Mina scalarer mobbas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrSwedeman
    • February 2012
    • 70

    Mina scalarer mobbas!

    Hej!

    Har 4st scalarer (2st marmorscalarer och 2st "vanliga" scalarer)!

    Har märkt att den ena vanliga går ihop med marmorscalarerna och biter den andra vanliga scalaren i sidofenorna.
    De är dock inte på honom samtidigt, dock är det en av marmorna som är agressivast!
    Normalt så är fenorna ca 1.5 cm men på den mobbade så är det ca 0.5 cm kvar !!!

    Hur allvarligt är detta?
    Kommer de att växa ut igen?.........dum fråga? Ni kan resa er upp från golvet nu!

    Förslag på åtgärd?
    Är det humanast at

    Han ser inte ut att må dåligt, simmar bra, är lite rödaktig vid fenfästena. (troligtvis överbelastning?)


    L
  • MrSwedeman
    • February 2012
    • 70

    #2
    Någon?

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Hur gamla är skalarerna?
      Hur stora osv?

      Hur stort är akvariet?

      Har du otur (om det nu är vuxna djur vi pratar om) så har du 4 hanar..

      MVH// Patrik
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kan även vara fyra honor. Eller så är den aggressiva grå, och den aggressiva marmorn på väg att bilda par, så det är därför de ger sig på den andra grå. Hur beter de sig sinsemellan?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • MrSwedeman
          • February 2012
          • 70

          #5
          Vet ej ålder på scalarerna men marmorna köptes för drygt 1 år sedan och var ca 4 cm i diam., och de andra två kom med på köpet av akvariet! Storleksmässigt är de ungefär lika stora idag, ca 6 cm i diam.
          Akvariet är ett trigon 190L hörn. en salig blandning fiskar, se min profil!
          Kön?! Man hör ju liksom inte om de har ljus eller mörk röst
          Hur ser man skillnad på hane/ hona?
          När vi släppte i marmorna i detta akvariet (flytt från 60L nybörjarakvarium) så satte de rom på filtrets sida med en gång?! men sen har det inte blivit nåt mer.
          De andra tre är "justa" mot varandra men ingen "uppvaktar" någon speciellt!

          L

          Kommentar

          • MrSwedeman
            • February 2012
            • 70

            #6
            Nu har den mobbade fått gå till de sällsammare viddern, han/hon simmade mest uppochner och det tror jag inte är riktigt bra, så nu finns den inte mer!

            L

            Kommentar

            Arbetssätt...