Hjälp! Jack Dempsey jagar andra av samma art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KruXen
    • February 2010
    • 43

    Hjälp! Jack Dempsey jagar andra av samma art

    Hej Zoopet!

    För lite drygt en vecka sedan var jag till akvarielagret och inhandlade 4oscar och 4 jack dempsey. Redan när jag släppte i dom så började 2 Jack Dempsey att leka. Nu har äggen kläckts och paret skyddar sina yngel.

    Saken är den att paret turas om att, Aktivt jaga dom andra 2. Så min fråga är: Vad ska jag göra? Jag har ett 275L Malawi-kar, Kan dom 2 få gå där ett tag?


    Känns dumt att låta dom slå ihjäl de andra 2 - 300kr åt skogen isf :S

    Tacksam för svar // Linus
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kolla om du kan lämna tillbaka de två överblivna till butiken.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • KruXen
      • February 2010
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Kolla om du kan lämna tillbaka de två överblivna till butiken.
      Kostar mig antagligen lika mkt eller mer att åka upp till akvarielagret och lämna tillbaka dom. Frågan är: Kommer detta paret att fortsätta tills dom utplånat alla andra av samma art eller är det bara nu när dom har små yngel? för isf kan man inte ha fler än 2st jack dempsey i samma kar.

      Men 2 JD's tillsammans med malawi är inte att föredra eller?

      // Linus

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av KruXen
        Hej Zoopet!

        För lite drygt en vecka sedan var jag till akvarielagret och inhandlade 4oscar och 4 jack dempsey. Redan när jag släppte i dom så började 2 Jack Dempsey att leka. Nu har äggen kläckts och paret skyddar sina yngel.

        Saken är den att paret turas om att, Aktivt jaga dom andra 2. Så min fråga är: Vad ska jag göra? Jag har ett 275L Malawi-kar, Kan dom 2 få gå där ett tag?


        Känns dumt att låta dom slå ihjäl de andra 2 - 300kr åt skogen isf :S

        Tacksam för svar // Linus
        Hur stort är akvariet där du har JD och Oscar?
        Man måste vara beredd på fight när man har båda sorterna ofta blir det strid "tills döden skiljer oss åt". Troligtvis blir det än värre om dina Oscar leker. Har du ett nog stort akvarium så kan du till viss del inreda bort en del av aggressionerna. Se till att det finns avgränsade naturliga revir och gömställen i massor. Om lekparet känner sig trygga och inte ser de andra fiskarna över hela akvariet brukar det funka.
        En viss konkurras bör du ha annars tappar paret som leker ofta lusten att vårda ynglen.
        Jag tror inte det är en lösning att stoppa i de JD som inte leker i ett temporärt akvarium. De kommer sannolikt att åka på än mer däng när du skall försöka släppa tillbaks dom. Samma sak om du släpper ned dom i ett väl ettablerat Malawi stim. Det kan funka men troligtvis blir det däng där med och dina fiskar kommer att bli ihjäl stressade till slut.
        Slutligen: Läs på om de fiskar du köper innan du tar hem dessa. Både JD och Oscars är underbara fiskar om man ger dom rätt miljö och är beredd på deras naturliga beteende. En av tjusningarna är deras parbildning och yngelvård.

        Din attityd att det blir 300 Kr åt pipan tycker jag är knasig det är 2 liv som går åt pipan då spelar det ingen roll om det är 3 eller 3 000 kronor. Du själv är nog inte värd mer än en hundring eller nått krasst räknat.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • mia84
          • December 2010
          • 70

          #5
          Jag hoppas att du har ett välldigt stort akvarium till dessa fiskar! inte just för att dom blir bra stora som vuxna, men för att dom är så agresiva och aktiva.. Vad jag vet så är oskar inte så snälla.. men dom är ingenting i gemförelse med en Jack Dempsey.. Speciellt inte om dom har rom eller yngel. Dom atakerar allt som hamnar i akvariet under denna tid oavsett om det är en arm eller ett finger! och dom flesta fiskar ligger risigt till om dom inte är större och starkare. Tyvärr så resulterar det i att fiskar dör
          (Man kan ha ett lekpar dempsey helt sj utan triggning och konkurens och dom leker hela tiden iaf om dom trivs)

          Det du kan göra nu när dom har yngel (om dom inte blivi uppätna) är att ta bort dem på ett eller annat sätt så paret inte har något att försvara. då kommer dom inte vara lika agresiva förenst nästa lek. Har du hög temp på vattnet.. 25 lr uppåt så sänk den om det går.. Dom brukar bli mindre sugna på lek vid lägre temperaturer, och har du tur så blir dom mindre agresiva. Men det är inte så trpligt att dom kommer leka mindre och vara snällare iaf..
          Mitt dempsey par jag hade lekte gång på gång och fick kull efter kull.. vilken temp det än va.. Men det KAN funka om man har tur.

          Vad är det för kön på dem andra 2 dempsyna? (jag hoppas det är honor) Men jag tycker personligen att du ska lämna tillbaka dom andra 2 med tanke på riskerna.

          Hoppas att det kommer gå bra iaf! Helt underbara fiskar!
          http://mizan3.bloggsida.se

          Kommentar

          • mia84
            • December 2010
            • 70

            #6
            Ursprungligen postat av mia84
            (Man kan ha ett lekpar dempsey helt sj utan triggning och konkurens och dom leker hela tiden iaf om dom trivs)!
            Blev lite fel.... fast rätt.. skulle stå.. det är välldigt sällan dom behöver triggas till sin yngelvård.. Dempsey iaf är välldigt bra föräldrar och tar hant om avkomman upp till 6 månader eller till nästa lek då ynglena blir ett hot och dödade..
            http://mizan3.bloggsida.se

            Kommentar

            • KruXen
              • February 2010
              • 43

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Hur stort är akvariet där du har JD och Oscar?
              Man måste vara beredd på fight när man har båda sorterna ofta blir det strid "tills döden skiljer oss åt". Troligtvis blir det än värre om dina Oscar leker. Har du ett nog stort akvarium så kan du till viss del inreda bort en del av aggressionerna. Se till att det finns avgränsade naturliga revir och gömställen i massor. Om lekparet känner sig trygga och inte ser de andra fiskarna över hela akvariet brukar det funka.
              En viss konkurras bör du ha annars tappar paret som leker ofta lusten att vårda ynglen.
              Jag tror inte det är en lösning att stoppa i de JD som inte leker i ett temporärt akvarium. De kommer sannolikt att åka på än mer däng när du skall försöka släppa tillbaks dom. Samma sak om du släpper ned dom i ett väl ettablerat Malawi stim. Det kan funka men troligtvis blir det däng där med och dina fiskar kommer att bli ihjäl stressade till slut.
              Slutligen: Läs på om de fiskar du köper innan du tar hem dessa. Både JD och Oscars är underbara fiskar om man ger dom rätt miljö och är beredd på deras naturliga beteende. En av tjusningarna är deras parbildning och yngelvård.

              Din attityd att det blir 300 Kr åt pipan tycker jag är knasig det är 2 liv som går åt pipan då spelar det ingen roll om det är 3 eller 3 000 kronor. Du själv är nog inte värd mer än en hundring eller nått krasst räknat.
              Vad har mitt värde med detta att göra? Personliga påhopp hör inte hemma här eller någon annanstans så dom kan du hålla för dig själv. Nog om det. I går kväll flyttades dessa 2 till en kompis akvarium där dom kan leva i lugn och ro. Sen så var anledningen att jag hade flera av dessa ett beslut basserat på rekomendationer från zoopet's användare + akvarielagrets personal då det var svårt att veta könen på dessa. Fiskarna återfick sina fina färger och såg märkbart lugnare ut i sitt nya hem. Slutet gott

              mvh
              Senast redigerad av KruXen; 12 February 2012, 07:12.

              Kommentar

              • KruXen
                • February 2010
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av mia84
                Jag hoppas att du har ett välldigt stort akvarium till dessa fiskar! inte just för att dom blir bra stora som vuxna, men för att dom är så agresiva och aktiva.. Vad jag vet så är oskar inte så snälla.. men dom är ingenting i gemförelse med en Jack Dempsey.. Speciellt inte om dom har rom eller yngel. Dom atakerar allt som hamnar i akvariet under denna tid oavsett om det är en arm eller ett finger! och dom flesta fiskar ligger risigt till om dom inte är större och starkare. Tyvärr så resulterar det i att fiskar dör
                (Man kan ha ett lekpar dempsey helt sj utan triggning och konkurens och dom leker hela tiden iaf om dom trivs)

                Det du kan göra nu när dom har yngel (om dom inte blivi uppätna) är att ta bort dem på ett eller annat sätt så paret inte har något att försvara. då kommer dom inte vara lika agresiva förenst nästa lek. Har du hög temp på vattnet.. 25 lr uppåt så sänk den om det går.. Dom brukar bli mindre sugna på lek vid lägre temperaturer, och har du tur så blir dom mindre agresiva. Men det är inte så trpligt att dom kommer leka mindre och vara snällare iaf..
                Mitt dempsey par jag hade lekte gång på gång och fick kull efter kull.. vilken temp det än va.. Men det KAN funka om man har tur.

                Vad är det för kön på dem andra 2 dempsyna? (jag hoppas det är honor) Men jag tycker personligen att du ska lämna tillbaka dom andra 2 med tanke på riskerna.

                Hoppas att det kommer gå bra iaf! Helt underbara fiskar!
                Hejsan. De 2 JD's som vart jagade är nu flyttade till en kompis akvarium (där dom får leva resten av livet). Ang könet på dessa 2 vet jag inte, vart rekomenderad att köpa ca: 4 av varje så att chansen för parbildning skulle bli större. Nu har jag 4 små (7-8cm) Oscar och ett JD par (12~cm) i mitt 540L tillsammans med en gibbiceps + några ancistrus. Sen så är jag fullt medveten att det är stora fiskar jag köpt (det var tanken när jag köpte fiskarna). När dessa bli större så blir även mitt akvarium det =)

                mvh

                Kommentar

                • mia84
                  • December 2010
                  • 70

                  #9
                  hmm... läste du vad jag skrev om varför du skulle ha stort kar? det har inget med storleken på fisken att göra! Jag skrev att dom är agresiva och behöver stort för det.. och nu menar ja alla fiskarna.. inte bara dempsyn.. Men hoppas det går bra nu och att du läser på om dessa.. för riskerna finns.. Men artbeskrivingen här på zoopet behöver du inte läsa.. speciellt inte akvarivolym osv..

                  Dom verkar vara riktigt kass på butiken iaf.. en 12cm stor dempsey är det lätt att se könet på om man kan något.. Förstår inte alls varför dom skulle lura på dig 4st.. och om chansen skulle vart större så borde det ha varit en hane och 3 honor.. inte bara ta 4 st och inte veta vad dom håller på med..

                  Men men.. läs läs läs! och ja hoppas det går bra! :=)
                  http://mizan3.bloggsida.se

                  Kommentar

                  • ecco
                    • November 2010
                    • 500

                    #10
                    Hittade några bra länkar där du kan läsa om Jack Dempsey
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=264756 (Svenska)
                    http://www.aquaticcommunity.com/se/c...ackdempsey.php (Svenska)
                    http://jackdempseycichlid.com/ (Engelska)
                    Senast redigerad av ecco; 12 February 2012, 13:31.
                    Sambons blogg om våra akvarium.
                    http://mizan3.bloggsida.se/
                    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                    Kommentar

                    • KruXen
                      • February 2010
                      • 43

                      #11
                      Ursprungligen postat av mia84
                      hmm... läste du vad jag skrev om varför du skulle ha stort kar? det har inget med storleken på fisken att göra! Jag skrev att dom är agresiva och behöver stort för det.. och nu menar ja alla fiskarna.. inte bara dempsyn.. Men hoppas det går bra nu och att du läser på om dessa.. för riskerna finns.. Men artbeskrivingen här på zoopet behöver du inte läsa.. speciellt inte akvarivolym osv..

                      Dom verkar vara riktigt kass på butiken iaf.. en 12cm stor dempsey är det lätt att se könet på om man kan något.. Förstår inte alls varför dom skulle lura på dig 4st.. och om chansen skulle vart större så borde det ha varit en hane och 3 honor.. inte bara ta 4 st och inte veta vad dom håller på med..

                      Men men.. läs läs läs! och ja hoppas det går bra! :=)
                      Läste ditt svar igen och jag förstår (och har även sett vad som händer), Nu löste sig iaf problemet med JD. Dock så får vi se vad som händer när Oscar blir stor :/ Bara jag får tillåtelse att kasta bort en soffa så är problemet ur värden. Tackar för ditt svar. Underbara fiskar förresten =)

                      trevlig kväll

                      Kommentar

                      • KruXen
                        • February 2010
                        • 43

                        #12
                        Ursprungligen postat av ecco
                        Hittade några bra länkar där du kan läsa om Jack Dempsey
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=264756 (Svenska)
                        http://www.aquaticcommunity.com/se/c...ackdempsey.php (Svenska)
                        http://jackdempseycichlid.com/ (Engelska)
                        Tack ecco!

                        Ska sätta mig ner och plugga när jag kommer hem från jobbet

                        mvh

                        Kommentar

                        • KruXen
                          • February 2010
                          • 43

                          #13
                          Ursprungligen postat av mia84
                          hmm... läste du vad jag skrev om varför du skulle ha stort kar? det har inget med storleken på fisken att göra! Jag skrev att dom är agresiva och behöver stort för det.. och nu menar ja alla fiskarna.. inte bara dempsyn.. Men hoppas det går bra nu och att du läser på om dessa.. för riskerna finns.. Men artbeskrivingen här på zoopet behöver du inte läsa.. speciellt inte akvarivolym osv..

                          Dom verkar vara riktigt kass på butiken iaf.. en 12cm stor dempsey är det lätt att se könet på om man kan något.. Förstår inte alls varför dom skulle lura på dig 4st.. och om chansen skulle vart större så borde det ha varit en hane och 3 honor.. inte bara ta 4 st och inte veta vad dom håller på med..

                          Men men.. läs läs läs! och ja hoppas det går bra! :=)
                          Glömde skriva, Innan jag köpte dessa fiskar så skrev jag en tråd där jag behövde lite råd, vilka fiskar jag skulle kunna ha och hur många. Gick på vad några av zoopets medlemmar rekomenderade.

                          ja läs själv: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=151187

                          Vi är alla nybörjare och gör våra misstag. Men jag kände att efter 2år med tetror osv så ville jag ha lite större Ciklider.

                          Hare gött

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av KruXen
                            Vad har mitt värde med detta att göra? Personliga påhopp hör inte hemma här eller någon annanstans så dom kan du hålla för dig själv. Nog om det. I går kväll flyttades dessa 2 till en kompis akvarium där dom kan leva i lugn och ro. Sen så var anledningen att jag hade flera av dessa ett beslut basserat på rekomendationer från zoopet's användare + akvarielagrets personal då det var svårt att veta könen på dessa. Fiskarna återfick sina fina färger och såg märkbart lugnare ut i sitt nya hem. Slutet gott

                            mvh
                            Bara en enda kommentar av värden. Jag gillar inte prislappar på levande saker. Visst man måste betala och kan käna på handel med djur men det skall inte vara avgörande tycker jag. Nu lägger vi ned stridsyxan tycker jag.
                            540 l borde funka bra för dessa fiskar. Jag har haft JD och Oscar i mindre akvarier än det. Du gjorde rätt som skaffade fler än 2. Oftast går det bättre att få till ett par på det viset. Risken finns annars att de inte passar i hop.
                            Det finns en risk att det blir mer fight när påfåglarna (Oscar) får för sig att para ut och leka. De kan bli en del kubbning då.
                            Som jag skrev tidigare, njut av de båda arternas härliga familjeliv men var berädd på att de försvarar sin familj ordentligt.
                            Bra att du släppte hem de 2 kvarvarande till en kompis. Vi kan hoppas att det blir ett fint par av dessa också.
                            Kan du kanske lägga upp en bild på ditt akvarium? Då kanske vi kan ge dig lite hjälp på hur du inreder bort problemen till viss del.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • KruXen
                              • February 2010
                              • 43

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Bara en enda kommentar av värden. Jag gillar inte prislappar på levande saker. Visst man måste betala och kan käna på handel med djur men det skall inte vara avgörande tycker jag. Nu lägger vi ned stridsyxan tycker jag.
                              540 l borde funka bra för dessa fiskar. Jag har haft JD och Oscar i mindre akvarier än det. Du gjorde rätt som skaffade fler än 2. Oftast går det bättre att få till ett par på det viset. Risken finns annars att de inte passar i hop.
                              Det finns en risk att det blir mer fight när påfåglarna (Oscar) får för sig att para ut och leka. De kan bli en del kubbning då.
                              Som jag skrev tidigare, njut av de båda arternas härliga familjeliv men var berädd på att de försvarar sin familj ordentligt.
                              Bra att du släppte hem de 2 kvarvarande till en kompis. Vi kan hoppas att det blir ett fint par av dessa också.
                              Kan du kanske lägga upp en bild på ditt akvarium? Då kanske vi kan ge dig lite hjälp på hur du inreder bort problemen till viss del.
                              Tjena Bossep!

                              Trots lite problem här i början så ångrar jag faktiskt inte en sekund att jag gick på era rekomendationer. Helt underbara fiskar. Vi var tvungna att röjja runt lite i karet för att få tag i dom 2. Så en kompis kommer över om en liten liten stund och hjälper mig med möbleringen. Sen tänkte jag fota karet så du och andra kan se. Kommer kanske behöva ändra lite, men det gör inget.

                              Edit: Om det skulle vara så att du hinner se detta innan vi möblerar, så får du gärna kommer med idéer. Jag har ganska mkt byggmaterial bestående av redmoor, mangrove rötter, ett gäng flata stenar (skiffer + någon annan sort), 3 stora helt runda stenar.

                              Har tänkt mig stor grotta på höger sida, redmoor träd (fäster bladväxter på grenarna) i centrum som en avgränsare, vänster sida några mangrove.

                              Så här såg det ut innan:

                              mvh
                              Senast redigerad av KruXen; 13 February 2012, 14:39.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...