Fånga blå ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kricko
    • November 2011
    • 21

    Fånga blå ciklider

    Hej,
    Har 2 stycken blå ciklider som båda tycks drabbats av vita prick. nu vill jag få bort dem. MEN det är ju enklare sagt än gjort, de är ju skitsnabba!

    Just nu lägger en zebra ciklid hona ägg, och jag vill inte störa dem.

    Hur ska jag gå tillväga? De verkar smarta nog att förstå att de ska dö... så de simmar ifrån håven..
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #2
    Två håvar...en att mota dom med och en att fånga dom i är ett tips
    Annica

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Jag kör med en enda men stor håv och tröttar ut fisken. Ett trix är att böja skaftet och greppa nära nätet. Sen när fisken rundat håven typ 10 ggr och jagat hela akvariets längd till andra sidan börjar den bli litet slak. Då kan man gaffla in den mot ena kortsidan och långsamt lyfta håven underifrån så att den blir helt instängd. Ofta simmar den då själv in i håven, ungefär som den gett upp eller nåt.

      Jag brukar få lyfta undan stenar också.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Kricko
        • November 2011
        • 21

        #4
        Tack för tipsen! Skulle ju inte få överleva, men som jag förstått det är det botligt så får ordna lite Medicin
        Senast redigerad av Kricko; 11 November 2011, 09:10.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          varför fånga dom?? det stressar ju fisken ännu mer! ne medicinera stora karet med alla fiskar i. vita prick finns ju redan i karet så det är stor riska att andra för det med, även fast du tar ut de sjuka.

          Kommentar

          • Steff777
            • August 2010
            • 295

            #6
            Att jaga fiskarna tills de är helt utmattade är inget som jag skulle rekommendera, skapar onödig stress, inte enbart för fisken/fiskarna man ska fånga utan även övriga fiskar i akvariet. Jag rekommenderar istället: två håvar, neddragen eller släckt akvariebelysning och tålamod. Sen är det som Hannes säger troligen bäst att medicinera hela karet, vita prick är väldigt smittsam.
            //Stefan Lindgren

            Kommentar

            • Kricko
              • November 2011
              • 21

              #7
              Jo, det är medicinerat nu, så jag hoppas att de ska gå bra! Tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...