Scalare biter varandra i munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pixelpennan
    • April 2011
    • 2

    Scalare biter varandra i munnen

    Hej!

    Idag såg jag att mina två scalarer bet varandra i munnen. Det var som om de försökte se vem som kunde bita fast längst för de hamnade nästan upp och ner innan någon släppte. Det konstiga är att jag ALDRIG sett dem göra så här förut och då har jag haft dem i nästan ett år. De brukar alltid hänga ihop annars så jag tycker det är ganska chockande att de skulle börja bråka nu!

    Någon som har något förslag på vad det kan bero på? Den ena är lite större än den andra men den mindre köpte jag ungefär en månad tidigare. Aldrig sett någon tendens på lek eller bråk innan så förstår verkligen inte vad som har ändrats. Jag har inte heller rört i akvariet på en vecka så det kan inte bero på något sådant heller.

    Tacksam för svar
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Hierarki. Dom tävlar om vem som är starkast.

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ursprungligen postat av robidobban
      Hierarki. Dom tävlar om vem som är starkast.
      Mina håller också på så, kan man garantera att båda är antingen honor eller hanar då? Och om de börjar mäta, kommer de sen fightas till en dör eller kan dom nöja sig med att visat vem som bestämmer?

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Nja, jag tror inte att det bara är honor-honor och hannar-hannar, dom gör nog det även för att testa sin partner.
        Jag har två stycken som säkert är minst 5 år gamla och dom lekte aldrig hos den förra ägaren och dom har aldrig lekt i mitt kar heller och med tanke på att dom har en liten pannpuckel så är jag ganska säker på att det är två hannar. Det funkar ganska bra mellan dom två, fast det kan ju bero på att dom har levt ihop i hela sitt liv.

        Kommentar

        • Pixelpennan
          • April 2011
          • 2

          #5
          Kan nu berätta att mina scalarer har lagt rom så det visade sig att det var en hona och en hane

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Pixelpennan
            Kan nu berätta att mina scalarer har lagt rom så det visade sig att det var en hona och en hane
            Helt säker kan du inte vara förrän du ser hur äggen ser ut efter ett tag. Det händer att två honor "leker" och då blir det så klart inget av äggen, och allihop blir vita. Men det troligaste är väl att det är en hane och hona, och det ser man enklast på genitalpapillerna när de leker.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...