Äntligen Texasyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Äntligen Texasyngel!

    Vi är så glada här!
    Våra texas ciklider har fått yngel och det var inga små mängder!
    Det går inte ens att gissa hur många det är. Vi har förstått att det har varit på gång eftersom föräldrarna har ändrat färg till svart och vit och varit väldigt aggressiva!!!!
    De la sin rom inne i ett rör av lera och grävde gropar runt röret.
    I dag fick vi se de små skapelserna! Verkar som föräldrarna har det lite jobbigt eftersom ynglen sprider ut sig och flyttar sig!

    Har läst lite och såg att ynglen behöver nykläckt artemia? tror jag att det hette. Vad är det? Vet att de inte har på vår zoologaffär så jag kanske får tvinga dem att ta hem annars blir jag nog ruinerad på allt åkande.

  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Artemia är små kräftdjur, som man kan köpa som vuxna i fryst form, till vuxna fiskar, till yngel kan man köpa som ägg som man kläcker själv, eller som färdigskalade, men då lever de inte. Vill man kläcka gör man det i syresatt saltvatten, finns kläckare att köpa, annars kan man använda glasslådor eller liknande. Men färdigskalat brukar nog funka ungefär lika bra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ove.P
      • March 2007
      • 168

      #3
      Det är inte helt nödvändigt att mata Texasciklid yngel med nykläckt artemia. Det går även bra att föda upp dem på finfördelat torrfoder som du först blöter upp i lite vatten, finfördelad räkmix kan du sedan mata med när ynglen blivit lite större.

      Viktigt att du matar ofta 4-6 ggr om dagen, i alla fall de första veckorna.
      Lycka till med tillökningen
      Senast redigerad av Ove.P; 27 November 2011, 15:03. Anledning: tillägg
      www.ciklid.org

      Kommentar

      Arbetssätt...