Roligt Scalare äventyr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johpe707
    • February 2010
    • 8

    Roligt Scalare äventyr

    Skaffade ett Juwel 240 när vi fick en inneboende som hon kan ha och sköta om, efter att ha startat upp det inplanterades ett Sajica par och ett antal Fjärlisciklider (Electric Blue).

    Gick efter ett par veckor i butiken och funderade på att komplettera med ett Scalare par. I ett av karen gick ett par gul/svarta scalarer som skulle passa bra med övrig inredning, men varken jag eller handlaren kunde avgöra könen på dem, zoohandlaren hade bara ett par han var säker på könen på (tyvärr var de "tråkiga" i färg och lite för stora). Bestämde mig för att chansa på det gul/svarta paret... ca en femkrona i storlek (fenor exkluderat).

    Efter bara 10 dagar så lekte Scalare paret) och efter ytterligare ett par dagar syntes de sprattla (paret bekräftat), ynglen flyttades och blev så frisimmande för ca 10 dagar sedan... efter detta har jag matat 4-5 gånger per dag med nykläckt artemia och krossat flingfoder. Ynglen är nu ca 40 st till antalet och ca 1 cm långa, de har börjat få fenor på sidorna. Föräldrarna vaktar och sköter om dem mycket noga och har nu också börjat visa ynglen runt i karet.

    Sajicorna är relativt osynliga medans fjärilarna är lite mer nyfikna men åker på mycket stryk...

    Första tiden från dess att ynglen började röra sig tills de hade simmat fritt ett par dagar hade jag belysningen tänd hela dygnet, skapade en del algproblem med jag tänkte att det kan man ta han om senare... sedan en dryg vecka tillbaka har jag haft belysningen tänd ca 6 timmar per dag övrig tid en "nattlampa", är de någon som vet hur länge behöver man ha "nattlampa" på scalare yngel?

    Åker bort om ca en vecka och hoppas grannen kan sköta om dem, tror ni det räcker med matning morgon kväll då? Ynglen kommer då att ha varit frisimmande i ca 15-20 dagar... Går det att mata med flingfoder/skalad artemia? Tror inte grannen klarar av att kläcka artemia...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kul Tog de hand om ynglen trots att de var så små? Paret alltså. Nattlampan kan väl vara på tills ynglen är tillräckligt stora för att inte bli uppätna av de andra fiskarna. Ja, skalad artemia går bra, det födde jag upp ett litet gäng scalarer på häromsistens.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • johpe707
      • February 2010
      • 8

      #3
      De tog hand om ynglen från första minut och gör det fortfarande... låter nattlampan vara på ett tag till med andra ord, tack för svaret!

      Kommentar

      Arbetssätt...