Start av discuskar med mix av...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    Start av discuskar med mix av...

    Hej hopp...
    ska starta ett 400liters och är lite sugen på några discus...
    Frågan är..??....kan man ha dem ihop med Papegojciklider??!!
    Skulle man kunna ha dem med även praktbotior??
    De är ju snälla men väldigt aktiva...har nämligen 2 papegojor i ett annat kar...och botitiorna...
    Har läst att de passar med apistogamma, pansarmalar, tetror.
    Vill ej ha dem....fy så kräsen man kan va

    Hur ska flödet på vattnet vara med discus??
    Temperatur har jag läst mig till.
    Ska även kolla ph på vattnet i mina övriga kar.

    Hur mycket vatten tar ni bort vid vattenbyten på discusar??
    Byter ni oftare än vanligt eller??
    Tja vad är vanligt .
    Jag brukar göra vattenbyten var ca 10-14 de dag på mina andra kar.

    Jag kommer kanske på mer frågor men inte just nu.
    Vill ju veta innan jag sätter igång...

    Ni som har dicsusar..har ni nattbelysning, läste om det..

    Tacksam för svar Mvh Annika
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Tack för alla svar..
    Jag provar väl att börja med discus i mitt 325 liters...
    Har bara malar där just nu och växter och rötter. Så då borde de trivas där....discusar menar jag.

    I djurffären så bytte de vatten lika ofta som de andra karen...
    Det som var viktigt sa de var att mata minst 2ggr per dag då de växer.

    Skulle gärna uppskatta tips då jag har kört med allt från levandefödare till malawi...sydamerika..har hållt på några år med akvarium.

    Känns lite spännande med discus. Vill ha nån vacker fisk att titta på i vardagsrummet.

    Är de snälla mot malar??


    Vid vattenbyten kör ni med att fylla på med kallt vatten eller vad??
    Salt??
    På dessa firrar är jag novis..Annika

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jadu, svaren haglade in till din tråd...
      Jag har själv inte haft diskus ihop med Papegojciklider, och jag tror knappast jag skulle testa heller. I mina ögon lirar de inte riktigt i samma division, men det är rent personliga tankar och värderingar jag har om detta. Det du kan göra om du ev. vill ha dem ihop är at kolla vad de kräver och vad de vill ha för vattenvärden och utgå därifrån.
      Att ha diskus kräver ofta lite mer av akvaristen än vad många andra arter gör, sedan beror det mycket på vad för slags diskus du vill ha, samt storleken på dem. Ju mindre fisk desto mer jobb, men å andra sidan är mindre fisk billigare och det kan då bli en avvägning man får göra.
      Så att ge råd så här i början beror som sagt mycket på vilken storlek på diskus du har tänkt på.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av AnnikaMo
        Hej hopp...
        ska starta ett 400liters och är lite sugen på några discus...
        Frågan är..??....kan man ha dem ihop med Papegojciklider??!!
        Skulle man kunna ha dem med även praktbotior??
        De är ju snälla men väldigt aktiva...har nämligen 2 papegojor i ett annat kar...och botitiorna...
        Har läst att de passar med apistogamma, pansarmalar, tetror.
        Vill ej ha dem....fy så kräsen man kan va

        Hur ska flödet på vattnet vara med discus??
        Temperatur har jag läst mig till.
        Ska även kolla ph på vattnet i mina övriga kar.

        Hur mycket vatten tar ni bort vid vattenbyten på discusar??
        Byter ni oftare än vanligt eller??
        Tja vad är vanligt .
        Jag brukar göra vattenbyten var ca 10-14 de dag på mina andra kar.

        Jag kommer kanske på mer frågor men inte just nu.
        Vill ju veta innan jag sätter igång...

        Ni som har dicsusar..har ni nattbelysning, läste om det..

        Tacksam för svar Mvh Annika
        Hej Annika!

        Eftersom ingen fler än Anders svarar på dina funderingar, så kan jag berätta lite om hur jag sköter mina diskusar. Om det är rätt eller fel, vet jag inte - jag har bara haft diskusar i fem år, minus sex månader, då jag hade malawisar. Man får nog hålla på med diskus i många många år, innan man blir expert - om man någonsin blir det..

        Diskusen passar bäst tillsammans med lite lugnare fiskar, tycker jag i alla fall - eftersom dom själva är av den sävliga typen. Instämmer med Anders - tror inte på papegojciklid tillsammans med dom.
        Personligen tycker jag, att man inte ska blanda diskus med en massa andra olika fiskar, eftersom dom tar en ganska stor plats ändå. Fast corydoras, tycker jag att man inte kan vara utan - dom är så himla bra bottenstädare.

        Sen, om man ska köpa vuxna, eller lite mindre diskus - kan ju vara på gott å ont. Mindre diskus - nu pratar jag om c:a 6-7cm, fodrar ju förstås mer mat, och kanske lite fler vattenbyten - beroende på vad man nu har för filter.
        Ska jag vara ärlig, så för mig personligen, har det funkat bättre när jag köpt dom lite mindre diskusarna. Dom mindre har alltid acklimatiserat sig bättre till dom vattenvärden som vi har, än dom vuxna jag köpt. Det kanske beror på, att dom här småttingarna - inte har hunnit "gått in sig" riktigt i det vatten dom är van - utan gladerligen gillar det vatten dom kommer till sedan. Bara en tanke som jag har
        Sen är jag inte lika "hysterisk" med vattenbyten, som jag var när jag började med dom här snyggingarna (har lärt mig av en klok man här på forumet) - byter c:a 50%/vecka, det verkar funka bra.
        Man måste även tänka sig för, om man vill ha växter - kolla upp att dom pallar för en temp. på c:a 28,5 (den temp. som jag har), där har jag gått på många bakslag.
        Jag har även ett alldeles för högt PH - som egentligen inte passar diskusen, men dom har acklimatiserat sig till det också. Det är annat om man skaffar viltfångade - vilka trivs bäst i surt vatten.
        Såklart har en del fiskar blivit sjuka också - med medicinering i konvalecenskar, med allt vad det innebär, en massa vattenbyten o.s.v. - jag har slitit mitt hår - ibland nästan gett upp. För det mesta har det löst sig

        Jag har ingen nattbelysning - men en fördel om man har yngel.
        Som sagt - det jag skrivit handlar om "mina" fiskar, dom trivs - verkar det som i alla fall. Hoppas någon annan svarar, utifrån sina erfarenheter. Man lär sig med tiden, att "läsa" sina diskusar om dom inte mår bra.
        Hoppas någon annan också svarar dig - utifrån sina erfarenheter.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • AnnikaMo
          • November 2008
          • 198

          #5
          Tack Inger..
          Jo jag är inne på att köpa 8cm discusar till mitt 325 liters.
          Har redan idag runt 27 grader pga malar...
          Växter jag har är anubias, java och wirdelöv...

          Så nu blir det ju lugnt för dem om de går med bara malar...mest ancistrus..

          Har även fin sand och ganska mycket rötter.
          Det skulle innebära att jag kanske får göra vattenbytena lite oftare.
          Som sagt innan så gör jag var10-14:e dag.

          Jag kör gärna utan utan nattbelysning.

          Jag har ett pumphuvud som pumpar 1500l/h...och den är kopplad till grov blå filtermatta... Sedan har jag en liten extra Aquael pump innepump som pumpar 700l/h tror jag.

          Eftersom jag kört på malawi mycket det sista och fortf gör i mitt 550lit så brukar jag salta lite vid vattenbyten... Kör du på medel.?? Salt??

          Är sugen men ändå lite spak eftersom discus kostar lite mer och verkar lite svårare..
          Känns ändå som jag är mogen.

          De skulle beställa hem från djuraffären direkt till mig.
          ska kolla upp vad sorten hette...

          Tack Annika

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Det funkar nog med dom växter som du har - även om diskus gillar lite större växter, där dom kan gömma sig. Fast gömma sig kan dom ju göra bland rötter också.
            Nej jag använder inte salt - har aldrig gjort faktiskt. Jag anväder inte heller vattenberedningsmedel nu för tiden - annat än när jag startar upp ett nytt kar. Vi har egen brunn, så det går bra.

            Klart det blir pirrigt med första diskusarna, ju mer man läser - desto pirrigare faktisk.
            Har du något extra kar, som dom kan få gå i någon vecka eller två, innan du släpper ihop dom med andra fiskar?

            Det kommer säkert att gå jättebra.
            Kolla efter noga när du hämtar dom, så att dom är runda och fina i kroppsformen - sen ska dom inte vara magra och eländiga. Är du inte nöjd med hur dom ser ut, så ska du lämna tillbaka dom, det har jag gjort ett par gånger faktiskt. Som du säger är dom dyra, och då ska man vara kräsen.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • AnnikaMo
              • November 2008
              • 198

              #7
              Tack så mycket...hör av mig vid uppstart...Annika

              Kommentar

              Arbetssätt...