Minsta höjd på diskusakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    Minsta höjd på diskusakvarium?

    Hej.
    Jag håller för närvarande på och bygger mig ett träakvarium som är tänkt att bli en Sydamerika biotop. Karet har ca måtten 200*45*40 cm (L*D*H). Önskelistan för fiskarter är 10-15 pansarmalar, ca 8 dvärg ciklider, ett stim tetror 10-20st och helst ett litet stim diskus.

    Nu till frågan. Är mitt akvarium alldeles för lågt så att Diskus bara är att glömma? De blir ju typ 20cm som vuxna. Kommer dom att trivas i mitt kar?

    Tacksam för svar
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog skippa diskusen med den höjden på kar, lägg till minst 10 cm så kan du återgå till planerna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      #3
      Om det ändå vore så väl, bygget är redan igång.. :/ ungfiskar lär man kunna hålla iaf?


      Odlingslokal i miniformat:
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jodå, men med sand på botten blir karet bara ca 35 cm högt...så jag hade nog hållt det projektet med diskus vilande ett tag.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          #5
          Aa jo det är faktiskt sant. Synd att man inte tänkte på det lite tidigare.. :/


          Odlingslokal i miniformat:
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            #6
            Jag tog mig i kragen och höjde akvariet en dryg dm, skulle ha grämt mig över det tills ett nytt akvarium var införskaffat annars... Bra mycket mäktigare än diskus blir det knappast...


            Odlingslokal i miniformat:
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            Arbetssätt...