Klotrund scalare (Bild)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

Klotrund scalare (Bild)

Har köpt ett gäng Scalarer av varierande storlek, en av de större som följde med ser jättekonstig ut. Den är helt klotrund i kroppen, ungefär som en discus Är det en hybrid av nåpgot slag, eller är det en missbildad scalare ?? Det kan ju hända att de kan se ut sådaär, men jag har aldrig sett just den kroppsformen på dem ...

Klicka på bilden för större version

Namn: scalare4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,3 KB
ID: 2182708 Jag tycker den ser jättekonstig ut ...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat

• zoomi
    • August 2004
    • 829

Har sett rätt många sådana ingen aning om varför de är så men det är väll mer altum-skalarer som är mer avlånga kanske?

Kommentar

• ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

Ursprungligen postat av zoomi
      Har sett rätt många sådana ingen aning om varför de är så men det är väll mer altum-skalarer som är mer avlånga kanske?
      Jag har ett 20 tal scalarer i mitt akvarium, och ingen av de andra ser ut sådär. Men jag tror inte att det bara är Altumen som är mer avlång, för då har jag massa Altums i mitt kar, för de andra är mer avlånga i kroppen Och har betydligt högre fenor.

Det är bara den här som är rund. Det är därför jag undrar om det kan vara en Hybrid eller en missbildning
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Tja, tycker inte den ser så konstig ut, nog bara en individuell skillnad Och att den har korta fenor gör väl sitt till för att få kroppen att se mer rund ut. Och den är ju inte så stor än, den fula ankungen kan bli en fin scalare när den blir större Scalarer är ju ändå rätt runda. Den kanske är lite rundare än vanligt, men inget som jag tror att jag hade reagerat på om jag sett den i en butik. Finns ju gott om små scalarer som inte ser särskilt perfekta ut. Lite inavel kanske.
        Senast redigerad av Shepard; 14 November 2011, 02:37.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

skulle nästan tro att den har vuxit upp i ett för lågt kar och därmed blitt lite missbildad
          pga att den har hela tiden dragit fenorna bakåt och därmed inte utvecklat dom riktigt.

alternativt en av dom i en kull som har medfödda fel på fenor och liknande och borde inte
          fått växa upp.

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

Handlaren tog hem 10 stycken Mix till mej, i lite varierande storlek. Den här var en av de större, men jag hämtade dem ju direkt leveransen kom in till butiken, så de hade inte ens släppts ut ur påsen. Jag skulle inte ha köpt den om den simmade i ett av karen i butiken, jag upptäckte det när den värsta "blygheten" hade släppt och de kom fram. H*n verkar inte störas av sin kroppsform, det är det väl bara jag som gör ;9 Så h*n får väl gå kvar med de andra ...har ju ingen lust att avliva den stackaren, så länge h*n är frisk och de andra inte hackar på den, så må det väl vara hänt.

Men man får väl hoppas på att det är som Animaniac säger, och inte som Kensa säger Tiden vill väl utvisa hur den ser ut senare. Jag vet inte om det är möjligt, men kan fenorna sträcka ut sej på längden, om h*n går i ett större akvarium ?? om det nu är så att den är "missväxt" i fenorna ?? Måtten på akvariet där den går nu, är 200X60x60 .
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

är det inte Pt. Leopoldi?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1308&SOK=1

f
              ast när jag ser efter så der det mer ut som de är uppodlade under dåliga förhållanden

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

Ursprungligen postat av hannesc
                är det inte Pt. Leopoldi?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1308&SOK=1

f
                ast när jag ser efter så der det mer ut som de är uppodlade under dåliga förhållanden

nope, inte en janne att det är en spetsnos.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

Hannesc och Kensa: Jag kollade länken, och jag tror nog att det kan vara en sån. Både färgen, ränderna och nosen stämmer överens med artbeskrivningen. Det måste ha blivit fel hos leverantören, för jag beställde "vanliga" scalarer. Jaja, det gör iofs. inte så mycket, men det kan vara bra att veta till nästa gång
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Näpp, som Kensa säger, ingen spetsnos.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

ränder är fel
                      ögon är fel
                      spröt är fel

ingen spetsnos

Kommentar

• Shepard
                        • March 2003
                        • 13992

Och även nosen/pannan är fel. Och om nå´t, så är faktiskt spetsnosen mindre rund i kroppen än en vanlig scalare. Spetsnosen är mer kilformad.
                        Senast redigerad av Shepard; 18 November 2011, 17:03.
                        Min profil
                        Mitt galleri

Kommentar

• ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

Okej. Jag tänker inte säga imot er, men artbeskrivningen (bilden framförallt) på Spetsnosen stämde mycket bra överens med den här

Förmodligen är det väl isf att den inte har haft helt bra förutsättninmgar när den har vuxit upp. Den går med de andra scalarenba och är inte på något vis "utstött" ...Den äter och verkar må bra. Så det får väl vara som det är med det då ....
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Tyvärr är det en sådan skalar som aldrig hade fått bli så stor om kullen växt upp hos mig....
                            Skalarer som ser ut på det viset är riktigt tråkigt att se, och tyvärr blir de inte bättre med stigande ålder, snarare tvärtom.
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

Ursprungligen postat av ansjo
                              Tyvärr är det en sådan skalar som aldrig hade fått bli så stor om kullen växt upp hos mig....
                              Skalarer som ser ut på det viset är riktigt tråkigt att se, och tyvärr blir de inte bättre med stigande ålder, snarare tvärtom.
                              Vad menar du Ansjo Kan det vara något allvarligt fel på den, eller är den bara allmänt missbildad De andra i samma leverans, var det inget fel på. Men å andra sidan, jag tror inte de kan vara kullsyskon heller, eftersom det var väldigt varierande storlek på dem.

De andra i samma leverans såg helt normala ut, men med väldigt varierande färg och teckning.

Några av de andra från samma leverans ...

Klicka på bilden för större version

Namn: scalare1.jpg
Storlek: 51,7 KB
ID: 2137348Klicka på bilden för större version

Namn: scalare3.jpg
Storlek: 59,3 KB
ID: 2137349Klicka på bilden för större version

Namn: scalare1 (2).jpg
Visningar: 2
Storlek: 77,6 KB
ID: 2137350Klicka på bilden för större version

Namn: scalare2.jpg
Storlek: 65,4 KB
ID: 2137351Klicka på bilden för större version

Namn: scalare9.jpg
Visningar: 2
Storlek: 61,8 KB
ID: 2137352Klicka på bilden för större version

Namn: scalare9.jpg
Storlek: 35,7 KB
ID: 2137353
                              Senast redigerad av ciklidtok; 20 November 2011, 16:12.
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat

Kommentar

Arbetssätt...