Hur kan jag få Apisto-hanen att ''tagga ner'' ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Hur kan jag få Apisto-hanen att ''tagga ner'' ?

    Hej! Nu är det så att jag behöver lite hjälp på hur jag kan få min Apistogramma Vejita-hane att som sagt ''tagga ner''.
    För alltid när jag kollar in i karet så är han framme vid framrutan. ALLTID , eller så jagar han de två honorna i karet.
    Jag försöker verkligen få honom att leka med någon av honorna , eller i alla fall inte vara så aggressiv mot dem. De har börjat få röda mygg, noll nitrit , lägre PH och svalare vatten vid VB. Men ingenting verkar hjälpa.

    Det är alltid så att hanen 'chillar' vid framrutan av karet, när en hona kanske tittar fram lite nyfiket, då stannar han till, spänner upp ryggfenan. Står still en liten stund ... ooch .. WROOM .. så bär han iväg efter honan tills hon gömmer sig någonstanns. Det är bara när tex maten faller ner på gruset som han kan låta dem vara nära lite.

    Det finns ganska mycket gömmstället , och grottor av rötter, lerkrukor och stenar och växter.

    Jag är ganska säker på att de är honor , hanen har en mycket märkbart längre rygg och anal(?) fena än vad honorna har.

    Så .. hur kan jag få hanen att tagga ner lite?
    Är det enns normalt att hanen är vid framrutan HELA tiden?




    Lite info om karet:

    240 liter , 110 cm i bredden.

    4 Nyckelhålsciklider
    10 Kolglödstetror
    3 guppys
    6 Ancistrusar
    2 Botior
    3 Apistogrammor Vejita
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tålamod. låt dom bara vara. det händer tillslut.

    han kanske har sitt revir där. han känner säkerligen igen dig. du ger ju mat. om jag är i nått rum med akvarium så är fiskarna typ klistrade vid rutan :P

    Kommentar

    Arbetssätt...