nödhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    nödhjälp

    mina viejta honor bråkar de biter varandra i munnarna och den enas fenor har blivit bitna. vad ska jag göra jag har ett akvirium till men där bor fjärilsciklids bebisar och jag är rädd att de dör men endå kanske min bitna viejta hona dör.

    snälla hjälp snabbt
    /zvärd
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur stort är karet? hur är det inrett?

    inred med massor med gömställen o grottor. tex halva kokosnötter som man knäckt ut en öppning i är kanonbra grottor.

    Kommentar

    • zvärd
      • May 2010
      • 89

      #3
      jag har massor av växter och grottor akvariumet är112liter. det är en stor rot,två stora stenar med massor av grottor och en halv kokosnöt jag har också en gigantisk anubies.

      Kommentar

      • zvärd
        • May 2010
        • 89

        #4
        jag funderar på om man ska köpa en hane och en hona till eftersom jag just nu inte har någon hane han har bresis dött

        Kommentar

        • zvärd
          • May 2010
          • 89

          #5
          ingen snälla jag behöver hjälp nu snälla

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            när köpte du dom? och är de jämnstarka? för isåfall så gör de bara upp om revir

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              om det inte hjälper med gömställen, så är nog karet för litet.

              kan bli så att ett par / en hona mutar in ett helt kar av denna storleken och då hjälper
              det nog föga att skaffa fler gömställen.

              det som kan hjälpa är att skaffa en hane till....tror jag.....


              Problemet är ju att man inte alltid ser att det är en hane i butiken......



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • zvärd
                • May 2010
                • 89

                #8
                hannesc: jag köpte de för när i augusti och de är inte direkt jämnstarka den ena honan har 70 procent av akvariet som sitt revir.
                kensa: jag har beställt en hane som jag är säker på att det är en hane.

                men ska jag ta ut den eller vad ska jag göra.

                Kommentar

                • zvärd
                  • May 2010
                  • 89

                  #9
                  de är föresten jämnstarka eftersom de har brottats ien och en halv timme

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Halloj zvärd!

                    Skall bara kolla lite så jag har fattat rätt. En hane har dött och det är två honor kvar i ett 112-liters. Dessa bråkar hela tiden - och du har beställt/köpt en ny hane - har jag uppfattat scenariot rätt?

                    Om du inte har ett annat kar att sätta den hona i som får lite sryk nu, så är det nog så att du får låta dessa två gå ihop, trots bråk. I 112-liter är en hane alldeles lagom. När du introducerar den nya hanen kommer troligtvis den dominanta honan snabbt att fatta intresse för den nya hanen - och det kan nog gå bra förutsatt att han är pigg och frisk. Antagligen blir dessa ett par och det kommer med all sannolikhet inte att bli lättare för den hona som blir över.

                    I akvarium som är såpass små som 112-liter hjälper det oftast inte att man har "massor" av gömställen. När en hona är dominant, blir inte den underlägsna honan per automatik leksugen och "jämnstark" bara för att det finns gömställen som hon kan gömma sig i - det är massor av andra parametrar som spelar in här.

                    Vad du skall göra med den honan som får stryk nu vet jag inte... i och med att du inte har ett kar att sätta den i. Men avvakta tills den nya hanen kommer och låt "naturen" ha sin gång. Antagligen får du ett par och en mycket underlägsen andra hona.

                    Hoppas det fixar sig!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 January 2012, 12:50.

                    Kommentar

                    • zvärd
                      • May 2010
                      • 89

                      #11
                      tack mats du har fattat precis läget och vad som hänt
                      jag har kollat med en bra affär här i sthlm och de sa att om man har en dominant hona i akvariet kan hanen bli lite nere må lite dåligt - kan det vara bättre med två hanar och två honor?
                      jag kommer lägga ner lite fler grottor (finns nu 3 stycken) i vilket fall.

                      jag skulle kunna lägga den ena honan i ett annat 112-liters akvarium (med 1-2 centimeters fjärilsyngel) eller i ett annat 54-akvarium (med panduro). men detta skulle bara vara tillfälligt. är det bra? ska man i så fall ta den dominanta eller eller den andra?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av zvärd
                        tack mats du har fattat precis läget och vad som hänt
                        jag har kollat med en bra affär här i sthlm och de sa att om man har en dominant hona i akvariet kan hanen bli lite nere må lite dåligt - kan det vara bättre med två hanar och två honor?
                        jag kommer lägga ner lite fler grottor (finns nu 3 stycken) i vilket fall.

                        jag skulle kunna lägga den ena honan i ett annat 112-liters akvarium (med 1-2 centimeters fjärilsyngel) eller i ett annat 54-akvarium (med panduro). men detta skulle bara vara tillfälligt. är det bra? ska man i så fall ta den dominanta eller eller den andra?
                        Njaaaa... Vi får bena lite.
                        A. viejita är ganska stöddiga och rejäla dvärgciklider där honorna är de som har mest att säga till om vid lek och yngelvård. Honorna är de som vaktar närmast själva lekplatsen och hanen cirkulerar i ett större område. Redan här börjar man förnimma problemen med att sätta dessa ciklider i mindre kar - även om det i många fall funkar.
                        Det som dom i zooaffären beskriver för dig är ett ganska vanligt beteende hos A. viejita. Honorna är alltså de som bestämmer; de bjuder in hanen till lek (även om han stilar och spänner sig för honan) och är så att säga "triggern" till att leken drar igång. Är inte hanen med på noterna kan han alltså bli rejält undanskuffad av honan. När leken är fullbordad uppstår samma problematik. Honan vill inte ha hanen alltför nära utan tycker att han skall dra ut i ett större område och vakta (nu snackar vi i mänskliga termer här för att förenkla bilden lite).

                        Om karet är litet eller på andra sätt är inrett så att det blir svårt för hanen att göra sitt jobb ordentligt kan det uppstå en situation där honan mer eller mindre jagar undan hanen; "du skall ut och vakta, försvinn!". Det är detta betéende som beskrivs - honorna är, i stort sett, alltid de dominanta.
                        Har man nu ett ganska stort kar, med påföljande större områden att vakta, kan hanen "må bättre" av att det finns en annan hane i utkantenterna av reviret att hålla ögonen på - då får han en uppgift och man ser hur han patrullerar runt och håller koll. I ett mindre kar - typ 112-liter, jagas den andra hanen intensivt undan och blir snabbt totalt utmobbad. Ingen bra idé, med andra ord, att sätta dit en hane till - i din situation.

                        Okej, nu tar vi de faktiska förhållandena i ditt kar; Det handlar om ett ganska "litet" kar. Om jag hade varit du, skulle jag vänta in den nya hanen och se vad som händer när han hamnar hos de två honorna. Är han, som sagt, pigg och frisk och med på noterna blir det ganska snabbt så att den hona som är mest lek-benägen tar sig an honom, bjuder in till lek och börjar kolla lämpliga ställen för detta. Det troliga är att honan nu även tar sig an den andra honan rejält och vill ha bort henne - alltså kommer hon att jagas undan utan vidare.

                        Har man tur så kan det vara så att båda honorna blir upphetsade av att det kommer en ny hane i karet, men då gäller det verkligen att de två honorna är jämnstarka och är i samma cykel lekmässigt - alltså att de båda vill strida om hanens gunst. Skulle det vara så kan man få se ett ganska kul skådespel med två lekande honor i karet. Det mest sannolika är dock att en hona blir dominant och inte ger den andra utrymme för något lekbeteende.
                        Det är i detta fallet en fråga om man liksom "orkar med" att se detta - i så fall låter man paret hålla på, och man får, så att säga, "offra" den andra honan.

                        Vad som är bra eller inte, i ditt fall i nuläget, med att plocka bort en hona - är mer eller mindre omöjligt att svara på. Om inte den ena honan far direkt illa tycker jag att du kan låta dessa två hållas tills hanen kommer och sedan se hur det utvecklar sig.

                        Kommentar

                        • zvärd
                          • May 2010
                          • 89

                          #13
                          supertack för ditt utförliga medelande jag ska hämta en hane på lördag och hoppas attt det blir bra. det var intressant att se honorna bråka men det verkar som den ena är dominant nu.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av zvärd
                            supertack för ditt utförliga medelande jag ska hämta en hane på lördag och hoppas attt det blir bra. det var intressant att se honorna bråka men det verkar som den ena är dominant nu.
                            Gör så, och håll koll på hur de agerar sinsemellan!

                            Här är en film på ett A. viejitapar som går i ett 960-litare. Detta par var mycket intressant att studera, och de fick massor av yngel under flera lekar, som faktiskt klarade sig till vuxen ålder på egen hand i karet.
                            Titta noga på hur hanen (en stund in i filmen) kommer lite försiktigt nära honan, och hur hon mycket tydligt visar; "Nä, nä, nä nä, kom inte hit, ut och vakta reviret med dig!". Hon har fullständig kontroll på yngelsvärmen - och hanen får cirkulera runt och hålla ställningarna i utkanterna av reviret.


                            Kommentar

                            • zvärd
                              • May 2010
                              • 89

                              #15
                              vilken fin hona!!!!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...