Nyköpt nyckelhålsciklidpar nästan ihjälstressade - Help!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Nyköpt nyckelhålsciklidpar nästan ihjälstressade - Help!

    Hej! Köpte igår 1 par Nyckelhålsciklider och en apistogramma-hona.
    Tanken var att det nya paret skulle stimma tillsammans med det gamla paret nyckelhålsciklider och att apistogramm-honan skulle dela på uppmärksamheten från hanen med den gamla honan.

    Men nu till problemen: När jag kopplade in dem, alltså lät påsen ligga i vattnet så hoppade en av nyckelhålen och de var ju defenetivt stressade. Brydde mig inte så mycket om det eftersom när jag köpte det gamla paret för någon månad sedan så hoppade de också runt.

    När jag släppte ut paret och apistogramman så släckte jag lampan och lät det vara mörkt dagen. Hörde att det inte skulle stressa dme lika mycket då.
    I alla fall så kikade jag in lite. Då var ena nyckelhålscikliden bakom en rot, med utspänd ryggfena och låg vid bottnen.
    Den såg defenitivt stressad ut och var blek med grå-svarta fläckar över kroppen.

    Nu när jag tände så hittar jag bara en av nyckelhålscikliderna! (panik) Den som är borta kanske gömmer sig någonstans, ganska mycket växter och rötter i karet.. I alla fall så vill den som jag hittar (hona) vill inte äta. Den är lika blek och prickig som igår natt och vill inte enns äta när jag lägger foder vid den. Vet att de måste få tid på sig men tycker så synd om stackaren! Finns det nått jag kan göra?
    Märkte också nu att den blir jagad av den gamla hanen!

    Har den nya hanen blivit dödad av den gamla?
    Vad fan hände med att de ska vara vänskapliga?!

    Apistogrammhonan blir jagad av hanen varav den gamla gömmer sig fortfarande bakom filtret.
    Jag lät fskarna ligga i påsen länge och vänja sig med vattnet.

    Info om karet:
    240 liter, startade för en månad sedan.
    Fanns ingen nitrit innan jag la i de nya fiskarna.
    Invånare:
    1 Ancistrus
    2 Botior
    2 Guppys
    2 Par nyckelhålsciklider ( de gamla och de nya )
    3 Apistogrammor ( två gamla och en ny )
    Senast redigerad av MsDimitri; 17 September 2011, 08:50.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Visst är nyckelhålen vänlig mot andra arter, men som många andra ciklider brukar den vara aggresiv mot andra par (vissa aciklider lever inte i par och brukar då vara aggresiva mot andra av samma art)..
    Det du kan göra (då det 'gamla' paret redan hunnit etablera ett revir)är att möblera om så att deras revir förstörs..
    Det kan vara så att den gamla nyckelhåls-hannen har dödat den nya, men det skulle jag inte tro.. Jag tror bara att den nya har hittat ett bra ställe att gömma sig på, för även om nyckelhålen brukar kunna vara aggresiv emot andra par av den egna arten så är den väldigt lugn endå..

    Undrar du mer är det bara att fråga på..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • MsDimitri
      • July 2011
      • 140

      #3
      SUCK .. får väl tvätta händerna och köra igång med möbleringen .. Men allt verkar vara deras revir i så fall :o ? , det gamla paret simmar runt och chillar fram och tillbaka över hela. Stannar vid en rot här .. mummsar på ett blad där ...

      Kommentar

      • MsDimitri
        • July 2011
        • 140

        #4
        Har nu total-möblerat om!
        Hittade inte den försvunna hanen, varken skelett eller kropp .. hm, vad kan ha hänt? Den kan knappast ha hoppat ut .
        De gamla simmar runt och kollar runt läger vid ett 'buskage' av växter , och den nya är i närheten av dem, längst bak och simmar på stället. Får se hur det går i morgon ..

        Åker och köper en ny hane i morgon i alla fal! Hoppas på det bästa! Ska köpa mer växter då och göra den sista touchen så om de gamla hinner bilda nått revir så kommer det inte att hålla
        Senast redigerad av MsDimitri; 17 September 2011, 17:07.

        Kommentar

        • MsDimitri
          • July 2011
          • 140

          #5
          Åh, det verkar som att det inte funkade att möblera runt om i karet.
          Det gamla paret har fått tillbaka sina färger, även randen som tyder på lek.
          De verkar inte jaga nykomlingen utan simmar i närheten av henne vid andra sidan buskaget. Den nya honan är nästan likblek, stackaren har legat och gömt sig där ett bra tag nu
          Vore det bäst att lämna tillbaka henne?
          Eller kommer hon att tuffa till sig när hon får en hane?

          Kommentar

          • källebacken
            • February 2006
            • 574

            #6
            Mina nyckelhål var också svimmfärdiga av rädsla/skräck nån dag.....och låg vid botten och lurade, sen släppte det, nyckelhål är rätt snälla ciklider och väldigt glupska mat är nr 1 för mina iaf ..jag har 2 par ihop och det funkar fint...trots att par 2 släpptes efter det första paret
            Annica

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Det är mycket svårt att svara på, antingen så chansar du på att det nya paret kan ta en plats i burken eller så lämnar du tillbaka henne..
              Det finns nog ingen som kan säga fall hon kommer att tuffa till sig eller inte..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • MsDimitri
                • July 2011
                • 140

                #8
                Oj, trodde att jag hade svarat men det hade jag inte:o

                Tycker att det är lite konstigt för när jag kikade till dem (släckt) så såg jag att den nya honan sov bredvid det gamla paret.
                Ganska sött, men lite konstigt då hon undviker dem och är bakom sitt buskage dagtid!

                Menmen , får se hur det ser ut i morgon (:

                Kommentar

                • MsDimitri
                  • July 2011
                  • 140

                  #9
                  Update: Upptäckte att den nya honan ännu en gång har hoppat in i filtret. Jag har ett
                  Juwel Bioflow 3.0 och jag har tagit bort locket för det väsnas så mycket annars.
                  Kan det ha varit så att hanen har gjort samma sak för att den har varit så stressad och sedan dött?
                  Och är honan så stressad så att den hoppar i filtret med mening?
                  URGH .. Nej nu lämnar jag tillbaka stackaren i morgon.
                  Senast redigerad av MsDimitri; 18 September 2011, 09:11.

                  Kommentar

                  • MsDimitri
                    • July 2011
                    • 140

                    #10
                    Märkte nu i morse att den nya honan i alla fall har fått färg på sin prick Det är possetivt! Hon är ju fortfarande blek annars men hon verkar vara lite mer fram , gömmer sig fortfarande bakom nått buskage men fångar upp matsmulor som faller ner vid henne

                    OJ. JAG HITTADE DEN FÖRSVUNNE FISKEN! :O
                    Tror att den på nått sett hamnade UNDER filtret.


                    Men det gamla paret verkar vara på dem , antagligen har de börjat bygga revir.

                    Men det nya paret verkar ha delat på sig , får ta en närmare titt om de faktist ÄR hane & hona.
                    Senast redigerad av MsDimitri; 18 September 2011, 09:18.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Det är helt klart mycket möjligt att su kan ha fått två av samma kön, då nyckelhålsciklider är mycket svåra att köna..
                      Säkraste sättet att se skillnad på den är om de har hunnit para ut redan i butiken, fast då måste man hålla koll så det verkligen är de två man får tag i.
                      Som ung är nyckelhålen omöjlig att köna..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • MsDimitri
                        • July 2011
                        • 140

                        #12
                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Som ung är nyckelhålen omöjlig att köna..
                        Jaha! Nu vet jag inte dock hur unga de är , det gamla paret ligger på ca 10 i ögonmått och de verkar vara hane & hona. Det nya paret hoppas jag på är hane och hona! Den som jag tror är hane har lika lång rygg och analfena som hanen i det gamla paret och blir lite trackad av den gamle hanen. Honan har kort rygg&anal-fena som honan i det gamla. Men men vi får se!

                        Den nya honan vågar sig fram för att äta nu och har börjat färga ut sig lite, den blir ju då bortskörd från det gamla paret när fodertabletterna poppar ner men den snor smulor från dvärgcikliderna
                        Hanen är fortfarande ganska blek och gömmer sig vid nått buskage men visar sig lite då och då. Tror att den fortfarande är lite skakis efter att ha varit fast i filtret

                        Så hoppas allt löser sig, allt verkar possetivt just nu ^_^

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Ja, vi får ju hoppas att det går bra för dig nu..
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            De behöver inte hålla ihop för att de är en hane och en hona i början, om de inte har funnit varandra än, så att säga. Angående könen, de är ganska svåra att könsbestämma, då både hanar och honor har långt utdragna fenspetsar som vuxna. Även nyckelhålshonor får längre fenspetsar än hanar av de flesta andra arter. Men redan som ganska små kan man i butiken ana sig till könen, om man har tålamod att titta på dem en stund, och det finns ett gäng att jämföra. När de är runt 4-5 cm kan man nog börja se att honor är lite kortare och rundare än hanar, med något kortare fenor.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • MsDimitri
                              • July 2011
                              • 140

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              /.. honor är lite kortare och rundare än hanar, med något kortare fenor.
                              Jo det är det jag har märkt på de som jag misstänker är honor. Hoppas det stämmer sedan ..

                              Det är lite röj i karet. Den gamle hanen har verkligen biffat till sig och jagar lätt undan både dvärgtcikliderna och det nya paret. :o
                              Det är mest den stackars hanen som blir jagad av den gamle. Stackarn är ganska blek! Den nya honan håller sig vid kanten av karet och ibland bakom filtret.
                              Får nog ta och röja lite när jag köper växter på fredag!

                              Hanen ser väl som att alla växter och rötter är hans..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...