Fjärilsciklid + Palettciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skogsflickan
    • February 2012
    • 1

    Fjärilsciklid + Palettciklid

    Är i startgroparna att starta upp ett 455-literskar med måtten (BxHxD) 100x70x60 cm. Vi har pratat fram och tillbaka om vad vi ska ha för fiskar. Ett tag pratade vi om att ha ett lekpar med lite "hårdare" fiskar som guldsömmar, men eftersom vi även vill ha växter så kom vi fram till att det blir ett sällskapskar med snälla fiskar.

    Vi har ett litet 60-literkar igång med ett lekpar palettciklider. Vi eller främst jag funderar på vilka mer små ciklider man skulle kunna ha i det stora karet sen när det är igång och lite inkört. Skulle man kunna ha både fjärilsciklider och palettciklider i samma kar? Ska man ha en grupp utav varje eller ska man endast ha ett lekpar var varje?

    Utöver dessa fiskar så tänkte vi ha scalarer, någon form av tetra och renhållningspatrull.

    Det kanske är fåniga frågor detta, men jag är inte så där kunnig inom sötvatten, då jag bara kört saltvatten innan. Sambon däremot kan ju sötvatten mer än mig, men jag känner att jag vill försöka läsa på lite själv och lära mig själv. (jodå jag håller på och läser igenom forumet ).
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    #2
    Hejsan!

    Vi har både Paletter och Fjärilar i vårat akvarium och de fungerar bra tillsammans. Vi har ett 375 l och har massa andra fiskar också bland annat scalarer , tetror, mollysar och Platy och ett helt gäng ancistrus och pansarmalar!

    Jag vet ej hur det skulle fungera om du har en grupp av varje sort av cikliderna men vi har upptäckt att det inte fungerar så bra med 2 par av varje! Det blir alltid någon som blir utfryst. Antagligen så är en av hanarna eller honorna mera attraktiv än den andra så det blir ett lekpar och två avundsjuka fiskar som aldrig finner varandra. Just nu har vi två hanar och en hona av fjärilarna eftersom en hona dog och det fungerar inte så bra.
    Däremot fungerar det lite bättre med paletterna. Där har vi två honor och en hane och hanen byter mellan honorna vartefter de blir leksugna.
    Men ett par av varje kan jag nog rekommendera!

    Sedan finns det de som säger att fiskar blir mer leksugna om det finns konkurrens och det har jag ingen erfarenhet av att ha sett bland cikliderna.

    Kommentar

    Arbetssätt...