Vilken hantel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Vilken hantel?

Idag köpte jag fyra hantlar, han som hade odlat dem hade inget namn på dem vad jag förstod, men de ska tydligen vara munruvare. Bukfenorna och analfenan är röda, och de har en hel del prickar på kroppen, och svarta fläckar på nedre delen av kroppssidan. Nå´n som vet vad det kan tänkas vara för hantel? Tycker inte de ser ut som nå´n av dem på zoopets artbeskrivningar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Hmm, de påminner om "red shoulder" men de jag köpte har inte rött på "skuldrorna" vad jag kan se, men det kanske kommer?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

Och den är inte munruvare. Men om du läser texten så framgår det att ingen vet just nu vilka arter som finns. Fast det spelar ju egentligen ingen roll. Det finns väl ungefär de arter i handeln som avbildas där. Den som där kallas Heros severus skall ju vara munruvare. Den verkar ganska variabel att döma av bilderna.

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Får väl försöka fixa en eller ett par bilder nå´n dag.
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
            • June 2009
            • 2227

Heros severus är den enda som är munruvare och jag åtminstone en som har tagit fram yngel på dem. Dock vet jag inte om han dessutom drivit upp dem. De är generellt väldigt ovanliga i handeln. Red shoulder utvecklar den röda skuldran rätt sent i min mening. Jag har själv dragit upp 50 yngel av dessa och de färgar ut först vid 7-10 cm TL.
            Checking out...

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Här är några bilder. Köpte två större, och två mindre. Antar att de två större är hanar?
              Bifogade filer
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
                • June 2009
                • 2227

Heros notatus skulle jag tippa.

Hannarna är de med maskspår i ansiktet med honorna har en slät jämn färg. Detta gällerr alla hantlar utom albino, gold red osv där båda har dessa markeringar. Överst på 1:a bilden är nog en hona.
                Checking out...

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Ja, det med spåren i ansiktet kollade jag på, problemet var att det var så stor skillnad i storlek mellan de minsta och de största, och tänkte att de minsta kan vara hanar som inte hängt med, eller helt enkelt en yngre kull. När det gäller de gula, så hade faktiskt de jag hade häromsistens (hanen på min avatar) också den skillnaden. Hanen hade röda ådringar i ansiktet, medan honan var helt gul. Lägger upp bilder på dem också.

Tänkte också notatus, är de munruvare?
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Shepard; 01 January 2012, 16:15.
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
                    • June 2009
                    • 2227

Trevliga bilder. Är det Gold eller någon annan variant?

Är det bilder jag kan använda i ciklid.orgs artregistret?
                    Checking out...

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Tack, varianten vet jag inte, butiken hade fått dem i inbyte, antar att det är den vanligaste gula varianten. Finns det gula former av fler arter än den "vanliga" så att säga? De hade den röda analfenan och bukfenorna, i alla fall honan. Men munruvare var de nog inte, vad jag minns, de lekte ett par gånger.

Visst, använd dem.
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Shepard
                        • March 2003
                        • 13992

Hmm, enligt zoopets artbeskrivning är det bara Heros severus som är munruvare (enligt han i butiken skulle dessa vara munruvare), men tycker inte alls att de liknar fisken på zoopets artbeskrivning för Heros severus. Tycker snarare de ser ut som ett mellanting mellan H. notatus och H. efasciatus
                        Min profil
                        Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
                          • June 2009
                          • 2227

Jag tvivlar på att de är munruvare, varför säger han det? Har de lekt i butiken eller har han köpt dem som severus (vilket många fortfarande felaktigt kallar dem) och hört att de ska vara munruvare?

Jag tror på notatus, det är ett släkte sim säkerligen har fler arter som inte är beskrivna. Om man kollar på bilder från folk som reser och letar annan fisk hittar de många hantlar med olika utseenden men fokus ligger inte på dessa riktigt fina fiskar just nu.
                          Checking out...

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

Vad jag förstod, så hade han som kom med dem till butiken också fött upp dem, och sagt att de var munruvare.
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
                              • June 2009
                              • 2227

Ja det är ju underligt. Lär här exempelvis:

Currently, Heros severus is the only described mouth brooding species within the Heros genus. All members of the genus prefer to lay their eggs on vertical surfaces, often choosing wood/roots or stones set into the river bank for this purpose. Here however the similarity ends, while Heros severus will mouth brood the wrigglers and fry, with other members of the genus the wrigglers and very young fry are housed in recesses found in the wood/roots or between stones set into the river bank. Only occasionally will pits be dug in the substrate to accommodate the wrigglers and fry.
                              Och det är definitivt ingen severus
                              Checking out...

Kommentar

Arbetssätt...