Köns bedömning på vild scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leo_Zvar
    • January 2008
    • 120

    Köns bedömning på vild scalare?

    Någon som kan tala om för mig vad för kön det är på denna vilda scalare jag har ?

    FOTOALBUM

    http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    oooooooo....en SPETSNOS.....

    snyggaste skalaren av dom alla !!!


    jag skulle tippa att det ä en hona, men det är lurigt som fasen med spetsnosarna.

    hanarna får ju inte knycken i pannan när de blir äldre.

    men jag tyckte mig se att mina gamla hanar var mer "raka" från
    truten över till pannan, och honorna hade mer sppets på truten
    som din har.


    men jag kan mycket väl ha fel.....tippar att jag är 70/30% säker.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Leo_Zvar
      • January 2008
      • 120

      #3
      jag har 2 st av dessa som ser likadana ut i form det är därför jag undrar :/ blev tvungen att dryga ut med 3 st små "avlade" scalarer för dom kan jag könsbestämma när dom blir större, hoppas på att det är 2 st honor av spetsnosarna & att det är nå hannar i den nya jag köpte idag...


      För 2 år sedan fick jag yngel som sjutton men blev osäker på om det var äkta scalarer jag hade då.
      Har bilder på mina gamla scalarer som du kan titta på, kanske du kan avgöra vad det är för några se länk nedan.
      Senast redigerad av Leo_Zvar; 16 January 2012, 18:44.
      FOTOALBUM

      http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är ingen spetsnos (P. leopoldi), utan ser ut som en vild form av P. scalare, kanske en så kallad Peruscalare. Även om det väl pratas om att dela upp P. scalare i fler arter, om jag inte har fattat fel.

        Spetsnosen ser ut så här:


        Den har mycket flackare pannprofil, utan knycken på nosen, och fenorna hålls mer bakåtsvepta. Mönstret stämmer inte heller.

        Könet är svårt att se, men kanske en hona, på grund av att ryggfenan är rätt kort, men den är ju inte vuxen heller så...
        Senast redigerad av Shepard; 16 January 2012, 19:12.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Leo_Zvar
          • January 2008
          • 120

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Det är ingen spetsnos (P. leopoldi), utan ser ut som en vild form av P. scalare, kanske en så kallad Peruscalare. Även om det väl pratas om att dela upp P. scalare i fler arter, om jag inte har fattat fel.

          Spetsnosen ser ut så här:


          Den har mycket flackare pannprofil, utan knycken på nosen, och fenorna hålls mer bakåtsvepta. Mönstret stämmer inte heller.

          Könet är svårt att se, men kanske en hona, på grund av att ryggfenan är rätt kort, men den är ju inte vuxen heller så...

          Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig,

          Såhär ser en P. leopoldi ut..



          och dehär är min:

          FOTOALBUM

          http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Är 99% säker på att din inte är en spetsnos (leopoldi), kroppsform, hur de håller fenorna, och mönstren stämmer inte. Din är förmodligen en vild variant av P. scalare.

            Jag har haft P. leopoldi, och de såg inte ut som din. Ska ha en bild på en leopoldi i mitt galleri.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Leo_Zvar
              • January 2008
              • 120

              #7
              Nu tog jag en bild på båda med systemkamarean,dom blev inte så nöjda=)
              nå idé om va det e för nå då?

              FOTOALBUM

              http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag gissar på att det är så kallade Peruscalarer, som ibland felaktigt säljs som Perualtum, trots att de inte är några P. altum.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Leo_Zvar
                  • January 2008
                  • 120

                  #9
                  hur ser man om det är hona eller hane av denna sort.
                  FOTOALBUM

                  http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Som med vanliga scalarer, hanarna blir väl större, får kraftigare panna och längre fenor, men det är svårt att se på ungdjur, och även på vuxna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Leo_Zvar
                      • January 2008
                      • 120

                      #11
                      på dessa borde man kunna se då dom är ca 13-14 cm från topp till tå på fenorna
                      FOTOALBUM

                      http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        vad jag hänger upp mig på när det gäller den första bilden är:

                        - den har blåa kinder
                        - klar markerad prick vid ryggen
                        - den har gula/svarta ögon
                        - den har stubbiga fenor


                        mig veterligt har INGEN annan skalar blåa kinder + den sortens ögon än spetsnosar.

                        stubbiga fenor har spetsnosar, andra har mer utsträckta fenor, men stubbiga kan andra ha
                        när de antingen växer upp, eller blitt nått fel på dom.

                        pricken vid ryggen kan andra oxå ha, men inte så ofta


                        jag hävdar att första bilden är en spetsnos.




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Leo_Zvar
                          • January 2008
                          • 120

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          vad jag hänger upp mig på när det gäller den första bilden är:

                          - den har blåa kinder
                          - klar markerad prick vid ryggen
                          - den har gula/svarta ögon
                          - den har stubbiga fenor


                          mig veterligt har INGEN annan skalar blåa kinder + den sortens ögon än spetsnosar.

                          stubbiga fenor har spetsnosar, andra har mer utsträckta fenor, men stubbiga kan andra ha
                          när de antingen växer upp, eller blitt nått fel på dom.

                          pricken vid ryggen kan andra oxå ha, men inte så ofta


                          jag hävdar att första bilden är en spetsnos.




                          .
                          Jag får fara till o prata med peder på djurmagazinet o fråga han för det var han jag köpte dom av....
                          FOTOALBUM

                          http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Fläcken vid ryggfenans bas är större på spetsnosar än den är på den bilden. Och spetsnosar håller inte ryggfenan sådär upprätt, och får väl heller inte så långa bukfenor. Och pannprofilen är fel. Mönstret på kroppssidan är också fel. Är som sagt 99% att det inte är en spetsnos, inte en "renrasig" i alla fall.

                            Scalarer med blå kinder har jag nog sett förr, som inte varit leopoldi, t.o.m en marmorscalare jag har nu har blått skimmer på gällocken, och precis bakom dem.
                            Senast redigerad av Shepard; 17 January 2012, 11:33.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              inte en "renrasig" i alla fall.

                              you may have a point there.....


                              det finns ju faktiskt en möjlighet att det är en liten blandning.

                              jag håller med till vissa delar av ditt resonomang gällande spröten och de svarta linjerna.


                              håller du med om mitt resonomang att kinden är blå, samt att ögonen (gul/svarta, till skillnad från peruaner och
                              "vanliga" som är röd/svarta) är klart mer spetsnos än peruan / vanlig.

                              kan inte heller släppa den stubbiga ryggfenan.

                              de peruaner jag har haft har alla haft högre och spetsiga ryggfenor än den första bilden i tråden.


                              eller ?



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...