Uppdatering: Zebraciklid till Papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Uppdatering: Zebraciklid till Papegojciklid

    Några av er kanske minns att jag skrev ett ämne för några år sedan om en utav mina Zebraciklider som förändrades och numera är en papegojciklid.
    Fick många svar om att jag hittade på allting eller iallafall att det aldrig kunnat vara en zebraciklid från början. Någon påstod att det var ett Ungdjur av Barred Midas/Red Devil eller en ung papegoja med mera cintrinellum Barried Midas än Labiatus i.


    För er som inte vet så hade jag tre zebraciklid hanar (köpta samtidigt), två dominerade hanar som hade tagit varsin sida av akvariumet och denna tredje hanen blev utstött och jagades ständigt av dessa två, så han gjorde som vilken annan underdominerad hane skulle göra, höll sig undan och var inte alls lika färgstark som dem två andra utan var mer mörkmörk blå.
    Helt plötsligt efter säkert 1 år börjar han "umgås" med mina fyra papegojciklider. Några veckor senare började han ändra kroppsform och började få en svag orange ton, fortfarande ränder som en zebra.
    Det typiska är att jag inte har bilder från hur han såg ut från början, för inte tänkte jag på att fota den minst färgstarka utstötta hannen... Det var inte förrän han började förändras som jag riktade kameran mot honom vecka för vecka.

    Han lever än idag med sin partner och ett annat par i ett eget akvarium (som egentligen var tänkt till Malawi, men som dessa 4 bjässar fick istället pga att min sambo inte vill göra sig av med dem...)
    På senare tid upptäckte vi även att HAN inte var en han utan en HON då hon la ägg, vilket krånglar till det ännu mer...

    Skulle vara väldigt intressant att verkligen få veta vad som egentligen hänt, för visst tycker jag också att det är ytterst underligt och inte möjligt att en art "förvandlas" till en annan art. Nu är det kanske inte möjligt att han var en helt ren zebra ciklid, men fortfarande tycker jag att det är konstigt att han gått från att se ut precis som en zebra till att nu se ut som en helt vanlig papegojciklid. Sen att dem två andra hanarna inte ändrade sig trots att dem är köpa ihop från samma kull och inte samtidigt som de andra papegojcikliderna. Har haft en papegojciklid som haft svarta läppar som försvann och kom tillbaks hela tiden och hört att det beror på nå sorts parasiter men det handlar bara om småpartier inte över hela fisken som denna. Väldigt svårt för nån annan att förstå när man inte sett fisken från början. Men så mycket fritid har jag inte att jag sitter och hittar på det här för skojs skull


    Bild 1 Den första bilden jag tog på honom, dock hade förändringen pågått där ett tag (2007)
    Bild 2 v.47
    Bild 3 v.48
    Bild 4 v.49
    Bild 5 v.50
    Bild 6 vänstra sider, endast lite svar över ryggen (2009)
    Bild 7 2011 Något enstaka svart pari kvar vid ryggfenan och lite svartare ägon än dem andra men annars ser han i stort sett ut som dem andra papegojcikliderna.

    Bifogade filer
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag skulle tro att det är en korsning mellan zebra och "papegojciklid". Det verkar svårt att få lekar där båda föräldrarna är "papegojciklider" att resultera i yngel (kanske beror det på att de är hårt odlade, och inavlade), så jag tror att man ofta måste korsa in t.ex zebra om det ska bli livsdugliga yngel.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...