Korta och böjda fenor på F1 Orinocoscalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Korta och böjda fenor på F1 Orinocoscalare

    Häromdagen köpte jag fem F1 Orinocoscalarer, med korta och böjda ryggfenor, troligtvis på grund av att de har vuxit upp för tätt. De är inte fullvuxna (men ett par har börjat putsa ett blad), och jag undrar om fenorna kan växa till sig i förhållande till kroppsstorleken när scalarerna blir större, eller om fenorna alltid kommer att se förkrympta ut?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har personligen aldrig sett skalarer med lite sämre fenor "ordna" till sig med stigande ålder, snarare tvärtom. Det bästa är att köpa skalarer med höga fina fenor redan från början.
    Men däremot kan säkert dina skalarers avkomma bli höga och fina i kroppen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Jag köpte också F1 Orinoccoskalare för något år sedan. Bland de F 2 or jag fick fanns konstigt nog både guldskalarer o Diamantskalarer. Dumt nog borde man tänkt då Orinocco är hemvisten för Altum inte för P. Scalare.
      Annars tror jag som Anders De rättar inte till sig.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag har personligen aldrig sett skalarer med lite sämre fenor "ordna" till sig med stigande ålder, snarare tvärtom. Det bästa är att köpa skalarer med höga fina fenor redan från början.
        Men däremot kan säkert dina skalarers avkomma bli höga och fina i kroppen.
        Instämmer - de har med all säkerhet dragits upp i för låga akvarier, så genetiskt betingat är det säkert inte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Jag köpte också F1 Orinoccoskalare för något år sedan. Bland de F 2 or jag fick fanns konstigt nog både guldskalarer o Diamantskalarer. Dumt nog borde man tänkt då Orinocco är hemvisten för Altum inte för P. Scalare.
          Annars tror jag som Anders De rättar inte till sig.
          Då var dina inte "rena" då, eftersom de fick en så´n brokig skara avkomma? Och de här jag köpte härstammar inte från Orinoco då, eftersom det är P. altum och inte P. scalare som finns där? Några altum är dessa nämligen inte.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #6
            Har du köpt dem i en affär, eller privat?
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              De är köpta i en butik, han sa att den som hade fött upp dem hade lagt ner, så antar att de var svenskodlade hur som helst.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Igår lekte de hur som helst. En del av äggen var mögliga idag, men får se hur det går.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...