Sclarens livscykel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Sclarens livscykel

    Finns det någon som kan ge mig lite på fötterna när det gäller scalarens livscykel? Jag vet att de lägger rom och att det blir yngel. Men hur länge ska rommen vaktas? När kläcks de och hur lång tid tar det innan ynglen är stora nog att äta riktigt foder?

    Mina scalarer la rom idag och de vaktar dem stenhårt. Men som sagt, jag är nyfiken och hoppas det finns någon som kan komma med lite svar och upplysningar.
    //Kristina
    260L, 25L
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Äggen kläcks efter ca 3 dygn, beroende på temperaturen. Efter kläckningen flyttar föräldrarna ofta ynglen till en annan plats, troligtvis för att förvirra rovfiskar, men det är inte alltid de gör det, men ibland kan ynglen flyttas flera gånger fram och tillbaka mellan olika platser. Efter ca en vecka börjar ynglen simma, och kan ta nyckläckt, eller färdigskalad artemia. Efter ca en månad kan de nog börja ta smått fryst, eller flingfoder.

    Men i sällskapskar klarar de nog väldigt sällan av att vakta ynglen, om där inte finns mycket växter vid ytan. Paret kan även behöva ett par lekar innan de vet hur de ska göra. Om paret inte kommer överens riktigt, eller nå´t annat inte stämmer, kanske de aldrig lyckas.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Äggen kläcks efter ca 3 dygn, beroende på temperaturen. Efter kläckningen flyttar föräldrarna ofta ynglen till en annan plats, troligtvis för att förvirra rovfiskar, men det är inte alltid de gör det, men ibland kan ynglen flyttas flera gånger fram och tillbaka mellan olika platser. Efter ca en vecka börjar ynglen simma, och kan ta nyckläckt, eller färdigskalad artemia. Efter ca en månad kan de nog börja ta smått fryst, eller flingfoder.

      Men i sällskapskar klarar de nog väldigt sällan av att vakta ynglen, om där inte finns mycket växter vid ytan. Paret kan även behöva ett par lekar innan de vet hur de ska göra. Om paret inte kommer överens riktigt, eller nå´t annat inte stämmer, kanske de aldrig lyckas.
      Åh så bra info! Tack!

      Jag tror dessa rom var deras första och den ena (hannen?) blev aggressivare och aggressivare. Även mot den andra (honan?) Nu, ca 40 minuter efter att jag upptäckt äggen är de uppätna av den mer aggressiva. Den andra blev till och med nafsad på fenorna så de nu är lite trasiga

      Hoppas de lägger mer ägg en annan gång. Hur ofta leker scalarer?

      Hann iallafall läsa på lite om dem och jag ska nog skaffa lite mer växter..
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hehe, tja, man vill ju vara till hjälp.

        Hanen brukar vara den större av dem, om de är jämngamla. Jag hade ett par för ett antal år se´n som vaktade ynglen bra, och aldrig bråkade. Honan dog efter ett tag, och då köpte jag en ny. De struntade i varandra ett bra tag, men lekte till slut. När ynglen nästan var frisimmande, så gav sig honan på hanen, så han blev rätt ordentligt rispad, och ynglen försvann. Alla par kommer inte överens, och det varierar vilken partner som ställer till det.

        Försvinner äggen eller ynglen tidigt, så kan de nog leka inom en eller ett par veckor igen, om de är inne i en så´n period. Men man får ta det försiktigt, så de inte leker för ofta, det tar på honans krafter att producera ägg, så hon kan växa dåligt, om de leker för ofta.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Runsten
          • January 2011
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Hehe, tja, man vill ju vara till hjälp.

          Hanen brukar vara den större av dem, om de är jämngamla. Jag hade ett par för ett antal år se´n som vaktade ynglen bra, och aldrig bråkade. Honan dog efter ett tag, och då köpte jag en ny. De struntade i varandra ett bra tag, men lekte till slut. När ynglen nästan var frisimmande, så gav sig honan på hanen, så han blev rätt ordentligt rispad, och ynglen försvann. Alla par kommer inte överens, och det varierar vilken partner som ställer till det.

          Försvinner äggen eller ynglen tidigt, så kan de nog leka inom en eller ett par veckor igen, om de är inne i en så´n period. Men man får ta det försiktigt, så de inte leker för ofta, det tar på honans krafter att producera ägg, så hon kan växa dåligt, om de leker för ofta.
          De är inte riktigt jämngamla vad jag vet... de är inte inköpta samtidigt. Men det är den som är något mindre som var mest aggressiv... Trots att äggen nu varit borta en stund så är de där och vaktar ändå?
          //Kristina
          260L, 25L

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, du vet inte vem som la äggen? Tror det också kan spela roll, är honan något större än hanen, trots att det borde vara tvärtom, så kanske hon inte tar honom på allvar riktigt, och det kan nog bli obalans i paret.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...