Diskus - varmt vatten - växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Diskus - varmt vatten - växter?

    Diskusägare - vad har ni för växter? Hos mig trivs de inte. Jag kan inga namn egentligen, bland dem i Zoopets växtartikel är den här mest lik: Echinodorus Aquartica. Enligt butiken är storbladiga mer värmetåliga, den här skulle alltså funka. Vallisneria har jag sen gammalt, de verkar inte jubla direkt nu heller. Nu har jag mellan 29 - 30, före diskusarna runt 25, då växte det bra.
    Till saken hör också att jag har CO2 anläggning och PMDD, helt enligt alla instruktioner. Så där är knappast felet.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tvivlar på att det har med tempen att göra. vad har du för ljus?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kolla i artregistret så kan du ju skriva i din vattentemperatur och få upp en lista över vilka växter som tål den tempen, dock inte kontinuerligt
      Ännu bättre är att gå ner till Nyckelord och markera "passar i diskusakvarium" så får du upp en del växter som mer kontinuerligt funkar bar i högre temperatur.

      Rent generellt är det dock som så att växterna trivs och växer bättre i lite svalare vatten än vad fiskarna trivs i. De områden i Sydamerika där det finns mest vattenväxter är i högglänta områden (där vattnet är svalare)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Vallesineria, flytormbunke, anubia, svärdplantor o lotus kör jag med
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av JeanM
          Diskusägare - vad har ni för växter? Hos mig trivs de inte. Jag kan inga namn egentligen, bland dem i Zoopets växtartikel är den här mest lik: Echinodorus Aquartica. Enligt butiken är storbladiga mer värmetåliga, den här skulle alltså funka. Vallisneria har jag sen gammalt, de verkar inte jubla direkt nu heller. Nu har jag mellan 29 - 30, före diskusarna runt 25, då växte det bra.
          Till saken hör också att jag har CO2 anläggning och PMDD, helt enligt alla instruktioner. Så där är knappast felet.
          Hejsan JeanM!

          I mitt diskuskar har jag just nu; svärdsplanta, olika sorters cryptocoryner, echinodorus (inte så bra om du har ancistrus kanske), hygrophila polysperma, limnophila sessiflora och vattenspikblad. Alla växer som attan. Sen beror det kanske också på - vad du har för belysning.

          Du behöver inte ha så varmt till dina diskusar - räcker gott med 28-28½, det funkar hos mig i alla fall.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            tvivlar på att det har med tempen att göra. vad har du för ljus?
            Philips Aquarelle, två månader gamla (affären har ett lager).

            Kommentar

            • JeanM
              • June 2008
              • 227

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Kolla i artregistret så kan du ju skriva i din vattentemperatur och få upp en lista över vilka växter som tål den tempen, dock inte kontinuerligt
              Ännu bättre är att gå ner till Nyckelord och markera "passar i diskusakvarium" så får du upp en del växter som mer kontinuerligt funkar bar i högre temperatur.

              Rent generellt är det dock som så att växterna trivs och växer bättre i lite svalare vatten än vad fiskarna trivs i. De områden i Sydamerika där det finns mest vattenväxter är i högglänta områden (där vattnet är svalare)
              Tack, det var en smart funktion som jag hade missat. 24 tips på Diskus-växter.

              Vattentemp funktionen däremot tycks behöva in på service - alla 85 växter trivs tydligen i temperaturer från -5 till +105...

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Hejsan JeanM!
                Sen beror det kanske också på - vad du har för belysning.
                //Inger
                Philips Aquarelle

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  tvivlar på att det har med tempen att göra. vad har du för ljus?
                  Där håller jag inte med dig hannesc! Diskus/växtkar- är inte det lättaste, det kan jag skriva under på. Det gäller verkligen att kolla upp vilka växter som trivs om man har en temp. på drygt 28 grader - annar kan det bli dyrt att byta ut växter hela tiden.
                  En temp. på 29- 30 grader tror jag att det är få växter som gillar.
                  Hur stort kar har du?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Där håller jag inte med dig hannesc! Diskus/växtkar- är inte det lättaste, det kan jag skriva under på. Det gäller verkligen att kolla upp vilka växter som trivs om man har en temp. på drygt 28 grader - annar kan det bli dyrt att byta ut växter hela tiden.
                    En temp. på 29- 30 grader tror jag att det är få växter som gillar.
                    Hur stort kar har du?



                    //Inger
                    145 liter. Jag håller på att sänka temperaturen nu, ska se vad firrarna säger om 28 grader.
                    Senast redigerad av JeanM; 27 November 2011, 10:51.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...