Fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • William99
    • November 2011
    • 3

    #31
    De dör därför att man har för högt ph. Ph för fjärilsciklider bör ligga mellan 5,5 till 6,5.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      jag har alltdi haft mitt pH på runt 6 i min SA-kub. o de dör ändå. så det är inte bara därför. de är sönderavlade o därmed kass livskvalitet.

      Kommentar

      • Miirom
        • June 2011
        • 7

        #33
        Hallå
        Tänkte uppdatera hur det gått med mina fjärilsciklider här på tråden Jag åkte och köpte två hanar till mina två honom och släppte ner alla tillsammans i det stora 325l karet och den stora av hanen valde snabbt en hona medans han var extremt elak mot den minsta honom och den minsta hanen. Eftersom jag har lite fler kar flyttade jag över den lilla honan och hanen till ett annat kar men då blir den stora hanen jätte elak mot den stora honan igen de små cikliderna gick det också helt åt skogen med för hanen jagar den lilla honan hela tiden så hon får gömma sig hela tiden ( och hon är kolsvart) Har försökt att flytta över den lilla honan bara över i det 325l karet igen och då blir hanen snäll och bildar par med den stora honan och mobbar ut den lilla honan igen Men så fort jag tar ut den lilla honan är han lika elak igen Nu har jag nått ett krisläge och nu vet jag inte vad jag ska göra längre Kan ju inte ha den lilla honan där inne hos de stora för hon blir ju jätteskrämd. Är i stort behov av råd

        Jag har i mitt stora kar(325l) kardinaltetror 20st, grenmal 1st, ancistrus 2st, guppy 3st, Amonräkor 3st, Kuhli-ålar 6st, glasmalar 2st, drakmal 1st och fjärilsciklider 2st.

        Är i stort behov av hjälp just nu då jag börjar tröttna på att hanarna konstant jagar bort honorna

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #34
          sluta flytta fiskarna. det stressar bara dom. det kommer inte lösa då. du kan inte bestämma att fiskarna ska fungera ihop. antingen lämna tillbaka honorna eller hannarna, eller så låter du de vara i karet o mobba varann. det är så det funkar i naturen. ibland dör fiskar o det får man leva med.

          igen, du kan inte bestämma hurvida fiskarna ska funka ihop eller inte. o destomer du flyttar runt fiskarna desto sämre kommer det blir.

          Kommentar

          • Miirom
            • June 2011
            • 7

            #35
            Klart att man inte bara kan "bestämma" vilket par dom ska vara såklart hihi och absolut fiskar dör och det är naturens gång Hittade bara inte så mycket om just hur de ska bilda par så var väldigt okunnig på den fronten när jag köpte dom. Trodde typ( och hoppades) att allt skulle lösa sig. Men har bestämt mig för att lämna tillbaka en hona och en hane och köpa fler honor de kan då ( förhoppningsvis ) bilda par och jag får ha de andra honorna i varsitt akvarium. Vet inte riktigt var jag ska göra av dom annars? ska såklart försöka sälja dom men om det inte funkar så är de ju så Tack hjärtligt för svaret och är det något mer tips som någon har tar jag gjärna imot det! Vill såklart att mina fiskar ska må så bra som möjligt Så bli inte arg på mig. Jag lär mig allt jag kan för att mina fiskar ska må bästa möjliga! PS: mina första ciklider och jag läste på redigt innan detta men stod ändå inget om parbildning. TACK!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #36
              låter som en bra ide det där har man bara en hanne med flera honor så spridas aggressionerna ut på flera fiskar. dvs mindre mobbning per fisk. så det kan nog gå bättre.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                De är ju parbildande, så när ett par har bildats, finns risken att de överblivna honorna kommer att bli ganska jagade av paret. Nå´n av de andra honorna kan nog även försöka utmana honan i paret, så det kan bli en del liv, som jag tror kan stressa dem. Det är nog bättre att (om man har ett kar i bra storlek) att ha två eller tre av varje, och se om det bildas fler par, se´n kan man inreda med mycket växter och gömställen, så att de olika paren kan skaffa revir, där de inte ser varandra hela tiden. Jag köpte en hane och en hona för ett tag se´n, och hanen jagar honan ibland, men för det mesta håller de sams, och är i lektagen, även om jag inte har sett dem leka än.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...