filter för diskus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XiaoBai
    • March 2011
    • 12

    filter för diskus yngel

    Hej!!

    Som sagt jag har fått en massa diskus yngel, 3e gången..
    Men de försvinner, som vanligt.. Min teori är att de sugs in i filtret??
    Jag har dragit en nylånstrumpa över insuget, är det en bra ide??
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Här har du ett exempel på oerhört bra och effektiva luftdrivna filter som passar utmärkt till discuskar och andra kar där det finns yngel och liknande smått.



    En nylonstrumpa på ditt filter funkar väl i princip, annars!

    Kommentar

    • karet
      • September 2011
      • 10

      #3
      Fungerar ganska bra om du reducerar flödet så ynglen inte sugs fast i strumpan. Har du ytterfilter med slangar? ...har själv ett Eheim 2213 "Classic" ca:400l/tim med in & ut-slangar i karet som jag trätt tjock blå filtermatta på utsugs-silen (inuti akvariet) ca: 5cm x 5cm x 10cm, skar in ett kryss i ena kortänden på filtermattan inte helt igenom hela, tryckte in insugsröret sedan med silen som sitter där original & sen en nylonstrumpa över filtermattan (dra fast strumpan ovan filtermattan)... detta gör att utsuget fördelas över en större yta än utan filtermattan, det gör också att det inte samlas så mycket partiklar på strumpan så att det blir stopp så fort. Sen har jag en enkel klämma på utblåsslangen från ytterfiltret (utanför akvariet) så jag kan justera lämpligt inloppsflöde så ynglen inte virvlar omkring & dör. Lätta på klämman undan för undan då flödet minskar naturligt med tiden. Filtermattan kan göras större = behöver ej rengöra strumpan så ofta. Fördel med ytterfilter blir ju också att du behåller bakteriekulturen i vattnet (vid dessa täta vattenbyten) som ju är viktigt för discusar och dess avkomma... förutsatt att ditt filter varit igång tillräckligt länge så det fungerar biologiskt! Givetvis går det med större ytterfilter me... (bra med mycket "färdigt" vatten kvar då man byter vatten i karet)...eller nylonstrumpa över ett mindre innerfilter...bara att laborera! Fördelen med Ytterfilter är att de låter ju nästan inget i jämförelse med ett surrande från luftpumpar och bubblet som uppstår från svampfilter...Lycka till!
      Senast redigerad av karet; 18 January 2012, 09:57.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ja, det är bara att välja vad som passar bäst!

        Luftdrivna filter använder man kanske främst i lek-kar/yngelkar och då det skall vara enkelt att sköta - och då man inte behöver tänka på surr från luftpumpar och dylikt.

        Kommentar

        • XiaoBai
          • March 2011
          • 12

          #5
          Tack för svaren!!

          Kommentar

          Arbetssätt...