Skillnad Ap.Viejita & Viejita 2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #31
    ok tack för svar, inte konstigt den andra hanen hatar denna då..
    Annica

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      #32
      Nu har även jag en hona var och bytte ut den ena hanen idag...och det var ju skillnad, inte så att det var svårt att se skillnad på dom direkt...vet inte vad som hände när jag köpte dom antagligen pladdrade jag för mycket så det blev två hanar av misstag
      Annica

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #33
        Gött!

        Jag har dock inte fått ett exakt svar på min fråga nu när de ser honan. Jag hittar inga macmesteri som påminner om mina, varken på bild eller i butik.. :/
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • källebacken
          • February 2006
          • 574

          #34
          Ska ta ett kort på mina om ett tag när dom färgat ut ordentligt...ser iaf inte ut som dom kommer bli lika dina men vi får se
          Annica

          Kommentar

          • pelle
            • January 2002
            • 419

            #35
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Gött!

            Jag har dock inte fått ett exakt svar på min fråga nu när de ser honan. Jag hittar inga macmesteri som påminner om mina, varken på bild eller i butik.. :/
            Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Jag kan tyvärr inte förklara mycket tydligare än så här. Läs mitt första inlägg i tråden igen. Det gäller fortfarande.
            Per

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #36
              Det var honan jag menade

              Synd att det är fel art, då har det gått/går i ett för litet kar. 60L är lagom för viejita men inte macmasteri enligt artregistret. Nu har jag ju inte så mycket fisk i karet, de är i praktiken ensamma men det är ändå en nit. Jag brukar ju liksom hålla koll.
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 16 November 2011, 22:28.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #37
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Det var honan jag menade

                Synd att det är fel art, då har det gått/går i ett för litet kar. 60L är lagom för viejita men inte macmasteri enligt artregistret. Nu har jag ju inte så mycket fisk i karet, de är i praktiken ensamma men det är ändå en nit. Jag brukar ju liksom hålla koll.
                Fel art? Macmasteri är ju en jättetrevlig och kul apisto. Och du har väl bara ett par Macmasteri i akvariet eller hur? Och honan och hanen verkar komma bra överens?
                Du verkar ha mycket växter och gömställen? Och inte så många andra fiskar?
                Så du behöver inte vara orolig, ett par som fungerar tillsammans brukar klara sig bra med ett litet akvarium.
                Men om du släpper i en hona till, eller en hane till i akvariet, så slutar det med slagsmål med dödlig utgång.

                När det gäller artregistret, så är ju inte det helt klart vilken art som avses när det gäller Viejita? Tror inte någon akvarist i Sverige med säkerhet kan säga att det de trodde var Viejita i början av 80-talet, verkligen var det. I mitten av 80 talet försvann den däremot definitivt från marknaden. Sedan har allt jag sett i svenska affärer varit Macmasteri i olika former och varianter. Trots att de flesta var märkta som Viejita.

                Jag tycker att Kaj citerade en bra kommentar från "Apisto-gurun" Mike Wise. Angående skillnaderna mellan Viejita och Macmasteri.
                Håll ögonen på Stjärtfenans form och Kropps höjden!

                Med tanke på din kommentar om "fel art" så är det också så att den "äkta" Viejitan ingalunda är vackrare än Macmasteri, Den är en betydligt färglösare art i jämförelse!
                Senast redigerad av pelle; 17 November 2011, 19:08.
                Per

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Hmm, undrar om man också kan få ställa en fråga (ja, du kan ställa den i hallen därborta, säger ni väl nu)

                  Vad är detta? Köpta som viejita II. Det är samma hane på bilderna, men på andra bilden har han vuxit till sig.
                  Bifogade filer
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    #39
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Hmm, undrar om man också kan få ställa en fråga (ja, du kan ställa den i hallen därborta, säger ni väl nu)

                    Vad är detta? Köpta som viejita II. Det är samma hane på bilderna, men på andra bilden har han vuxit till sig.
                    Vi kör väl på Mike Wise´s identifierings tips!

                    Har hanen (den vuxne) lyr formad eller "squared" form på stjärtfenan?.....JA
                    Har den en hög kroppsform?.....JA
                    Har den något rött på ryggfenans hårda fenstrålar?....NEJ

                    Så alla tre kriterierna utföll till Macmasteris fördel! 3-0 till Macmasteri!!
                    Per

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      #40
                      ....Vi kan testa samma kriterier på den äkta viejitan:



                      Har hanen lyr formad eller "squared" form på stjärtfenan?.....NEJ
                      Har den en hög kroppsform?.....NEJ
                      Har den något rött på ryggfenans hårda fenstrålar?....JA

                      3-0 till Viejita!
                      Per

                      Kommentar

                      • källebacken
                        • February 2006
                        • 574

                        #41
                        tycker nog Macmasterin är snyggare än veijitan om man jämför bilderna...
                        Annica

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #42
                          Tack för hjälpen pelle, är glad för din hjälp och kunnande
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          Arbetssätt...