Scalarer äter äggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faften
    • January 2011
    • 32

    Scalarer äter äggen

    Mina scalarer lägger ägg med jämna mellanrum men har hittills ätit upp dem. Igår såg jag för första gången att det är honan som börjar äta så fort ljuset släcks. Vilket hanen inte gillade när jag tände igen hehe. Men min fråga är om det går att göra något förebyggande för detta? om det går att "skärma" av den delen av karet som dom lägger äggen på med något nät eller något? Dom lägger ju äggen på pumpen också så jag kan inte flytta på dem heller.
    Tacksam för svar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låt dom vara. de lär sig tillslut. scalarer är kända för att vara så sönderavlade att de inte vet hur man tar hand om ägg o yngel. men det är bara låta dom leka tills de lär sig. du kan ju sätta en liten natt lampa så hannen kan vara med o vakta lite.

    typ en så¨n här. en mobilladdare o en nyckelrings-diod
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Faften
      • January 2011
      • 32

      #3
      Ok, detta är nu tionde försöket så får väl hoppas att dom lär sig snart då =) För man vill ju gärna ha en kull iaf hehe. Hmm, det där var inte dumt. En sån ska jag fixa med en gång.

      Tack för svaret!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vet att vissa har lekt typ 50 ggr innan de fattat

        Kommentar

        • Faften
          • January 2011
          • 32

          #5
          ojj det var många gånger det. aa nee då e det bara att plocka fram det lilla av tålmodighet man har då =)

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Tog mina över 1 år innan de fatta att de inte skulle äta upp äggen.....nu försvinner ynglen istället


            Jaja bara att ha tålamod
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              .

              hade ett gäng en gång, där första paret aldrig under 2,5 år fattade grejen, trots diverse hjälpmedel med lampor, mat och annat krafs.


              det andra paret fattade grejen på första kullen.



              dock skall man ha klart för sig att det är inte helt enkelt att dra upp kullarna, med allt vad mat och liknande innebär.

              för att få en vettig överlevnadsprocent på ynglen så måste man mata flera ggr / dag, helst med nykläckt levande foder,
              alternativt smått smått mosat fryst, eller skalade artemiaägg.

              vidare så får man vara beredd på en shitload med städning + vattenbyten i karet där ynglen går.




              ganska så pilligt om man säger så.


              men kul om får till det.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Faften
                • January 2011
                • 32

                #8
                Ojdå, får hoppas att dessa två lär sig någon gång då =)

                Joo, att det blir mycket jobb e jag beredd på. Men då blir det ju bara roligare efteråt om man lyckas. När man känner att man faktiskt kämpat för det =p Men fungerar cyclops lika bra som yngelföda? Det är tyvärr inte så ofta som den lokala handlaren har artemia hemma, varken fryst eller annat. Dock cyclops brukar jag köpa där

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Alla par kommer ju heller inte överens, och även om de leker, så kan det gå fel. Jag hade ett par en gång, som var bra yngelvårdare (dock klarade sig aldrig ynglen, på grund av att de lekte i ett sällskapskar), men honan dog efter ett tag, och då köpte jag en ny, som påstods vara vildfångad. De gick tillsammans ett bra tag, utan att de visade nå´t större intresse för varandra. De lekte till slut, men det slutade med att honan gav sig på hanen när ynglen nästan var frisimmande, och de försvann. Detta trots att hanen tidigare hade visat sig vara en bra yngelvårdare, och den nya honan var vildfångad. De drog nog inte jämnt helt enkelt, och det var förmodligen därför de inte ens visade nå´t intresse för varandra i början. Att skaffa flera unga individer, som får växa upp tillsammans, så de har flera individer att välja på när de parar ut, är att rekommendera.

                  Du skriver att honan börjar äta äggen när akvariet släcks, det kan ju vara så att hon blir skrämd och stressad av det. En nattlampa är som sagt en bra idé. Se´n tror jag andra saker kan spela in, som vattenvärden, vad man har för andra fiskar, och så.
                  Senast redigerad av Shepard; 31 October 2011, 14:14.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...