Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Apistogramma?

    Vilken "sort" apistogramma är den som är lugnast eller snällast ihop med andra fiskar i sällskapsakvariet. Någon ni kan rekommendera? Provade palettciklid men det var illa illa.... Fjärilsciklid är ju snäll men skulle vilja prova något annat nu.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag har Ap. Baenschi utan problem i ett 220 liters kar men sen beror det ju på hur stort kar du har, får de inte tillräckligt med utrymme så kan de börja bråka med andra fiskar...
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Jag har bara 120l tyvärr. Man ångrar att man började så litet.... Man vill så mycket med fiskar o allt. Fjärilarna är så klart fina o snälla. Jag vill gärna ha fiskar som bildar par, kan leka o har ett intressant beteende. Inte bara guppy, molly o platy . Jag är även inne på att skaffa ett par av Bolivians fjärilciklid. Eller som sagt "apistogramma" snällare varianten. Lite revirhävdande är okej men inte som med Paletterna.....

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Vad har du mer för fiskar i karet?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Jag har bara par av dom vanliga typ 2st guppy, 2st platy o 2st segelfensmollys som jag verkligen gillar. Några kopparbarber men dom ska bort. Tycker dom är snälla men väldigt tråkiga. Ancistrus har jag också. Och mitt fjärilsciklidpar då. Känns i alla fall som att jag har lite plats kvar om jag tar bort barberna....

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ok, jag tror inte att du skall stoppa i en till sort med dvärgciklider i karet, tror att det är för litet för detta.
            Men du kan säkert utöka ditt par med en par till, tror jag...Hoppas att någon annan kan svara på detta

            Om du skulle byta ut fjärilscikliderna på en annan sort så rekomenderar jag ett par med Ap. Baenschi eller 1+2 av kakaduorna eller Ap. Borellii, jag har/haft dessa och är mycket nöjd har dessa dock inte i samma kar.
            Dvärgciklider vill gärna ha mycket gömställen såsom rötter, växter och grottor. Grottorna gör jag av halva kokosnötter för de "smälter" in så bra med rötterna så de syns knappt
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Annars är Bågfenscikliden en rolig sort med men där är det viktigt att hannen har mycket gömställen för när honan vaktar rom eller yngel så har hon rejäla pms-besvär och jagar hannen rejält, iallafall gjorde min hona detta.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Millis71
                • August 2011
                • 225

                #8
                Slog på lite bilder o dom var finna allihop. Jag får kanske vänta lite. Ingen är väl som paletterna. Min hane jagade allt o alla o stressade upp alla fiskar ink mig. Har dock ett mindre akvarium på 50l som man kan ta till om det krisar...

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Om jag hade varit du så hade jag startat upp 50 liters karet med 1+1 av Kakaduor eller Borelli

                  Jag har ett sånt kar med 1+1 av kakaduorna och 3 st guppysar i, funkar utmärkt har även haft 1+1 av borellisar i detta kar med tidigare.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av PiaJo; 18 September 2011, 09:52.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...