Diskusar som stannar i växen - varför, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Diskusar som stannar i växen - varför, vad göra?

    Sökte och hittade några ilägg som nämner diskusar som stannat i växten, men jag har inte hittat något om vad det beror på eller framförallt vad man kan göra åt det.

    Av fyra syskon jag köpte som "femkronor" för tre månader sedan är en STOR, kanske 10 cm. Den som var mest framåt och började äta först. Tvåan att äta är nästan lika stor. En som inte ville äta alls på 3-4 veckor är obetyligt större än när den köptes, jag kallade den rakbladet ett tag för den såg helt annorektisk ut. Nu äter den glatt och har gjort så rätt länge, den är inte lika mager men den verka inte heller växa.
    Till historen hör också att jag uppenbarligt drabbats flagellater, som nu behandlas med Super Killer. Kan jag räkna med att den börjar växa nu? Övriga måste också varit smittade antar jag, men har visat symptom i olika grad. Alla fyra är olika stora.
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Vad har du för vattentemp.? Hur ofta byter du vatten?
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #3
      ... och hur stort är akvariet?
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Ursprungligen postat av Simon Wikström
        Vad har du för vattentemp.? Hur ofta byter du vatten?
        Mvh Simon
        29-30, 1 ggr i veckan

        Kommentar

        • JeanM
          • June 2008
          • 227

          #5
          Ursprungligen postat av drlavey
          ... Och hur stort är akvariet?
          160 l

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ingen...?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              160L är ju rätt litet för diskus...för litet enligt mig.

              vad matar du med?

              Kommentar

              • drlavey
                • October 2011
                • 217

                #8
                Kan det inte vara så att eftersom karet är så lite så växter de starkaste individerna och de svagare får inte möjligheten att bli stora... typ så!
                100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                640 L SA, Bland annat Diskus
                450 L Viktoria ciklider

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Det finns flera orsaker till detta.
                  Vissa linjer är genetiskt sämre än andra. Sjukdomar som du nämner flagelater o mask kan göra att de inte kan tillgodogöra sig det de äter. Vidare kan se det inte var kullens starkaste exemplar du kom över.. Sedan finns det också de som fått en dålig start här i livet och det kan hända i. För mig är "5 kronor" väldigt små o yngel vilket gör att de ställer större krav på det mesta.
                  Ett diskusyngel har x antal tillväxtdagar innan den blir en vuxen fisk o varje "tappad dag" kan slå på tillväxten. Köper man diskus i storlek 9-10 cm så har man betydligt större chanser o få upp bra fiskar.
                  Sedan skulle ett foto underlätta.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Sälja?
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • JeanM
                      • June 2008
                      • 227

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Det finns flera orsaker till detta.
                      Vissa linjer är genetiskt sämre än andra. Sjukdomar som du nämner flagelater o mask kan göra att de inte kan tillgodogöra sig det de äter. Vidare kan se det inte var kullens starkaste exemplar du kom över.. Sedan finns det också de som fått en dålig start här i livet och det kan hända i. För mig är "5 kronor" väldigt små o yngel vilket gör att de ställer större krav på det mesta.
                      Ett diskusyngel har x antal tillväxtdagar innan den blir en vuxen fisk o varje "tappad dag" kan slå på tillväxten. Köper man diskus i storlek 9-10 cm så har man betydligt större chanser o få upp bra fiskar.
                      Sedan skulle ett foto underlätta.
                      Här finns foton. Av flera skäl kan jag bara bidra med foton av låg kvalitet.

                      Först två bilder från när de var nyinförskaffade. Sen tre nya foton från idag.
                      Jag har själv funderat på om jag kanske fått ett gäng av låg kvaltitet. Jag köpte alla som säljaren hade, dvs 4 + ytterligar 2 ett par veckor senare. Väldigt stor individuell skillnad.
                      Kan de komma igång ingen om de stannat i växten?

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        En blå tukos varinat. Måste nog säga att de 4 minsta inte kommer o bli något, och jag hoppas du inte betalt för mycket för dem. Att lägga ut pengar på medicinering för att fixa till dem är o kasta. pengarna i sjön. TYvärr det är mer o köpte dem lite mer tid. Lägg pengarna på bra diskus som har förutsättningar istället.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Det finns flera orsaker till detta.
                          Vissa linjer är genetiskt sämre än andra. Sjukdomar som du nämner flagelater o mask kan göra att de inte kan tillgodogöra sig det de äter. Vidare kan se det inte var kullens starkaste exemplar du kom över.. Sedan finns det också de som fått en dålig start här i livet och det kan hända i. För mig är "5 kronor" väldigt små o yngel vilket gör att de ställer större krav på det mesta.
                          Ett diskusyngel har x antal tillväxtdagar innan den blir en vuxen fisk o varje "tappad dag" kan slå på tillväxten. Köper man diskus i storlek 9-10 cm så har man betydligt större chanser o få upp bra fiskar.
                          Sedan skulle ett foto underlätta.
                          Bra att du tog dig an den här tråden,
                          Det här med dåligt odladoch hållen fisk gäller nog inte bara diskus. Men eftersom det är ganska dyra fiskar blir det nog lätt att man säger att diskusar är svåra. Problemet ligger enligt mig under fiskarnas första levnadsdagar. Där är ju diskus lite speciella då det äter på föräldrarna. Men kruxet ligger nog mer just i gränssnittet mellan ”betning” och när de börjar äta normalt. Det är här man skiljer agnarna från vetet bland odlarna tror jag.
                          Sjukdomar i matsmältningssystemet är naturligtvis ett stort problem då spelar det ingen roll hur man matar.
                          Själv skulle jag mycket väl kunna köpa 5 kronor från någon jag litar på. Hur mycket sorterar du exempelvis bort i gruppen 3 – 10 cm? Vissa individer blir mindre oavsett hur man matar och sköter dom det är smällar man får ta även med bra odlad fisk.
                          OBS detta är mina högst personliga erfarenheter!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Bra att du tog dig an den här tråden,
                            Det här med dåligt odladoch hållen fisk gäller nog inte bara diskus. Men eftersom det är ganska dyra fiskar blir det nog lätt att man säger att diskusar är svåra. Problemet ligger enligt mig under fiskarnas första levnadsdagar. Där är ju diskus lite speciella då det äter på föräldrarna. Men kruxet ligger nog mer just i gränssnittet mellan ”betning” och när de börjar äta normalt. Det är här man skiljer agnarna från vetet bland odlarna tror jag.
                            Sjukdomar i matsmältningssystemet är naturligtvis ett stort problem då spelar det ingen roll hur man matar.
                            Själv skulle jag mycket väl kunna köpa 5 kronor från någon jag litar på. Hur mycket sorterar du exempelvis bort i gruppen 3 – 10 cm? Vissa individer blir mindre oavsett hur man matar och sköter dom det är smällar man får ta även med bra odlad fisk.
                            OBS detta är mina högst personliga erfarenheter!
                            Tror vi är inne på lite samma linje Problemet är att diskus säljs från odlare i asien i stolek 6 cm o från europa i storlek 4 cm detta till grossist. Givetvis frestas många att ta hem dessa billiga diskus men i min mening så är det dömt o misslyckas. I denna stolek är det små yngel som behöver långt mer än ett par fastedagar för transport. Och tyvärr blir det till nackdel för konsumenten och för diskusen´s rykte om hur svår den är. Det var det jag menade med att de fått en dålig start i livet.
                            Senast redigerad av kaj.p; 09 December 2011, 22:40.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Tror vi är inne på lite samma linje Problemet är att diskus säljs från odlare i asien i stolek 6 cm o från europa i storlek 4 cm detta till grossist. Givetvis frestas många att ta hem dessa billiga diskus men i min mening så är det dömt o misslyckas.
                              Tyvärr till nackdel för konsumenten och för diskusen´s rykte om hur svår den är.
                              Jag funderar starkt på att försöka få tag på några små Svenskodlade till min Sverige burk när jag kommer hem i Sommar bara för att bevisa riktigheten i det hela!
                              När jag höllpå lite med plattfisk på 70 talet köpte jag "2 kronor" i tyskland och det fungerade kanon!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...