250L för scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    250L för scalarer

    Jag har suttit och läst artbeskrivningen för scalarer och undrar lite hur det är med dessa literantal. Jag har nämligen ett 180L som jag kanske skulle vilja ha scalarer i, men eftersom beskrivningen säger att de ska ha ca 70L mer så undrar jag om jag bara ska kasta bort tanken?

    Akvariet har måtten 101 x 41 x 50. Skulle det gå ändå? Eller är det helt enkelt för litet för att dom ska trivas?
    Om det skulle gå, hur många skulle man isf ha?
    Senast redigerad av Vanish; 22 September 2011, 11:52.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är karet 50 cm högt skulle det funka fint med ett par skalarer. Det är oftast höjden som det brukar fallera på, därav rådet att de bör ha minst ett 250 liters kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Är karet 50 cm högt skulle det funka fint med ett par skalarer. Det är oftast höjden som det brukar fallera på, därav rådet att de bör ha minst ett 250 liters kar.
      Okej Det låter ju himla trevligt! Såg även att jag såklart borde döpt rubriken till 180L och inte 250L :P Jobbar man tidigt så fungerar inte hjärnan!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kanske det. Men huvudsaken är att du fick svar på rätt fråga iaf...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Haha ja det är sant Tur att du orkade läsa hela texten!

          Det står ju att det rekommenderas att köpa 5-6st. Är det okej även i mitt akvarie? Eller är tanken tex att jag köper 5-6st små och sen när de parar ut sig gör mig av med vissa? Eller ska man alltid ha ungefär 5-6st?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är för att det är svårt att se könsskillnaden på dem som stora, och ännu svårare när de är små. Köper du 5-6 små bör du lämna tillbaka alla utom ett par när de väl har parat ut sig. 2 par i ett sådant kar innebär ganska mycket revirstrider och är ganska tröttsamt i längden, både för alla fiskar och för dig....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det är för att det är svårt att se könsskillnaden på dem som stora, och ännu svårare när de är små. Köper du 5-6 små bör du lämna tillbaka alla utom ett par när de väl har parat ut sig. 2 par i ett sådant kar innebär ganska mycket revirstrider och är ganska tröttsamt i längden, både för alla fiskar och för dig....
              Ja okej, men då vet jag hur planen ser ut iaf Mycket tacksam för hjälpen!

              Scalarer har annars inga problem att gå tillsammans med apistogramma även i denna storlek på kar eller? (Och tvärtom såklart) Tänker på agassizii / kakaduor / borelli samt boliviansk fjärilsciklid?

              Hade även tänkt ett stim med tetror, och föra över ancistrus + sterbai. Är detta på tok för mycket när karet väl är "klart" (efter inkörning osv)? Hade alltså isf tänkt:

              5-6 som sen blir 2 scalarer
              1+2(3) av agassizii/kakaduor/borelli
              X+X boliviansk fjäril
              2 ancistrus (har troligtvis två honor så får se om jag skaffar en hane för att kunna få lite yngel)
              6-10 sterbai
              10-20(?) koppartetra eller någon annan tetra, ej bestämt, ej kollat in så noga än
              ps. Glömde 3st siamesiska algätare

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det låter som en ganska bra blandning, personligen hade jag nog hoppat över Apistogramma och kollat efter bågfensciklider istället.
                De är lite robustare och kommer nog mer till sin rätt i det karet med den blandningen. Skulle du skaffa Apisto ändå, så skulle jag nog tagit A.agassizii som är den kaxigaste av sorterna du kollar på, definitivt inte A.borelli som gör sig bäst i ett artakvarium.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det låter som en ganska bra blandning, personligen hade jag nog hoppat över Apistogramma och kollat efter bågfensciklider istället.
                  De är lite robustare och kommer nog mer till sin rätt i det karet med den blandningen. Skulle du skaffa Apisto ändå, så skulle jag nog tagit A.agassizii som är den kaxigaste av sorterna du kollar på, definitivt inte A.borelli som gör sig bäst i ett artakvarium.
                  Okej, trevligt att höra att blandningen är bra iaf Jag va inne på bågfensciklider förut faktiskt, tog bort dom för att jag ansåg de andra va snyggare (är ju inte gold och kan inte läsa om Nannacara taenia, men enligt bild ser den väldigt fin ut). Däremot stod borelli sist på listan av de tre så har inga problem att byta ut dom på listan Men här känns det som det nästan få avgöra vad dom har inne!
                  Men om man tar kakaduor, är dom också lite klenare än dom andra nämnda?

                  Och tex grön bågensciklid ska jag satsa på att ha 1+1 om jag förstår det rätt. Tar jag agassizii så satsar jag på 1+2(3), kakaduor 1+2(3)

                  Men boliviansk fjäril, den är parbildande står det, men här står det också (som scalarer) att man ska skaffa en mindre grupp, snackar vi kring 4-6st då? Och när dessa blir större, blir det problem ifall det är tex 2+2?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Kakaduorna är ett mellanting, men med både skalarer och de lite större bolivianerna samt tetror gör sig nog agassiziin bättre. Bolivianerna är lugna och fredliga så det är inte därför, och tetrorna är ganska stissiga vid matning och får man fel apisto så backar de hellre än tar för sig...
                    Det är ganska svårt att se könsskillnader på dem speciellt när de är unga, så 3-4 st är nog inte fel.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Det är av samma anledning som man ska köpa 5-6 skalarer, det är jättesvårt at se skillnad på könen..
                      Vad gäller apistorna så tror jag (även fast det står att de är haremlekare) att det är bäst att bara ta 1+1, har själv haft apistogramma hongsloi och lyckades aldrig hålla två honor och då har jag ändå 250l.. Förvisso har jag väl inte överdrivet mycket växter men tycker ändå att jag skulle kunnat ha två honor (kanske skulle behövt mer), så har du inte väldigt mycket växter så ska du inte ha två honor..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Kakaduorna är ett mellanting, men med både skalarer och de lite större bolivianerna samt tetror gör sig nog agassiziin bättre. Bolivianerna är lugna och fredliga så det är inte därför, och tetrorna är ganska stissiga vid matning och får man fel apisto så backar de hellre än tar för sig...
                        Det är ganska svårt att se könsskillnader på dem speciellt när de är unga, så 3-4 st är nog inte fel.
                        Okej, då har jag mycket mer kött på benen iaf Har lovat flickvännen att få vara med och "bestämma" (med andra ord några sorter jag tagit ut och sen peka i affären på vilken hane osv). Så jag kör nog på att hon får välja mellan agassizii och kakaduor men förklara att agassizii är bättre
                        Samma sak med tetror, får leta upp 2-3 som passar bra ihop med resten. Förstår ju att det inte funkar med för små då de blir levandefoder åt scalarer. Men får efterforska mer i detta!
                        Antar att du pratar om fjärilarna i slutet, att jag ska skaffa 3-4st från början?

                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Det är av samma anledning som man ska köpa 5-6 skalarer, det är jättesvårt at se skillnad på könen..
                        Vad gäller apistorna så tror jag (även fast det står att de är haremlekare) att det är bäst att bara ta 1+1, har själv haft apistogramma hongsloi och lyckades aldrig hålla två honor och då har jag ändå 250l.. Förvisso har jag väl inte överdrivet mycket växter men tycker ändå att jag skulle kunnat ha två honor (kanske skulle behövt mer), så har du inte väldigt mycket växter så ska du inte ha två honor..
                        Jag tänkte köra på en hel del växter, försöka mig på lite av ett växtkar (åtminstone göda med PMDD och tillsätta EasyCarbo). Men kan ju pröva med 1+1 och ser jag att honan blir alldeles för stressad av hanen så får jag försöka tillsätta en hona till och se hur det artar sig

                        Nu känner man att tapetseringen fan får bli färdig så att man kan sätta upp akvariet och köra in det! Black mollys får agera testpiloter i början!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vanish
                          Antar att du pratar om fjärilarna i slutet, att jag ska skaffa 3-4st från början?
                          Jepp, precis. Ska du kolla Apistogramma så finns det en hel del kul på Herkules, så det kan vara värt ett besök.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jepp, precis. Ska du kolla Apistogramma så finns det en hel del kul på Herkules, så det kan vara värt ett besök.
                            Det är stället jag tänkte besöka Är där jag skaffat det mesta jag handlat. Va uppe en sväng till nols ciklidhobby också, men det fanns inte så mycket apistor där tyckte jag. Då är jag mer imponerad av herkules i affärsväg (däremot har jag inte kollat efter just apistor hos dom än, missade stängningen senast :P)

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              nu skall jag leka djävulens advokat här.

                              skalarer + tetror....hmmmm...kan sluta med katastrof.....för tetrorna iaf.


                              när skalarerna har vuxit upp, så finns det stor risk att dom helt plötsligt en dag får för sig att
                              den där lilla tetran som simmade förbi är det samma som lunch.....

                              och sedan är det kört.

                              det kan gå bra om dom växer upp, men lika gärna åt h-e.

                              skulle tippa på att oddsen är 50/50....

                              nu pratar jag om de mindre, lite mer långsmala tetrorna, alltså kroppsform och längd som kardinaler och neoner.

                              de högryggade tetrorna funkar i princip alltid, ex colombia tetran, kolla gärna på artbeskrivningarna så förstår
                              du vad jag menar med mindre och högryggade tetror.





                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...