En till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    En till?

    Jag har 3 skalarer i mitt 200 l. Den ena är en vuxen hane, de andra är halvstora.
    Nu har hanen och den ena halvstora börjat flirta, de står vid filtret, putsar ibland, håller ihop jämt. Och jagar bort den andra halvstora. Inte aggressivt, men den får inte vara med i gruppen längre. Tidigare var dom tillsammans alla 3.

    Som jag förstår så är det en hona. Men vad är den andra, en hane eller hona? Kan man utläsa det av beteendet? Den är något lite större än favoriten.

    Vilket är bäst att göra nu, låta det vara, skaffa en till, ge bort det 5:e hjulet?
    Egentligen vill jag ha alla kvar men gissar att det är ett för litet kar. Längden är 100 cm, 50 cm högt och det är väl inte direkt överfullt med fiskar. Mycket växter och bra balans.

    Ge mej ett råd, lite synpunkter osv.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nej, det går nog inte att se vad det är för kön baserat på beteendet, antar att båda i paret jagar bort den? Ett par räcker nog bra i det karet, så jag skulle nog ge bort den. Även om du skulle skaffa en till, och du skulle ha tur att det är en av motsatt kön, så är det inte säkert att de bildar ett stabilt par. De är individer också, det kan funka, men också inte. Hade nyss ett guldmarmorpar i ett 240-liters, med ett grått (red back) par, men fick byta in guldmarmorparet, eftersom de jagade runt det andra paret, som inte fick vara ifred nå´nstans, trots att de var i karet först.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack för svaret, fick lite att fundera på.
      Ja, båda jagar bort den men den lilla är mest aktiv. Det är inte nån större fart på jagandet, och inga skador heller. Men jag ser ju tendensen. Från början var det den nu bortjagade som var favoriten hos hanen. Kan det vara så, är han ombytlig? Jag menar, ska jag kanske vänta lite och se om han håller fast vid den som nu är populär?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kan vara så att den han har valt nu helt enkelt har visat sig vara lite mer dominant, och starkare än den andra honan. Även om inte jagandet är så våldsamt, så blir den överblivna honan säkert stressad, och även paret kan bli störda av att den andra är i närheten. Nog bättre att bara behålla de två, så de får lite mer lugn och ro. Har du ett annat, tillräckligt stort kar, kan du ju flytta den överblivna dit, och kanske köpa några till, för att försöka få ett par till.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Så är det nog, han har bestämt sej!
          Tyvärr har jag inget tillräckligt stort kar, det är endast 40 cm högt och 80 cm långt så det går ju inte.
          Måste fundera ut vad jag ska göra av den, kanske får jag lämna tillbaks den till butiken. Det är ju synd, den är så fin.
          Jag tycker att honan är så liten i förhållande till hanen, ungefär hälften så stor. Kan hon vara könsmogen då?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, scalarer kan leka i ganska liten storlek, om de håller på med lekförberedelser så är de könsmogna. Men om små honor leker ofta kan de växa dåligt, eftersom det går åt energi till att producera ägg.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Ok, då förstår jag. Jo det ser verkligen ut som lekförberedelser. Jag har haft ett annat par som lekte många gånger och satte rom på filtret. De betedde sej precis så här. Men de var jämnstora!
              Jag får höra med butiken om dom tar emot den, det gör dom säkert. Kan jag begära ngt för den? Den var ju inte gratis vid inköpet!

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Pengar får du nog inte, men kanske nå´t tillgodo, på nå´n annan fisk, eller mat t.ex. Hur generösa de vill vara är upp till dem.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Så här ser det ut nu! I dag på fm startade dom. Den lilla honan är så vaktig, hanen är oxå delaktig.
                  Alla andra fiskar står på andra sidan av akvariumet, mot botten.
                  Bifogade filer

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Trevligt Väntar själv på att få ut några par av mina scalarer. Har ett red backpar, men har även några marmor jag vill ha ett par av, och så dessa, som kallas platina.
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Ååh en sån vacker skalar. Grattis till den!

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tack Har ett gäng till. De är ett fint blickfång, men tycker ändå vildformerna är finast.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Annicka 74
                          • September 2011
                          • 110

                          #13
                          Ursprungligen postat av svea
                          Så här ser det ut nu! I dag på fm startade dom. Den lilla honan är så vaktig, hanen är oxå delaktig.
                          Alla andra fiskar står på andra sidan av akvariumet, mot botten.
                          Är det ägg på bladet alltså?! Vad kul!
                          Är det vanligt att man klarar av att föda upp scalarer?
                          Mina är helt ointresserade av varandra! ..men de kanske är hanar allihopa!

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Javisst är det rom! Inte så jättemånga, det är en liten hona och det är första gången för paret.
                            Jag har aldrig fått yngel. Men ett annat par jag hade tidigare la rom på filtret många gånger.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              scalarer är rätt kända för att ha svårt med ägg o yngelvård. de är så sönderavlade. de kan behöva rätt många gånger på sig innan de fattar hur de ska göra. så bli inte besviken om äggen är borta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...