Mina fjärilsciklider dör!!?? Ge upp??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilla71
    • September 2011
    • 9

    Mina fjärilsciklider dör!!?? Ge upp??

    Har på kort tid skaffat två hanar och fem-sex honor, i omgångar, för att försöka få ett par som överlever, men det verkar dömt att misslyckas. Honor dör inom ett dygn i vissa fall, sista hanen dog igår, efter en månad i akvariet... Läser överallt att de är ganska lätta...men inte hos mig! Har 26 grader och PH runt 6,7 - 7 beroende på när vattenbyte görs. Har Rosentetror o guppies i karet, men vill ha nån mer iögonfallande, vacker, ENKEL sort... trodde verkligen på cikliderna, men..nej...
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    inte ska du ge upp, det ordnar sig!

    Hur stort kar har du? Filter? matar med? Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      nästan allmänt känt att fjärilar dör. jag klarar inte av dom. vet att andra tunga namn här inne inte heller klarar av dom. så jag rekomenderar bolivianska fjärilar istället. de är tåligare, lever längre o är intressantare

      fjäriliar är tokkänsliga o dör/blir sjuka jättelätt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Fjärilar är inte lätta, de är billiga och vanliga, det är inte alls samma sak. Fjärilar är kortlivade, känsliga, och aggressiva (men tål inte att få stryk). Vill du ha skottsäkra nybörjarciklider välj rödciklid (kallas nuförtiden juvelciklid) eller palettciklid. Eller zebraciklid om du inte störs av att de gräver och sliter upp växter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Håller med föregående. De kan vara riktigt svåra. Köper man från olika butike/odlare kan man ha tur att få hem tåligare exemplar, men generellt sett dör de väldigt lätt. Har haft många fjärilar som dött i diskuskar där diskusarna stormtrivs, vilket säger en del...

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Azur, menar du Amatitlania nigrofasciata?



            Jag har en nära vän som har dem, de leker så fort de hamnar i vatten, de tar ett revir som sträcker sig över hela karet (gärna halva vardagsrummet också)

            Har du ett tillräckligt stort kar så kan du inte ha en roligare fisk



            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              #7
              Ursprungligen postat av Camilla71
              Har på kort tid skaffat två hanar och fem-sex honor, i omgångar, för att försöka få ett par som överlever, men det verkar dömt att misslyckas. Honor dör inom ett dygn i vissa fall, sista hanen dog igår, efter en månad i akvariet... Läser överallt att de är ganska lätta...men inte hos mig! Har 26 grader och PH runt 6,7 - 7 beroende på när vattenbyte görs. Har Rosentetror o guppies i karet, men vill ha nån mer iögonfallande, vacker, ENKEL sort... trodde verkligen på cikliderna, men..nej...
              Visst är Fjärilsciklider en inte helt lätt art att hålla, men att det skulle misslyckas så fullständigt är inte normalt alls.

              Med lite goda råd från forumet borde du kunna fixa det här!
              Men det är jätteviktigt att vi får veta hur du håller fiskarna?

              Frågor som är jätteviktiga i detta fallet:

              Hur stort är akvariet? Literantal eller måtten?
              Vilket sorts filter använder du? Ta ett foto om du är osäker på vad det är?
              Vilket foder ger du?
              Hur ofta byter du vatten? Hur mycket?

              Naturligtvis så ska du inte stoppa i Sebra ciklider eller Röd ciklid i Akvariet, om du vill ha kvar dina tetror och guppy! Jag ska rekommendera några bra arter till dig. Men först måste vi lista ut orsaken till dina problem!
              Per

              Kommentar

              Arbetssätt...