Nya diskusar, äter inte. Fortfarande.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Nya diskusar, äter inte. Fortfarande.

    Fyra nya diskusar för fyra veckor sen. Två av dem började äta efter en vecka, de andra två är fortfarande helt ointresserade av maten: Pellets, har även testat med artemia (som de första två inte heller bryr sig om).Jag kan se båda matvägrarna gå omkring i akvariet och leta, beta lite här och där på en sten eller rot eller växt. En av dem får uppenbarligen i sig något - för något kommer ut då och då. Och den är större än den andra. Den andra hålls mest i Trygga Grottan/Hörnet och har inte vuxit nämnvärt. Är liten och smal men verkar röra sig obehindrat när den någon gång kommer ut för att hänga med kompisarna; ser inte direkt sjuk ut. "Bara" deppig när den drar sig undan.De andra två verkar hur morska som helst, kastar sig över maten och flänger runt i akvariet som om de vore på anabola (är de väl också antar jag) med punkfrillan rakt upp och försöker köra bort varandra från maten. Och den största är säkert dubblet så stor efter fyra veckor, om man räknar ytan.Några bilder, två veckor gamla så de säger väl kanske inte så mycket.

  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Kan vara lite knepigt ibland, innan diskusar börjar att käka. Du skriver "ser inte direkt sjuk ut", hur menar du då?
    Har du någon koll på hur bajset ser ut på dina fiskar? Den ska se ut som typ - mörka "risgryn" då är den kanon.
    Fyra veckor är ganska lång tid utan mat för små diskusar, hur stora är dom? Vad har du för temperatur i karet?
    Helt klart mår den inte så bra, om den går undan och inte vill äta.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • JeanM
      • June 2008
      • 227

      #3
      Ursprungligen postat av gullefjun
      Kan vara lite knepigt ibland, innan diskusar börjar att käka. Du skriver "ser inte direkt sjuk ut", hur menar du då?
      Har du någon koll på hur bajset ser ut på dina fiskar? Den ska se ut som typ - mörka "risgryn" då är den kanon.
      Fyra veckor är ganska lång tid utan mat för små diskusar, hur stora är dom? Vad har du för temperatur i karet?
      Helt klart mår den inte så bra, om den går undan och inte vill äta.

      //Inger
      Jag menar att när den inte står och hänger någonstans utan simmar med sina kompisar så uppträder den helt normalt. Eller i alla fall lika normalt som sin kompis som inte heller vill äta granulat.

      De som bajsar - alltså tre av fyra - har helt normala korvar. Mörka risgryn - eller röda då för dem som tar granulatet.

      Svår att mäta dem men jag har försökt: Ca 5-7 cm från nosen till fenroten. De är ju olika stora nu.

      Jag har mellan 29-30 grader.

      Det verkar ju faktiskt som om den vill äta, bara ingenting av det som serveras. Den försöker beta på blad, stenar och roten. Ibland.

      Kommentar

      • stigson
        • February 2009
        • 522

        #4
        Testat att trigga dem med röda mygg?

        Kommentar

        • dwld
          • April 2011
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av JeanM
          Fyra nya diskusar för fyra veckor sen. Två av dem började äta efter en vecka, de andra två är fortfarande helt ointresserade av maten: Pellets, har även testat med artemia (som de första två inte heller bryr sig om).Jag kan se båda matvägrarna gå omkring i akvariet och leta, beta lite här och där på en sten eller rot eller växt. En av dem får uppenbarligen i sig något - för något kommer ut då och då. Och den är större än den andra. Den andra hålls mest i Trygga Grottan/Hörnet och har inte vuxit nämnvärt. Är liten och smal men verkar röra sig obehindrat när den någon gång kommer ut för att hänga med kompisarna; ser inte direkt sjuk ut. "Bara" deppig när den drar sig undan.De andra två verkar hur morska som helst, kastar sig över maten och flänger runt i akvariet som om de vore på anabola (är de väl också antar jag) med punkfrillan rakt upp och försöker köra bort varandra från maten. Och den största är säkert dubblet så stor efter fyra veckor, om man räknar ytan.Några bilder, två veckor gamla så de säger väl kanske inte så mycket.

          Vet du vad discusarna käkade tidigare? Har de blivit bortskämda med någon slags mat kan det ta tid innan de börjar äta det nya fodret.

          Kommentar

          • dwld
            • April 2011
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av stigson
            Testat att trigga dem med röda mygg?
            Är bara intresserad av att fråga, men kan inte rödamygg innehålla parasiter eftersom de kommer från nedsmutsade miljöer?

            Kommentar

            • JeanM
              • June 2008
              • 227

              #7
              Ursprungligen postat av stigson
              Testat att trigga dem med röda mygg?
              Bara med den mat jag nämnde

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av dwld
                Vet du vad discusarna käkade tidigare? Har de blivit bortskämda med någon slags mat kan det ta tid innan de börjar äta det nya fodret.
                Vad jag förstått fick de granulat i affären. Men där hann de bara gå en halv vecka så de kan mycket väl svultit den tiden.

                Kommentar

                • JeanM
                  • June 2008
                  • 227

                  #9
                  Ursprungligen postat av dwld
                  Är bara intresserad av att fråga, men kan inte rödamygg innehålla parasiter eftersom de kommer från nedsmutsade miljöer?
                  Det sa de till mig också i affären, svarta skulle funka.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av JeanM
                    Det sa de till mig också i affären, svarta skulle funka.
                    Det funkar bra med svarta mygg - mina älskar det.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • stigson
                      • February 2009
                      • 522

                      #11
                      Hade en diskus som vägrade i 5 veckor. Provade att mata lite med röda mygg som jag har ´fått i tips av kunnigt folk att de kan trigga igång fiskar som är tröga i maten, för mig gick det jättebra. Sen åt den även annat också. Men annars ger jag röda mygg bara ibland som godis, pga allergirisken.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...