Eldbukar med lite ovanliga färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Eldbukar med lite ovanliga färger?

    Jag köpte häromdagen 5 små eldbukar, och jag blir lite fundersam över deras färg. De är som sagt små, och än så länge ganska bleka, men man kan se på dem att de har blå prickar på gällocket och under ögat, samt att de har blå läppar. Jag kan minnas fel, men eldbukar brukar väl inte ha blå läppar?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Thorichthys ellioti?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Kan det inte vara Eliott-ciklider då ?? Jag köpte ju 3 halvstora, som jag trodde, Eldbukar, men det visade sej att det var Eliott-ciklider i stället ??

      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Azur: Där hann du sekunderna före med ditt inlägg
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          De ser mer ut som vanliga eldbukar, och såldes som vanlig eldbuk. Han har haft ellioti inne förut, och jag hade även ett par för ett tag se´n, som jag köpte där, och som faktiskt överlevde ett angrepp av Camallanus, de lekte t.o.m, trots maskarna.

          Men jag tänkte faktiskt korsning igår när jag tittade mer noga på dem, korsning mellan eldbuk och ellioti. Han har haft inne små ellioti tidigare, och de har haft lite annan färg än dessa, har jag för mig. Får försöka ta några bilder.
          Senast redigerad av Shepard; 23 January 2012, 12:43.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            En suddig bild, men man ser de blå fläckarna på gällocket, och de blå läpparna, i alla fall.
            Bifogade filer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jaaaa du... Nog tycker jag också den ser konstig ut för att vara en meeki, men det finns bilder på nätet på fisk som är väldigt lika dina och som påstås vara meeki. Det kanske blir uppenbarare vad det är när den blir äldre.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, jag har för mig att de små ellioti han haft inne har varit mer pastellfärgade, man har mer anat hur de ska se ut som vuxna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tittade lite mer på dem, och nog ser de mer ut som meeki än som ellioti i färgerna, bara att de har mycket blått på sidorna, och blå fläckar på kinderna och blå läppar. Kollade lite extra i butiken, då jag visste att han haft små ellioti inne, och fick eldbuksvibbar redan då.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Hmmm....ja det är svårt. Det kan ju lika gärna vara Hybrider, eller också är det Eldbukar med lite annorlunda färgsättning
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Aureus finns i handeln, kolla här annars:
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Frågade honom, och han sa att det var meeki, och det ser de ju ut som. Finns ju olika populationer även av den vanliga eldbuken, vad jag förstår finns det t.ex populationer som har betydligt mer rött än vanligt, och att det röda på dessa även går upp på sidorna. Så det kan ju även finnas populationer med mer blått.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...