discus som äter småfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    discus som äter småfisk?

    ni får ursäkta mig om jag är dåligt påläst här men jag bara undrar om alla discusar äter småfisk eller bara vissa arter?
    jag hade nämligen 50-60 neontetror ihop med 2 discusar som funkade bra sen köpte jag 2 till av en annan sort, och nu har jag typ 10 st kvar, har sett att dom har varit på och ätit på både döda och levande neontetror.
    har även hittat en halv siamesisk algätare.

    är detta normalt ? :S
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Jodå, visst händer det att diskusar äter småfisk! Men det får vara rejäla, pigga och matlystna discusar. Det är inte så vanligt annars att våra discusar käkar tetror och annat i våra kar. Men har man t.ex. vildfångade bjässar så är det klart att de passar på - kolla mina vildfångade Nahmunda Red på bilderna, när en av dom käkar upp en pygmé-corydoras...
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hmm, fastnade inte pansarmalen i munnen på discusen? Även pygmépansarmalar fäller väl ut sina fenstrålar när nå´t försöker äta dem?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Hmm, fastnade inte pansarmalen i munnen på discusen? Även pygmépansarmalar fäller väl ut sina fenstrålar när nå´t försöker äta dem?
        Jovisst, jag hade koll på discusen för jag tänkte samma sak - men den slank ner ändå!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jovisst, jag hade koll på discusen för jag tänkte samma sak - men den slank ner ändå!
          Hehe, ja, det var ju tur (för discusen). Själv fick jag rädda några (ej fullvuxna) tuppkammar som försökte sätta i sig Corydoras elegans. Fick lirka ut malarna ur munnen på dem, tyvärr gick det inte så bra för malarna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ekklad
            • February 2011
            • 56

            #6
            okej tack för ett bra svar vet inte om dom är viltfångade men skulle inte tro det, och någon bjässe är det inge häller stor som en cdskiva kanske så jag får tolka det som att den mår bra iaf

            Kommentar

            Arbetssätt...