Fjärilsciklid dålig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    Fjärilsciklid dålig?

    Hejsan! Har haft två fjärlisciklider i mitt 100 l akvarium. Allt har funkat bra tills alldeles nyligen då hanen har börjat jaga honan allt mer. Honan verkar väldigt uppstressad och har tappat mycket av sin färg. Hon har även fått en mer mörkröd rand genom ändtarmen.

    Någon som vet vad detta kan vara?
    /Danelius


  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fjärilsciklider är ganska aggressiva och dödar ofta varandra. Flytta ut honan, annars dör hon snart av stress och sår.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Danelius
      • February 2012
      • 79

      #3
      Har inget alternativt kar att flytta över honan till än en 15l glasskål. Detta är ju verkligen för litet i längden men kan man ha honan där i en vecka eller så förutsatt att man byter vatten varje dag
      /Danelius


      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        En 15-liters skål är som sagt för liten, men det är bättre än att hon blir ihjälslagen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • firejackan
          • August 2004
          • 616

          #5
          Ev köpa fler honor så de kan dela bördan? Bara en tanke

          Kommentar

          • LS10
            • November 2010
            • 258

            #6
            Jag hade ett fjärilspar i mitt 60liters där hanen efter ett tag blev väldigt stygg mot honan och jagade henne hela tiden.
            Så jag köpte en till hona just för att underlätta lite för den andra honan. Den nya honan måste hanen ha gillar bättre för henne var han aldrig stygg emot.
            Så det blev faktiskt lite bättre för den gamla honan, även om 1+2 bland fjärilarna inte är det bästa för hanen vill bara leka av en hona i taget och då blir den andra utanför och mobbad av paret.
            Men upplevde iaf att hon blev mindre mobbad av ett par, då de ibland hade fullt upp med att leka med varandra, än hon blev när hon var ensam med hanen.

            När denna hane senare dog köpte jag en ny, en electric blue. Han var snällare mot båda honorna och lekte med båda i omgångar (men aldrig samtidigt). Jag hade fortfarande problemet att en hona var utanför, men det blev inget tokjagande på den ensamma honan, trots litet akvarium.
            Sen efter ett tag skedde det till och med att den "mobbade" honan lyckades stå upp mot den andra honan och de tog halva akvariet var som revir. Hanen jagade ibland bort henne men höll sig mest på sin honas revir.

            Så det verkar vara väldigt olika mellan olika hanar hur agressiva de är och så verkar inte alla par vara kompatibla med varandra. Så om inget annat funkar kan det vara en idé att köpa en till hona.

            Kan tillägga att jag efter ett tag lyckades "dela av" akvariet, då jag hade en växt i mitten som bredde ut sig och nästan delade akvariet i två halvor och det bidrog mycket till harmonin.

            Kommentar

            • Danelius
              • February 2012
              • 79

              #7
              Tack så mycket för svaren! Ska nu pröva att låta min hona "bygga upp sig" i några dagar. Ska sedan flytta över henne till det stora akvariet igen och se ifal "mobbningen" fortgår. Fortgår denna får det väl bli en till hona då.
              /Danelius


              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Har ocksaå haft problem med det att hanen jagar honan efter ett tag fast de kommit överns innan. Ibland funkar de och ibland inte.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...