Yngel Råd & Rön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    Yngel Råd & Rön

    Hejsan,

    Mina Blå Ciklider har nu fått yngel.
    De började simma idag så jag sög ut dem till ett mindre akvarium, 20 Liters.

    Behov av råd;
    • 20 Liters har ingen pump och ingen doppvärmare. Hur ofta måste jag byta vatten?
    • Jag har ingen yngel mat hemma så jag pratade med min akvarieaffär och hon föreslog lite flingfoder tillsvidare.
    • Andra råd och rön?
    Tackar på förhand.

    The Fishface!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Fishface!
    Blåciklider är utmärkta yngelvårdare - och åtminstone jag tycker det är en fröjd att titta på hur föräldrarna vallar runt de små och sköter om dom.
    Nåväl, nu är ynglen redan utsugna från föräldrarna - så i det kar du har tänkt att ha ynglen bör du skapa så liknande förhållanden som möjligt, som det där föräldrarna går, alltså samma vatten (kan du ta från ursprungskaret) och temperatur. Det bästa är väl att förbereda ett litet kar, skaffa en doppvärmare (om det behövs för att hålla en lagom temperatur), kanske något litet luftdrivet filter, och inreda karet enkelt - lite sand, några små stenar och lite växter - enkelt och sparsamt.
    När ynglen går med föräldrarna hittar de alltid lite mat här och där, men nu kan du mata med nykläckt artemia alternativt mosa/krossa vanlig fiskmat och i små mängder droppa i karet - så hittar ynglen detta och käkar.
    Lycka till med ynglen!

    Kommentar

    • Fishface
      • October 2010
      • 385

      #3
      Super!

      En får tacka, nästa gång flyttar jag dem inte bara det att detta är en ny hane men hennes andra hane som tyvärr dog, där försvann alla yngel konstant

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Fishface
        Super!

        En får tacka, nästa gång flyttar jag dem inte bara det att detta är en ny hane men hennes andra hane som tyvärr dog, där försvann alla yngel konstant
        OK! Det låter gôtt!
        Det roligaste är faktiskt att låta föräldrarna ha sin yngel. Nästa gång de leker kan du ha ett litet kar förberett och plocka bort ynglen när de vuxit på sig en aning och inte är så beroende av morsan och farsan!
        Som sagt, lycka till med kommande yngelsvärmar - och låter du det här paret ha kvar ynglen skall du se att de blir superföräldrar!

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Ok, fråga;

          Ska jag byta vatten eller räcker det att jag slänger i en "Oxygen tablet" eller råd?
          Jag har inte hunnit investera i en pump eller något men nu har de varit där i 3 dagar och mår bra, de simmar runt i alla fall...

          Det ända de har är sand.
          Senast redigerad av Fishface; 19 November 2011, 14:37.

          Kommentar

          Arbetssätt...