Multispinosa - Info och lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Multispinosa - Info och lek?

    Hejsan, har två nyinköpta Multispinosor, tror det är hane och hona men är inte säker.
    Hursomhaver, de är nästinstill ensamna i ett 275-litersakvarium och de verkar ha betuttat sig i en särskild lergrotta som de vaktar båda två. De turas om att simma väldigt väldigt långsamt "på" stenen precis som att de borstar den eller dylikt. De cirkulerar också runt med varandra och "jawlockar" ibland. Detta har resulterat i fyra olika frågor från min sida och hade varit väldigt tacksam ifall någon som vet eller har en fundering hade tagit tid åt att svara =)

    1. Det jag undrar är ifall två honor / hanar kan beté sig såhär eller är det "ett par"? De verkar ha bra sammanhållning och håller sig som sagt nästintill konstant på/bredvid/i lergrottan.

    2. Sen en annan sak är att båda individerna har någon form av "pigg" vid buken, alltså på fiskens undersida, den är smått orange och ca 2-3mm lång, vad kan detta vara? Jag funderade på om det kunde vara ett ägg men då skulle alltså båda individerna bära ägg, och tänkte även att det skulle vara ett manligt kön men då är ju båda hanar? Det mest logiska är att det har något med en analöppning att göra fast jag har aldrig påträffat en sådan utstickande "pigg" förr.

    3. Grottan de "leker" på är lite lite skrovlig och inte så blank eller jämn, kan detta påverka att äggen inte "fastnar" och isåfall vad kommer hända? Släpper de äggen fast de kommer trilla ner eller kommer de ändå lyckas fästa äggen?

    4. Snabb fråga; ska man ha mer släckt då de håller på att leka eller ska jag bara låta det vara?

    ps. lägger upp ett videoklipp snart.

    STOR EDIT:
    Såg nu att ligger en massa ägg över grottan och de vaktar den konstant!! Sjukt roligt!

    Men jag låter mina frågor vara kvar då de fortfarande är relevanta, främst undrar jag om det kan vara två honor? Då båda har en "pigg" vid buken, den ser nästan ut som ett "äggläggarrör".




    MVH. Mattias
    Senast redigerad av zoomi; 30 October 2011, 17:01.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Två honor kan "leka" och lägga ägg tillsammans, men då blir det naturligtvis inget av dem. Jawlocks kan två av samma kön göra, för att avgöra dominans, men även ett par, som testar varandras styrka kan göra så.

    De där "piggarna" du ser är förmodligen genitalpapiller, honans brukar kallas för äggläggningsrör. Genom att titta på dem kan man se vad det är för kön, honans rör är tjockt och trubbigt, medan hanens ser ut som just en liten, tunn och spetsig pigg.

    Nej, lekplatsens yta spelar ingen större roll, äggen är klibbiga, och fastnar ändå. Däremot så verkar multispinosa vara lite speciella när det gäller de nykläckta ynglen. Många andra ciklider av den typen brukar lägga de nykläckta ynglen i gropar i sanden, men multispinosan verkar föredra att hänga upp dem, gärna i flytväxters rottrådar verkar det som. Finns inga flytväxter, kan de få för sig att försöka hänga upp ynglen på glaset, och då kan de få att göra med att få dem att hänga kvar.

    Låt det vara. Om du har nattaktiva fiskar, som t,ex en del malar, så är det en bra idé att ha en nattlampa tänd, så att de ser att vakta äggen och ynglen.
    Senast redigerad av Shepard; 30 October 2011, 17:07.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Okej, tack för svaret! Har inte riktigt tänkt på skillnaderna mellan "piggarna" men simmar både honan och hanen fram och tillbaka över äggen? Kan ju anta att honan lägger dem och hannen simmar fram och tillbaka för att befrukta dem? Hoppas innerligt att det är ett genuint par!

      De håller även på att "bita" på en sten i närheten och tar sanden runt grotten de har lekt på och lämnar det ca 20cm bort.

      Om hur länge kommer äggen att kläckas, eller inte kläckas (ifall det är 2 honor)?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, honan simmar över underlaget och lägger äggen, och hanen simmar efter och befruktar. När de "biter" på en sten, så putsar de den, inför äggläggningen.

        Äggen brukar kläckas efter ca tre dagar, beroende lite på temperatur och så.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Okej okej, är väll bara att vänta och se.. iallafall roligt att följa dem

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Japp
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


              Här är en video iallf, de vaktar sina ägg och på sina ställe kan man se "Piggarna"

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                Uppdatering: Idag är vissa av äggen lite grumliga åt det vita hållet.. vad tyder detta på? Att det är föräldrarna som är för ovana och har misslyckas med att "fläkta" vatten på äggen? Att äggen är obefruktade (att båda två är honor?) ?

                Vad kan det annars bero på? Samt kan man på något sätt se om äggen är befrukade?

                MVH.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  En del kan säkert bli vita ändå, även om de är befruktade. Och alla ägg blir kanske inte befruktade heller. Har bara några få blivit vita på ett dygn, så är nog de flesta befruktade. Det finns ju även skillnader mellan könen, honan är kortare i kroppen, med blekare, och mer genomskinliga fenor, hanen är större, med gulare fenor.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • zoomi
                    • August 2004
                    • 829

                    #10
                    Okej, jo där är en hel del bruna ägg fast ca 15% vita kanske, dock tar de ständigt bort vita ägg så vet inte riktigt hur många som blivit vita.

                    Angående kön så har stämmer beskrivningarna förutom att den jag tror är hanne är mindre än den jag tror är hona, dock kan de ju vara individuellt ju? Den ena fisken (som jag tror är hanne) har även spetsar på sina "framfenor" samt är de mycket mörkare jämfört med den andra fisken (se bild 2.)

                    Den fisken jag tror är hanne (till vänster): http://dl.dropbox.com/u/2168830/Multi/DSC00068.JPG
                    Och "spetsarna" på dennes fenor (längst ner i bild): http://dl.dropbox.com/u/2168830/Multi/DSC00089.JPG

                    "Honan": http://dl.dropbox.com/u/2168830/Multi/DSC00074.JPG

                    Vad tror ni? Är det två honor eller hona/hane?

                    MVH =)
                    Senast redigerad av zoomi; 31 October 2011, 18:17.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...