Inredning till Oscar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LojsanR
    • September 2011
    • 17

    Inredning till Oscar...

    Jag har just skaffat mig ett akvarium på 1125l till mina ännu små oscarciklider. Är det någon som har tips på inredning som gör att de trivs extra bra.

    Mörk eller ljus sand? Svart? Har de några åsikter om det? Hur mycket måste man ha?
    Bara stora stenar eller bara rötter? Bäggedelar?
    Tätt möblerat eller öppet?

    Andra tips? Alla mottas med tacksamhet.
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Hej!
    Dom flesta fiskar gillar mörk sand. Det framhäver också deras färger mycket bättre. Sen om man vill ha svart sand är en smaksak, jag tycker vanlig "rådasand" är snyggare och jag har det. Om man inte vill att bottenglaset ska synas så är det bra idé att ha ganska tjockt lager (ca 7 cm) sand för dom kan gräva en del har jag hört, men det är olika för mina gräver inte alls.
    Dom vill ha svagt surt till neutralt ph helst så rötter är bra att ha ( och snyggt ). Det är viktigt att du ställer alla rötter och stenar stadigt så dom inte välter dom och glaset spricker pga. det.
    Dom vill ha gömställen och fria simytor så om du kan ha gömställen i båda hörnen och fri simyta i mitten så blir det bra tror jag!
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • LojsanR
      • September 2011
      • 17

      #3
      Åh supertack för tipsen! Suveränt!

      Har du frigolit i botten? Kanske är det mest om man har stora sten som de kan välta kring på?

      Har också hört att man bör skydda doppvärmare för de små monstren också . Har du gjort det?

      Kommentar

      • Simon Wikström
        • January 2011
        • 223

        #4
        Ursprungligen postat av LojsanR
        Åh supertack för tipsen! Suveränt!

        Har du frigolit i botten? Kanske är det mest om man har stora sten som de kan välta kring på?
        Nej, jag har inga stenar, bara rötter, så jag behöver ingen frigolit, men om du ska ha stenar i så är det bra att ha frigolit, eller liggunderlag på botten

        Ursprungligen postat av LojsanR
        Har också hört att man bör skydda doppvärmare för de små monstren också . Har du gjort det?
        Jag har bara fast den i sugpropparna som följde med doppvärmaren, men jag rekommenderar dig att ha fast den extra om den inte är stor för dom tycker det är kul att knuffa på saker
        Mvh Simon
        720 l med 2 st Hypostomus soniae.
        105 l med VF Poecilia reticulata.

        Kommentar

        • LojsanR
          • September 2011
          • 17

          #5
          Du, det låter tryggare med rötter!! Kör främst med det jag också. Kanske lägga in någon mindre flat sten om kärlek skulle uppstå mellan dem. Fast nu i skrivande stund blir jag lite bekymrad..... inavel? Jag har två vitmarmorerade och en tigrerad. De två ljusa torde ju vara syskon om inte alla tre - vet inte hur aveln fungerar. Nåväl, det får väl frågas i någon annan tråd det .

          Ha ha! Vilka fiskar! Längtar tills jag får iordning mitt nya stora! Att få se rackarna simma runt och ta för sig av livet =D!!!


          Tack för svar Simon!!!!

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #6
            Ursprungligen postat av LojsanR
            Du, det låter tryggare med rötter!! Kör främst med det jag också. Kanske lägga in någon mindre flat sten om kärlek skulle uppstå mellan dem. Fast nu i skrivande stund blir jag lite bekymrad..... inavel? Jag har två vitmarmorerade och en tigrerad. De två ljusa torde ju vara syskon om inte alla tre - vet inte hur aveln fungerar. Nåväl, det får väl frågas i någon annan tråd det .

            Ha ha! Vilka fiskar! Längtar tills jag får iordning mitt nya stora! Att få se rackarna simma runt och ta för sig av livet =D!!!


            Tack för svar Simon!!!!
            Stenar är inte någon fara så länge dom väger så dom inte kan knuffa undan hur lätt som helst. Om man har ett liggunderlag på bottnen så är det ingen fara för sprickor i glaset för då blir vikten så utjämnad

            Lite inavel är det tyvärr på nästan alla odlade fiskar idag för man köper ju oftast grupper som är syskon och dom parar ut sig så det är inte så att alla ynglerna blir missbildade pga. det + att missbildade yngel oftast inte klarar sig till vuxen ålder pga. kannibalism bland syskonen hos oscars. Men det är ju inte så bra med inavel ändå som du säger!

            Riktigt roliga och intelligenta fiskar du har skaffat som känner igen sin ägare efter ett tag (mina känner till och med igen matpåsen )

            Bara kul att hjälpa till! Mvh Simon
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              Tänk på att oscars är bottenlösa så var bered på att maten tar slut fort
              Och grattis till en riktigt rolig fisk!

              Kommentar

              • LojsanR
                • September 2011
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av robidobban
                Tänk på att oscars är bottenlösa så var bered på att maten tar slut fort
                Och grattis till en riktigt rolig fisk!
                Verkligen! Alltid hungriga, alltid "glada" och något hel annat än de fiskar jag har haft förr. Detta är husdjur och familjemedlemmar .

                Tack!

                Kommentar

                Arbetssätt...