Scalarer och yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    Scalarer och yngelvård

    Ett par av mina Scalarer har yngel. De går i ett 180-liters akvarium utan andra fiskar. Hittills har föräldrarna skött om sina små exemplariskt men undrar hur länge jag ska låta föräldrarna vara kvar med dem? Ynglen har nu varit frisimmande fem dygn
    Senast redigerad av toggaj; 18 March 2012, 09:23.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Låter som att du har haft tur och få ett par bra föräldrar! tycker att du ska bara låta det vara och låta dem sköta om dem . När du märke lektendenser hos paret så kan du ta bort ynglen för då blir de säkert ett hot.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      På senare tid har jag lyckats få flera olika par som fått frisimmande yngel, även odlingsformer, som guldmarmor, och nu senast marmor som ser ut att ha en del av vildformen i sig. Tror det har mycket med vattenvärden, vad man har för andra fiskar, och hur många, och hur väl paret kommer överens.

      Om de har varit frisimmande i fem dygn, är det bara att låta det vara, och mata på, ynglen kan lätt gå hos föräldrarna tills de börjar leka igen, redan efter nå´n månad kan man se att ynglen är scalarer, med de utdragna fenorna, och då är de också tillräckligt stora för att paret inte ska äta upp dem. Däremot kan de nog börja jaga dem, om de vill leka igen. Även om ynglen har varit frisimmande i flera dagar kan ju nå´t hända ändå, men har de kommit så långt, så lär de sig nog vartefter.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        På senare tid har jag lyckats få flera olika par som fått frisimmande yngel, även odlingsformer, som guldmarmor, och nu senast marmor som ser ut att ha en del av vildformen i sig. Tror det har mycket med vattenvärden, vad man har för andra fiskar, och hur många, och hur väl paret kommer överens.

        Om de har varit frisimmande i fem dygn, är det bara att låta det vara, och mata på, ynglen kan lätt gå hos föräldrarna tills de börjar leka igen, redan efter nå´n månad kan man se att ynglen är scalarer, med de utdragna fenorna, och då är de också tillräckligt stora för att paret inte ska äta upp dem. Däremot kan de nog börja jaga dem, om de vill leka igen. Även om ynglen har varit frisimmande i flera dagar kan ju nå´t hända ändå, men har de kommit så långt, så lär de sig nog vartefter.
        Intressant läsning. Har aldrig haft ett par som har tagit hand om sina yngel förutom ett guldscalar par för några år sen. Har det tagit lånt tid för dem eller har det hått ganska snabbt?
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          Intressant läsning. Har aldrig haft ett par som har tagit hand om sina yngel förutom ett guldscalar par för några år sen. Har det tagit lånt tid för dem eller har det hått ganska snabbt?
          Tja, mitt guldmarmorpar fick frisimmande yngel på andra försöket, ett litet gäng levde i ca tre veckor, se´n försvann de av nå´n anledning, osäker på varför. Paret jag har nu fick frisimmande yngel på första försöket har jag för mig, men ynglen försvann efter nå´n vecka, de blev kanske uppätna av de andra fiskarna, eftersom paret inte går ensamma i akvariet.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Okej, trevligt att höra att de fixade så tidigt. Synd att ynglen försvann sen.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, får se om det går bättre nu, de har lagt ägg igen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Du får gärna säga till hur de går .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...