med tips!

    mvh Fredde
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hantlar är hyfsat fredliga, kan vara knepiga att para ut, och är väl ganska aktiva. Däremot kan de ge sig på växter tror jag. Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider, de jag har haft har varit aktiva och framåt, och de rör inte växter. De blir 10-15 cm, men du kanske vill ha nå´t större i ett 540? En annan ciklid jag gillar skarpt är chokladcikliden. Den har ett intressant födosöksbeteende, de simmar med huvudet uppåt strax under ytan, troligen letar de efter insekter ovanför ytan. Se´n finns ju en del centralamerikaner som kan funka, som Cryptoheros sajica, Archocentrus multispinosa, och de olika "eldbukarna" i släktet Thorichthys.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • fredde85
      • December 2011
      • 135

      #3
      Tack för svaret animaniac!
      är inte eldbukar lite av rovciklider?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av fredde85
        Tack för svaret animaniac!
        är inte eldbukar lite av rovciklider?
        Nja, inte mer än andra ciklider i den storleken, visst, de kan ta småfisk, men man får anpassa storleken på sällskapet.
        Senast redigerad av Shepard; 24 March 2012, 14:28.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...