Intressant iaktagelse av boliviansk fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Intressant iaktagelse av boliviansk fjärilsciklid

    Förmodligen har väl andra iaktagit samma sak, men jag tyckte det var lite intressant

    Mina bolivianer har wrigglers just nu, och hade lagt dem i sanden precis under matningshålet. Och jag gjorde misstaget att lägga i maten där, trots att jag innan tänkte att jag inte skulle göra det Så det blev ju såklart rusning dit, och när jag tittade till det hela efter några minuter var ynglen borta. Jaha, typiskt, tänkte jag... Men såg att hanen simmade runt och tuggade på nå´t. Och se´n låg ynglen där på botten igen en stund senare. Han tog alltså upp ynglen i munnen, och skyddade dem där tills den värsta feeding frenzyn hade lagt sig. Nästan lite munruvarfasoner där
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    #2
    Vad kul! Jag har 4st som inte har parat ut ännu. Hur stora brukar dom vara när dom gör det? Mina är ca.5cm o börjar färga ut ordentligt nu.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Millis71
      Vad kul! Jag har 4st som inte har parat ut ännu. Hur stora brukar dom vara när dom gör det? Mina är ca.5cm o börjar färga ut ordentligt nu.
      Tja, här är en bild på hanen (honan står bakom, och är lite mindre) med ynglen i sanden framför stenen. De har ganska nyss parat ut.
      Bifogade filer
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Millis71
        • August 2011
        • 225

        #4
        Vet att jag garanterat har 2st hannar men det lutar åt tre kanske. Tror att jag fått en hona i alla fall som det ser ut nu. Men alla småtjafsar med varandra hela tiden. Har inte haft dom så länge....

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag hade 6 bolivianer från början, och det dröjde rätt länge, nå´t halvår eller så, innan dessa två började intressera sig för varandra. Det började med att en av hanarna simmade runt och spände upp sig för de andra två hanarna, men utan att nå´n hona verkade vara inblandad, så jag bytte in honom, och en av de små, troliga honorna. Några veckor senare eller så, började dessa två hålla ihop, och köra undan de andra två. Då bytte jag in dem också, och behöll paret, de lekte ganska snart efter.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Ja, en hane har ett revir o spänner upp sig för dem andra men då även för honan/honorna tror jag...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Nu är de hur som helst frisimmande Men har inga större förhoppningar om att några yngel kommer att klara sig i det akvariet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Millis71
                • August 2011
                • 225

                #8
                Någon som överlevde? Nu har mina parat ut sig. Ett par la rom på en sten idag som dom nu vaktar. När bör man flytta ynglen om det blir några? Någon som vet hur gamla dessa ciklider blir?

                Kommentar

                Arbetssätt...