Några frågor om scalarer....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Några frågor om scalarer....

    Hur stora (ca) brukar scalarer vara när dom kan leka första gången o brukar det vara hanen el honan som tar initiativet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    oerhört svårt att svara på. beror på vilken typ av scalar o hur väl de trivs etc. o om det är honan eler hanen är nog med omöjligt att svara på. mina 3 par leker ofta men har aldrig sett vem som tar "initativet" då det tar ett par dagar för dom. välja ut plats,rengöra,lägga ägg etc...

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Jag har 6st o nu har en av dem börjat bli lite aggressiv mot de andra scalarerna o putsar lite på pumpen emellanåt. Tänkte bara om det var en hona el hane som började bli lite sugen .....

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        De brukar ju bilda ut par så småningom, har du sett om h*n har en partner bland de andra ?? De bildar ju par efter ett tag, men att h*n putsar och rengör är ju ett tecken på att den är i lektagen ...???
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Tar mellan 8 - 10 månader innan de blir könsmogna men aggressiviteten är ett gott tecken på att de kanske börjar para ut
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Bara en som håller på så. Gjort ett större vattenbyte nu som var lite kallare, får se om någon hakar på. Vore ju höjden av otur om jag lyckts få 6st honor/hanar....

            Kommentar

            Arbetssätt...